کد خبر: 334610
۰
۰
نسخه چاپی

اقرارگرفتن از مسلمانان فرانسه،یادآور دوران تفتیش عقاید در اروپاست

به گزارش قم پرس، مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیرامون تداوم موضع گیری‌های اسلام ستیزانه حاکمیت فرانسه درباره «منشور اصول اسلام فرانسه» بیانیه‌ای را صادر کرد.

مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با اظهار تأسف از تداوم موضع گیری‌های اسلام ستیزانه حاکمیت فرانسه، مراتب نگرانی خود را از فشارهای سازمان یافته هفته‌های اخیر دولت مردان و بخشی از رسانه‌های گروهی این کشور، بر اقلیت بزرگ جامعه مسلمانان فرانسه، با ملزم ساختن تعدادی از سازمان‌های مسلمانان این کشور بر امضای «منشور اصول اسلام فرانسه» اعلام می‌دارد.

در بیانیه مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آمده است؛ دولت فرانسه و رئیس جمهور این کشور، در امتداد رخدادهای ناگواری که از اهانت نشریه‌ای زرد به ساحت قدسی سرور و مقتدای مسلمانان جهان حضرت محمد (ص) آغاز گردید و به وقایع ناگوار خشونت باری انجامید، همچنان به بهانه دفاع از ارزش‌های جمهوری فرانسه و حمایت از آزادی بیان و دفاع از لائیسیته، بر طبل اسلام هراسی می‌کوبد.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است؛ بدیهی است که شهروندان هر کشوری تابع قوانین کشور متبوع خود باشند و شهروندان دیگر کشورها نیز که در کشوری دیگر اقامت گزیده‌اند، به قوانین کشور محل اقامت خود احترام گذارند، لیکن وضع ضوابطی تبعیض‌آمیز در باره جامعه مسلمانان فرانسه و مداخله در باورهای دینی ایشان و مجبور ساختن ایشان به اقرار به دینی به نام "اسلام فرانسوی" به جای اسلامی که خداوند بر پیامبرش (ص) نازل کرده است، نه با حقوق بشر موافقت دارد و نه با آزادی‌هایی که ارزش‌های جمهوری فرانسه داعیه دار آن است.

در بخش دیگر این بیانیه یادآور شده است؛ اصطلاحاتی چون "اسلام فرانسوی" و "اسلام سیاسی"، همانند "مسیحیت فرانسوی"، "یهودیت فرانسوی" و "مسیحیت سیاسی" و "یهودیت سیاسی"، تعابیری مبهم و نامفهوم است که روشن است در این منشور، غرض آلوده به کار رفته است.

اقرار گرفتن اجباری از مسلمانان این کشور، یادآور دوران تاریک تفتیش عقاید یا انگیزاسیون در اروپاست. بر خردمندان پوشیده نیست که این دست رفتارهای منافی حقوق بشر، جز به تقویت افراط گرایی و ترویج خشونت نمی‌انجامد.

مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌ها، از رهبران دینی، فرهیختگان و اندیشمندان جهان؛ به ویژه در کشور فرانسه، درخواست می‌کند که دولت مردان فرانسه را به خردورزی و رعایت عدالت و انصاف فراخوانند.

در بخش پایانی این بیانیه آمده است؛ مناسب آن است که حاکمیت فرانسه، به جای ورود در حوزه ایمان و اعتقادات مسلمانان این کشور و تحمیل لائیسیته، از حریم حقوق و آزادی‌های ایشان پاسداری کند و به جای اشاعه اسلام هراسی در جامعه فرانسه و ایجاد هیاهوهای تبلیغاتی، مداراجویی، روامداری و همزیستی مسالمت‌آمیز را در این جامعه نهادینه سازد و از پدید آمدن زمینه‌هایی که موجب اهانت به مقدسات ادیان و جریحه‌دار شدن احساسات باورمندان به ادیان الهی می‌گردد جلوگیری نماید.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید