دوم بهمن ماه و تازه‌ترین اخبار کرونایی استان‌ها

پس از گذشت حدود یک سال از نفوذ ویروس کرونا، دیگر تردیدی نیست که کووید ۱۹ بیش از اندازه در کشورمان جاخوش کرده و نعمت وجود عزیزان زیادی را از هم میهنان گرفته است.

براساس آمار رسمی، تاکنون یک میلیون و ۳۵۴ هزار و ۵۲۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۳ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جانباختگان کرونا در کشور به ۵۷ هزار و ۱۵۰ نفر رسیده است. این آمار نشان می دهد که باید خیلی زودتر با تقویت حس مسوولیت پذیری در خود و مطالبه آن از دیگران، عزم همگانی برای مقابله با این دشمن میکروسکوپی ایجاد می شد.

به هر حال هم اکنون به مدد شیوه نامه های بهداشتی و همکاری مردم و مسوولان، شهرها از نظر شیوع کرونا تغییر رنگ داده اند و امار مبتلایان و فوت شدگان به شدت کاهش یافته هر چند گزارش ها حاکیست که همین امر برخی از هم میهنان را بر آن داشته تا به ظن مهار کرونا، تساهل و تسامح را در رعایت پروتکل های بهداشتی پیشه کنند.

مسوولان و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان هشدار می دهند که تغییر رنگ شهرها از نظر شیوع کرونا نباید موجب عادی انگاری و کم توجهی مردم به رعایت پروتکلهای بهداشتی از جمله حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و پرهیز از رفت و آمدهای غیرضروری شود.

بر اساس آخرین تحلیل های رسمی، ۱۰ شهرستان در وضعیت قرمز هستند که تمام این شهرستان ها در استان مازندران قرار دارند؛ همچنین ۲۳ شهر در وضعیت نارنجی هستند که تمام این ۲۳ شهر نیز در استانهای شمالی کشور شامل مازندران، گیلان و گلستان هستند.

ارتباطات اجتماعی گسترده در روستاهای این استان ها عامل اصلی انتقال کووید ۱۹ عنوان شده است.

همین امروز، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در بندرعباس هشدار داد که در صورت رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در کشور، نگران بازگشت طوفان موج سهمگین کرونا هستیم.

دکتر سعید نمکی ر اظهار داشت: رابطه تنگاتنگی بین رعایت پروتکل ها و پیروزی بر بیماری کرونا و رعایت نشدن پروتکل‌ها و شکست در برابر این غول سنگین است که با زجر و شکنجه کادر درمان بدست آمده است و لذا فعالان نظام سلامت زمانی که فوج سفرها به هرمزگان را می‌بینند نگران می‌شوند.

وی ادامه داد: می‌دانیم مردم خسته شده و نیازمند مسافرت اند و کاسب‌ها به درآمد و بهبود شرایط اقتصادی نیاز دارند بنابراین اگر هرچه زودتر بتوانیم بیماری را مهار و کنترل کنیم خدمت بیشتری به گردش چرخ های اقتصاد ملی و آرامش روانی جامعه کرده‌ایم.

ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت هم که به قزوین سفر کرده است گفت: کشور ایران تولید کننده بزرگ واکسن در دنیا می‌شود ولی این به معنای رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی نیست.

حریرچی اظهار داشت: با توجه به وضعیت کرونا در سطح استان‌های کشور، لازم است رعایت این دستورالعمل ها و اقدامات پیشگیرانه همچنان در دستور کار باشد.

وی ادامه داد: برخلاف تصور اولیه در مواقعی که در همه گیری‌ها روند بیماری نزولی می‌شود اقدامات سیستم‌های کنترلی و پیشگیرانه باید افزایش یابد و این اصل مهم رعایت نشود در آینده با مشکل رو به رو می شویم.

از سوی دیگر به گفته دکتر جواد باذلی رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گناباد، برخی تغییر رنگ‌بندی مناطق را به معنی قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و رفع خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ می دانند در صورتی که این باور اشتباه باعث کم‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی و رفتارهای پیشگیرانه و در نتیجه افزایش میزان ابتلا به این بیماری می شود.
وی با ابراز نگرانی از افزایش تعداد بیماران کرونایی و ابتلای خانوادگی به این ویروس طی چند روز گذشته در شهرستانهای تابعه این دانشگاه افزود: تعداد بیماران کرونایی بستری شده سرپایی به صورت تدریجی و خزنده در حال افزایش است.
دکتر باذلی ادامه داد: روند افزایشی موارد مثبت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ زنگ خطر جدی برای احتمال بازگشت به وضعیت قرمز در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی است.

در همین حال سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با تاکید بر اهمیت رعایت دستورالعمل های ستاد مقابله با ویروس کرونا گفت: رعایت شیوه نامه های بهداشتی این هفته در مقایسه با هفته گذشته با سه درصد کاهش، به ۷۵ درصد رسید.
سید ابراهیم سلمانی افزود: کرونا همچنان در حال شیوع است و کوچکترین بی احتیاطی و سهل انگاری می تواند خطرساز باشد.
براساس گزارش ها، پیش از این میزان رعایت موارد بهداشتی در یزد به بیش از ۹۰ درصد رسید و تمامی ۱۰ شهرستان استان به تدریج از قرمز به ناریجی و سپس به زرد و آبی تغییر یافت اما این عدد به تدریج رو به کاهش است و در حال حاضر گفته می شود که شرایط در شهرستان بهاباد قرمز شده است.
به گفته سلمانی، در حال حاضر ۱۳۶ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، ۵۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و تحت درمان قرار دارند.

در کرمانشاه هم معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید بر اینکه کرونا همچنان وجود دارد و تمام نشده است، گفت: با کاهش حساسیت‌ها از سوی مردم و عدم توجه جدی در رعایت پروتکل‌ها شاهد موج چهارم کرونا در استان خواهیم بود.
دکتر «ابراهیم شکیبا» وضعیت استان را از نظر بیماری کرونا مطلوب دانست و افزود: اما متاسفانه حساسیت‌ها در مردم پایین آمده و علاوه بر آن تعداد تست‌های سرپایی مثبت در استان با شیب ملایم رو به افزایش است.
او گفت: با افزایش تعداد موارد مثبت سرپایی در هفته‌های آینده شاهد افزایش موارد بستری خواهیم بود که زنگ خطری برای آغاز پیک چهارم کرونا خواهد بود و بسیار نگران کننده است.
وی اظهار داشت: از سوی دیگر کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی و کاهش استفاده از ماسک توسط مردم و در کنار آن افزایش دورهمی‌ها و مهمانی‌ها یک نشانه جدی برای شعله ور شدن بیماری است و موجب می شود در آینده موج چهارم بیماری مواجه شویم.

سیر نزولی ابتلا به کرونا در زنجان هم مشاهده می شود به طوری که هم اکنون ۱۴۸ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند و اغلب شهرهای استان رنگ زرد کرونایی دارند و برخی شهرها هم در وضعیت آبی قرار گرفته اندف وضعیتی که رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انجام تست‌های بیشتر نقش بسزایی در آن داشته است.

همنین در اردبیل، آمار مبتلایان کرونا طی شبانه‌روز گذشته کاهش محسوس داشته به طوری که تعداد افراد بستری شده جدید و روزانه به ۱۲ نفر و مجموع افراد بستری همزمان نیز به ۱۵۷ نفر رسیده است.
تعداد بیماران بدحال بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان اردبیل نیز با روند نزولی کُند، از ۸۳ مورد به ۵۲ نفر کاهش یافته است.
هم اکنون ۹ شهرستان بیله‌سوار، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت، گرمی، مشگین‌شهر و اردبیل در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و سه شهرستان خلخال، سرعین و پارس‌آباد در وضعیت زرد قرار دارند.
با این حال به گفته دکتر شهرام حبیب زاده ر ئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، بی‌توجهی شهروندان، تبعات خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و مردم نباید گرفتار عادی‌انگاری بیماری شوند.

اما اخبار دریافتی از مازندران وضعیت خوبی را ترسیم نمی کند.
به گفته مدیر شبکه بهداشت و درمان نوشهر، روند افزایشی شیوع کرونا که از ۲ هفته پیش در این شهرستان آغاز شده بود ، همچنان ادامه دارد.
دکتر سیدرحیم سیدپور افزود : بر اساس پایش های انجام شده بیشتر بیمارانی که در این مدت بستری شدند به خاطر تردد در مناطق شلوغ و پرخطر یا شرکت در اجتماعات و دورهمی ها ، نزدن ماسک و رعایت نکردن فاصله گذاری فیزیکی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند.
وی با ابراز نگرانی از تند بودن روند شیوع کرونا در روستاهای شهرستان، گفت که تعداد زیاد از روستاییانی که دارای علائم بیماری کووید ۱۹ هستند هم اکنون در منازلشان در قرنطینه قرار دارند.
مدیرشبکه بهداشت آمار بیماران جدید بستری طی این مدت در مراکز درمانی شهرستان را ۱۶ نفر اعلام کرد و افزود : ۶ نفر از این تعداد در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند که حال ۲ نفرشان به خاطر داشتن بیماری های زمینه ای و کهولت سن وخیم است.
سیدپور تاکید کرد : شهروندان به هیچ وجه نباید کاهش تعداد بستری بیماران در بیمارستان را به معنای کاهش روند ابتلا به کووید ۱۹ بدانند و همچنان باید حساسیت خود را در باره خطرناک بودن ابتلا به این بیماری حفظ کنند چرا که با هر سهل انگاری و عدم رعایت مراقیت های بهداشتی احتمال شعله ور شدن این بیماری در جامعه وجود دارد.

دوم بهمن ماه و تازه‌ترین اخبار کرونایی استان‌ها

کرونا

شیوع ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» برای نخستین بار اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد و بتدریج به سایر کشورهای دنیا سرایت کرد و در تاریخ ۳۰ بهمن ۹۸ وزارت بهداشت اعلام کرد که نتایج آزمایش اولیه ۲ مورد مشکوک ابتلا به کرونا در قم مثبت گزارش شده و این موضوع خود مقدمه‌ای شد برای تایید حضور ویروس کرونا در ایران و تدابیری که نیاز بود در سطح ملی و استانی اندیشیده شود.

شایع ترین علایم بیماری کووید ۱۹ تب، خستگی و سرفه خشک است، سایر علایم آن با شیوع کمتر شامل احساس درد، گرفتگی بینی، سردرد، التهاب ملتحمه، گلودرد، اسهال، از دست دادن حس چشایی یا بویایی، ظهور لکه‌های پوستی یا تغییر رنگ انگشتان دست و پاست، این نشانه ها معمولاً خفیف بوده و به تدریج شروع می‌شود، در حالی که برخی از افراد بدون احساس علایم بسیار خفیف به عفونت آلوده می‌شوند.

حدود ۸۰ درصد افراد مبتلا بدون نیاز به درمان خاصی از این بیماری بهبود می‌یابند، اما از هر پنج نفر مبتلا به کووید ۱۹ علایم یک نفر شدت می‌گیرد که دچار مشکلات تنفسی می‌شود و خطر ایجاد عوارض شدید بین افراد مسن و افرادی که سایر مشکلات بهداشتی مانند فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و ریوی، دیابت یا سرطان دارند، افزایش می‌یابد.

گزارش ها:
بخشی از کندوکاوهای گزارشی خبرنگاران استانی ما را از طریق عناوین زیر بخوانید:
ارتباط افراد در پساکرونا

کرونا و ترس بازگشت به روزهای قرمز

کرونا و دغدغه‌های تولیدکنندگان ماسک در استان مرکزی

همدست کرونا در مرگ همنوعان نباشیم

آمل در بن‌بست چهار ماهه کووید قرمز

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید