کد خبر: 332742
۰
۰
نسخه چاپی

طرح چالش‌های تولید و صادرات قم در حضور وزیر صمت

در این دیدار که با حضور بهرام سرمست استاندار قم در سالن کرامت استانداری برگزار شد، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم، خاطرنشان کرد: ۳.۲ درصد از کل صنعت کشور در استان قم مستقر است

محمود سیجانی اضافه کرد: ۲.۶ درصد اشتغال کشور و ۱.۳ درصد کل سرمایه گذاری های صنعتی کشور در استان قم مستقر شده است.

سیجانی بیان کرد: مجموع سرمایه گذاری صنعتی قم ۵ هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان است که بیش از ۵۵ هزار اشتغال مستقیم نتیجه آن بوده است.

به گفته وی، قم از نظر تولید موتورسیکلت جزء دو استان برتر کشور است و در بخش استخراج منگنز در جایگاه اول قرار دارد.

سیجانی یادآور شد: در استان قم ۳۲۹ طرح نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در حال تکمیل است.

وی طرح های خنثی سازی تحریم را مورد توجه قرار داد و گفت: نهضت ساخت داخل به عنوان یک اولویت در استان قم دنبال می شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: استان قم در مساله تنظیم بازار جزء کم تنش ترین شهرها در تامین نیازهای اساسی مردم بوده است.

وی خاطرنشان کرد: حجم صادرات قم در دو سال گذشته ۲۵۰ میلیون دلار بوده و امسال نیز برغم مشکلات کرونا پیش بینی می شود این رقم محقق شود.

سیجانی ادامه داد: از ابتدای سال جاری ۱۵۰ میلیون دلار کالا از قم صادر شده و امید داریم تا پایان سال جاری این رقم به ۲۶۰ میلیون تومان برسد.

طرح چالش‌های تولید و صادرات قم در حضور وزیر صمت

خطر از دست دادن بازارهای بین المللی

رییس اتاق بازرگانی قم نیز ابراز داشت: مشکلات مربوط به تامین و تسویه های ارزی در امر صادرات با نگاه مساعد وزارت صمت تا حدود بسیار زیادی برطرف شده است.

ابوالفضل خاکی گفت: گمرک خلیج فارس همکاری لازم را در ترخیص کالاهای وارداتی ندارد و فعالان اقتصادی را با مشکل روبه رو کرده است.

به گفته وی، گمرک با محاسبات اشتباه خود در ارزش واقعی کالا سبب ایجاد تعهد ارزی برای فعالان اقتصادی می شود و معضل جدیدی به وجود آمده است.

خاکی گفت: از ابتدای سال جاری صادرات کشور نسبت به مدت میانگین سال گذشته بخاطر همین مسائل تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.

رییس اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: تولید کنندگان مواد بهداشتی و مایع ظرف شویی قم به دلایل نامشخص امکان صادرات کالا را از دست داده اند و دچار گرفتاری شدند.

وی تاکید کرد: اگر از فعالان اقتصادی حمایت لازم صورت نگیرد بازارهای بین المللی به دلیل وجود رقبای قدرتمند به زودی از دست می رود.

وی ابراز داشت: از مسوولان اقتصادی کشور درخواست می کنیم که از پیشنهاد احتمالی کشور کره جنوبی برای معاوضه کالا و لوازم خانوادگی برای جبران بخشی از بدهی خود به ایران موافقت نکرده و وضعیت تولیدات داخلی را بغرنج تر نکنند.

قم قطب نخست تولید کفش ایران

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت قم نیز، گفت: تفویض بخشی از اختیارات وزارت صمت به خانه صنعت، معدن و تجارت سبب شده تا مشکلات صنعتگران در روند مطلوب تری دنبال شود.

ابوالفضل فراهانی یادآور شد: قم با داشتن ۴۰۰ واحد تولید کفش و صادرات ۱۰۰ میلیونی این محصول قطب اول تولید این محصول در کشور است اما در تامین مواد اولیه با مشکلات شدیدی روبه رو است.

به گفته وی، بزرگترین کارخانه قالب سازی کفش و صنایع پلاستیک در شهرک محمودآباد راه اندازی شده و نیاز به واردات این صنعت از چین از بین رفته است.

فراهانی اضافه کرد: تعطیلی واحدهای صنعتی به دلیل بدهی های بانکی یکی از مشکلاتی است که صنعتگران را با مشکل روبه رو می کند.

حسن احمدلو رییس اتاق اصناف قم نیز در ادامه جلسه، بیان کرد: با وجود تحریم، تامین کالاهای اساسی در قم همیشه ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر از استانهای دیگر بوده است.

فرسودگی ماشین آلات خط تولید

طرح چالش‌های تولید و صادرات قم در حضور وزیر صمت

رییس اتحادیه صادرکنندگان استان قم نیز، اظهار داشت: ماشین آلات خطوط تولید قم به دلیل تحریم های چندساله فرسوده شده و امکان تولید برخی محصولات با کیفیت از بین رفته است.

حسن آقاجانی گفت: از وزارت صمت در خواست می کنیم زمینه مساعدی برای ورود ماشین آلات صنعتی به کشور فراهم نماید.

به گفته وی، یکی از مشکلات امروز قم این است که برخی واحدهای صنعتی قم ظرفیت اسمی و واقعی تولید را به درستی اعلام نمی کنند و مازاد تولیدات آنها از بازار آزاد سر در می آورد.

قطعی روزانه برق مشکل جدید فعالان اقتصادی قم

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی قم نیز بیان کرد: قطعی ۴ ساعته روزانه برق در شهرکهای صنعتی قم معضل و گرفتاری جدید صنعتگران قم به دلیل سود زودگذر حاصل از استخراج بیت کوین است.

غلامحسین الهیاری بیان کرد: استخراخ بیت کوین فقط به سود شرکت توزیع نیروی برق در گران فروشی برق است و جزء آن هیچ سودی برای ملت و تولید کشور ندارد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف قم نیز در ادامه بیان کرد: ۲۰درصد صادرات کل فرش کشور را فرش دستباف قم شامل می شود.

رضا رجبی اظهار داشت: قم در مساله تولید فرش دستباف ابریشم رقیبی در سطح جهان ندارد و ما نباید با کم مهری این مزیت جهانی را کم رنگ کنیم.

علیرضا رزم‌ حسینی روز پنجشنبه درجریان سفر یک‌روزه خود به قم، ضمن بازدید از گروه صنعتی پاکشوما در شهرک صنعتی محمودآباد، طرح توسعه‌ای و خطوط تولید جدید این شرکت را مورد افتتاح کرد.

بازدید و راه اندازی مجدد شرکت فورتکس رایانه (تولید کننده لوح های فشرده) و بازدید از شرکت شیمی آذرجام (تولید کننده راکتورهای گلس لایند) در شهرک صنعتی شکوهیه از دیگر برنامه های وزیر صنعت، معدن و تجارت درقم بود.

دیدار با آیات جوادی آملی و مکارم شیرازی و شماری دیگر از علمای برجسته حوزه علمیه قم از برنامه های دیگر وزیر صنعت در قم بود./

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید