چهارم اسفند و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

با تلاش های صورت گرفته، واکسن کرونا وارد کشور شده و تزریق تدریجی آن آغاز شده است، اما مسوولان و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان لحظه ای آرام و قرار ندارند و تاکید می کنند که تا رسیدن به ایمنی عمومی زمان زیادی باقی است به طوری که رعایت فاصله فیزیکی، خودداری از ترددهای غیرضروری در سطح شهر، استفاده از ماسک و شستن دست ها برای پیشگیری از ابتلا هنوز ضرورت دارد.

این در حالی است که در آستانه سال نو، ترددها و جنب و جوش مردم در اماکن پرازدحام و عادی انگاری ها افزایش یافته و در این میانه، کرونای انگلیسی هم قد علم کرده است.

نوع جدید ویروس کرونا که «B.۱.۱.۷» نام دارد، برای اولین بار آذر ماه در انگلیس مشاهده شد و اکنون در بسیاری از کشورها گسترش یافته است.

ویروس انگلیسی به شدت مسری و کشنده بوده و قدرت سرایت آن ۱۰ برابر بیشتر از ویروس قبلی است همچنین دوره نهفتگی آن کوتاهتر و قدرت واگیری ویروس بیشتر شده است.

تازه‌ترین وضعیت کرونایی استان‌ها

در استان خوزستان، سرپرست فرمانداری ماهشهر با بیان اینکه افزایش بستری بیماران مبتلا به کرونا باعث پر شدن ظرفیت تخت‌های بیمارستانی این شهرستان شده است گفت: تلاش می‌شود طی روزهای آینده با اضافه شدن تخت‌های بیمارستانی در مراکز درمانی امکان ایجاد ظرفیت بیشتری برای بستری افراد مبتلا به این ویروس فراهم شود.

فریدون بندری اظهارداشت: طی ۲ هفته گذشته تست کرونای ۴۸۰ نفر در این شهرستان مثبت اعلام شد و باعث شد تا تمامی ۸۰ تخت بیمارستانی موجود در این شهرستان به درمان این بیماران اختصاص یابد.

بندری رعایت نشدن قرنطینه خانگی توسط برخی از شهروندان را از جمله موارد افزایش آمار مبتلایان به کرونا در ماهشهر عنوان‌کرد و افزود: علاوه بر این در برخی از مجتمع‌های پتروشیمی نیز ابلاغیه حضور یک سوم کارکنان رعایت نشده بود که با تذکرات فرمانداری و مجموعه بهداشت و درمان این موضوع در دستور کار آنها قرار گرفت.

در اردبیل وضعیت از نظر شیوع کرونا همچنان پایدار ولی شکننده است.

طی روزهای اخیر تعداد بستری شده های همزمان مبتلایان کرونا در اردبیل از ۱۴۵ نفر به ۱۷۲ فرد افزایش یافته است.

در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جانباختگان مبتلا به کرونا در استان به صفر رسید اما ۲۴ مبتلای جدید در مراکز درمانی استان بستری شدند و تعداد بیماران بدحال مبتلا به کرونا با روند کُند در حال افزایش است.

کل استان اردبیل در زمینه شیوع کرونا در وضعیت آبی قرار دارد و هشت شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت و گرمی در وضعیت آبی و چهار شهرستان اردبیل، خلخال و مشگین‌شهر و پارس‌آباد در وضعیت زرد قرار دارند.

اما در آذربایجان غربی،۲۷۴ بیمار مبتلا به کرونا در استان شناسایی شدند که با اضافه‌شدن این تعداد، مجموع مبتلایان به ۱۱۱ هزار و ۶۹۹ نفر رسید.

همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته، کرونا ۵ قربانی در آذربایجان غربی گرفت.

براساس گزارش ها، نشانه هایی از ورود آذربایجان غربی به خیز چهارم کرونا وجود دارد که با رعایت محدودیت ها و البته پروتکل های بهداشتی و پرهیز از دورهمی های خانوادگی، می توان تا حد زیادی این وضعیت را مدیریت کرد.

در سیستان و بلوچستان هم ۲۰ هموطن گرفتار کرونا شدند.

دکتر محمد هاشمی شهری عضو ستاد کرونا سیستان و بلوچستان با اعلام این خبر افزود: از مردم تقاضا می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

در همین حال، از گیلان خبر رسیده که یک خانم ۷۱ ساله منجیلی تازه ترین قربانی کرونای انگلیسی است، خبری که نشان می دهد خطر این ویروس جهش یافته همه افراد را اعم از زن و مرد و پیر و جوان تهدید می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با اعلام این خبر افزود: تست ۱۲ نفر از اعضای این خانواده را به انستیتو پاستور ارسال کرده ایم ضمن اینکه همه این افراد در قرنطینه هستند.

از سوی دیگر، رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: تاکنون ۶۲ ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور شناسایی شده که ۲۲ مورد آن مربوط به استان خوزستان است.

سیدمحمدعلوی اظهار داشت: موارد بیماری در کشور و به ویژه استان روند افزایشی داشته تا حدی که ۳۰ درصد موارد بیماری در کشور متعلق به خوزستان است که بسیار نگران کننده است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر آمار مراجعه به بیمارستانها بسیار زیاد است و این امر باعث پر شدن تخت های ICU شده است گفت: اگر فکر اساسی به حال این موضوع نکنیم، بیمارستان های استان در روزهای آینده نمی توانند جوابگوی مراجعین باشند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه رفتار ویروس انگلیسی مدام در حال تغییر است ما هم باید در زندگی خود تغییراتی لحاظ کرده و در کنترل های خود بازنگری کنیم.

در همین حال، رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به انتقال سریع ویروس کرونای انگلیسی، گفت: علت ابتلای یکی از افراد مبتلا به کرونای انگلیسی در شهرستان دزفول، شرکت در مراسم ترحیم بوده است.

علی قمیشی با بیان اینکه کرونای انگلیسی ممکن است در برخوردهای عادی نیز منتشر شود، اضافه کرد: پنج مرکز نمونه گیری ۱۶ ساعته در دزفول برای آزمایش افراد مشکوک به کرونا فعال است.

دزفول در استان خوزستان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد و تاکنون ۲ مورد قطعی ابتلا به کرونا در این شهرستان مشاهده شده است.

چهارم اسفند و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

تدابیر مقابله با کرونا

اما با مشاهده مواردی از ابتلا به کرونای انگلیسی، اقداماتی برای تسریع در مهار آن اتخاذ شده که توزیع کیت تشخیص بیماری در میان برخی استان ها برای تسریع در تشخیص از جمله این تدابیر است.

در همین خصوص، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفت: این استان مجهز به کیت تشخیص نوع انگلیسی ویروس کرونا شده و در سه روز گذشته نیز آزمایش‌هایی برای ردیابی این ویروس صورت گرفته است.

دکتر جواد آقازاده افزود: در سه روز گذشته ۲۴ تست ویروس کرونای انگلیسی در آذربایجان‌غربی صورت گرفته که خوشبختانه همه آنها منفی بوده است.

وی همچنین از افزایش قابل توجه تعداد مبتلایان، بستری شدگان و فوت شدگان ناشی از کرونا در آذربایجان غربی خبر داد.

در استان کرمانشاه هم به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ، تاکنون موردی از ابتلا به ویروس کرونای انگلیسی شناسایی نشده است، اما تشخیص این نوع ویروس نیاز به کیت‌های خاصی دارد که این نوع کیت به تعداد محدود تحویل استان شده است.

دکتر «ابراهیم شکیبا» با بیان این که معمولا شدت علائم در این نوع بیماران بیشتر است و از طرفی فرد ظرف مدت کوتاهی دچار تشدید علائم می‌شود، توضیح داد که به طور معمول این نوع کرونا در افراد جوان بیشتر دیده می‌شود.

دکتر شکیبا تصریح کرد: اگر مردم پیشگیری کنند قطعا شاهد اوج گیری کرونا در استان نخواهیم بود.

در همین حال، مهدی محمدی رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه در شبانه روز گذشته موردی از فوت در اثر ابتلا قطعی به کرونا در استان ثبت نشده است، از بستری‌ شدن ۴۷ نفر در شبانه‌روز گذشته با علایم ویروس کرونا خبر داد.

دانشکده علوم پزشکی آبادان در جنوب غرب خوزستان هم از جمله دریافت کنندگان کیت تشخیص کرونای انگلیسی است و این امکان در آزمایشگاه ویروس شناسی زنجان هم فراهم شده است.

اما قزوین که در چهارراه ارتباطی ۱۱ استان کشور قرار دارد و مواردی از کرونای انگلیسی در آن مشاهده شده، این روزها عرصه اجرای تدابیری ویژه از جمله قرنطینه برای جلوگیری از شیوع بیماری است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در این خصوص گفت: ما جزو اولین استان‌های کشور در اجرای قرنطینه واقعی مقابله با کرونای جهش یافته هستیم و اقدامات لازم را برای مدیریت و مهار این ویروس در استان انجام داده‌ایم.

پیمان نامدار افزود: هم اینک حدود هشت روز است که قرنطینه واقعی مقابله با کرونای جهش یافته را در منطقه حسین آباد آبیک و یک بلوک ساختمانی که اولین مورد این ویروس در استان شناسایی شده، آغاز کرده ایم.

وی افزود: اهالی این روستا در آبیک تحت مراقبت های ویژه درمانی، تشخیصی، حمایتی و معیشتی قرار دارند و همگرایی بسیار خوبی در سطح استان برای مقابله با این بیماری شکل گرفته است.

خوزستان هم این روزها درگیر رنگ قرمز کرونایی است و به اقتضای شرایط آن، تدابیر برای جلوگیری از گسترش بیشتر بیماری با سختگیری بیشتری اعمال می شود.

در همین زمینه، فرماندار شهرستان اهواز گفت: صنوفی که مقررات و پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند ابتدا اخطار دریافت کرده و سپس پلمب می‌شوند.

جمال عالمی نیسی اظهار داشت: بیمارستان های اهواز از بیماران کرونایی پر شده و در حال حاضر بخش های آی سی یو این بیمارستان ها تکمیل شده است.

فرماندار اهواز با اشاره به اینکه آمار فوتی ها در اهواز افزایشی است افزود: ویروس جهش یافته انگلیسی بسیار کشنده و سرسخت است همچنین قدرت انتشار و آسیب پذیری بالایی دارد که مردم باید این موضوع را جدی بگیرند.

وی با اشاره به رصد بازار و برخی مناطق شهری اهواز توسط اکیپ هایی متشکل از اماکن، اداره صمت و بهداشت افزود: خوشبختانه اکثر کسبه همکاری لازم را داشته و مغازه خود را تعطیل کرده اند.

در آبادان هم کوی ذوالفقاری، کوی کارگر و کوی قدس شهر به عنوان مناطق پرخطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ شناسایی شدند و اعمال محدودیت‌های کرونایی در این مناطق از امروز دوشنبه آغاز شد.

شرایط اجرای محدودیت‌ و قرنطینه کرونایی به ساکنان این سه منطقه ابلاغ شده است و ملزم به اجرای دستورات ستاد کرونا هستند.

در کهگیلویه و بویراحمد، مساجد و بقاع متبرکه گچساران براساس تصمیم ستاد کرونا تعطیل شد.

به گفته ابراهیم قاسمی رییس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران، این شهرستان دارای ۴۱ بقعه متبرکه است که ۱۵ مورد از این تعداد زائرپذیر و احتمال شلوغ شدن دارد لذا با توجه به اینکه حضور در مکان های شلوغ تهدید جدی سلامتی در روزگار کرونایی است با هدف حفظ سلامت زائران و شهروندان مکان های مقدس گچساران تعطیل می شود.

همچنین در خراسان رضوی، در اجرای محدودیتهای جدید برای جلوگیری از شیوع کرونا در مشهد، فقط خودروهای دارای پلاک بومی اجازه ورود به این شهر را می‌گیرند.

به گفته سرهنگ حسین میش‌مست رییس پلیس راه استان، در مرحله جدید طرح ممنوعیت ورود خودروهای دارای پلاک غیربومی به مشهد، طبق تصمیم پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، خودروهای غیربومی با نامه فرمانداری نیز اجازه ورود به مشهد را ندارند.

وی ادامه داد: در این مرحله فقط مالکان خودروهای دارای پلاک غیربومی که مشکل پزشکی یا کار قضایی داشته‌ باشند، مجوز ورود به مشهد را دریافت می‌کنند.

رییس پلیس راه خراسان‌ رضوی گفت: در مرحله قبل اجرای این طرح، مالکان خودروهای دارای پلاک غیربومی با نامه فرمانداری شهرهای خود مجوز ورود به مشهد را دریافت می‌کردند اما در این مرحله نامه فرمانداری قابل قبول نیست.

بوشهری ها هم امسال با توجه به شرایط شیوع کرونا برنامه‌های گرامیداشت ۱۸ اسفندماه "روز بوشهر" را برگزار نمی‌ کنند.

همچنین نمایشگاه بهاره کالا در هیچ نقطه‌ای از استان برگزار نمی‌ شود و فروش فوق‌العاده اصناف جایگزین آن شده ‌است.

اما در استان کرمانشاه، فرماندار سرپل‌ذهاب اعلام کرد که در تعطیلات نوروز و سال جدید، این شهرستان پذیرای هیچ مسافری نیست و از همه هموطنان می‌خواهیم سفر به سرپل‌ذهاب را به زمان دیگری بعد از پایان کرونا موکول کنند.

نورالدین فرزادی پور افزود: همانطور که موج چهارم ویروس کرونا تهدیدی جدی برای سلامتی مردم است، وظیفه تک تک ما درک این واقعیت است که در شرایط کنونی با ویروس کرونا زندگی کنیم.

چهارم اسفند و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

گزارش های کرونایی:

برخی از گزارش های خواندنی مراکز استانی ما از طریق عناوین زیر در دسترس است:

واکسن و رعایت بهداشت، دو روی یک سکه در مهار کرونا

ورزش‌های رزمی کرمان پیشگام در سازگاری ورزش با کرونا

یک سالگی کرونا و ما اندرخم توصیه‌هایی که رعایت نمی‌کنیم

سرنوشت پروتکل‌های بهداشتی پس از تزریق واکسن کرونا

واکسنی ‌که مُمد حیات است

آمار کرونایی

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت :تاکنون یک میلیون و ۵۸۲ هزار و ۲۷۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۹ نفر از بیماران مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۵۹ هزار و ۵۷۲ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری افزود:تاکنون یک میلیون و ۳۵۱ هزار و ۳۹۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین سه هزار و ۶۸۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۰ میلیون و ۵۰۱ هزار و ۴۱۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

به بیان لاری ، هم اکنون ۱۱ شهرستان قرمز، ۵۲ شهرستان نارنجی، ۲۱۷ شهرستان زرد و ۱۶۸ شهرستان آبی هستند و شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

وی ادامه داد: روند ابتلا و بستری در خوزستان به شدت در حال افزایش و نگران کننده است و با توجه به گردش ویروس جهش یافته در خوزستان و تعدادی از استانهای دیگر، ادامه روند بی توجهی به پروتکل های بهداشتی در کشور فاجعه بار است.

لاری افزود: امیدوارم با رعایت شیوه نامه بهداشتی توسط همه مردم شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری فیزیکی و شست و شوی مداوم دستها و پرهیز از حضور در تجمعات و آیین های عروسی و عزا شاهد توقف روند نگران کننده بیماری در خوزستان و کل کشور باشیم.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید