هفتم اسفند و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

بر اساس گزارش خبرنگاران ما از سراسر کشور، ازدحام و شلوغی بازار و مراکز خرید و وسایل نقلیه عمومی و افزایش مراجعه‌ سرپایی بیماران طی دو ماه اخیر به مراکز درمانی ، موجب نگرانی مسئولان بهداشت و درمان کشور شده است .

به گفته مسئولان وزارت بهداشت و درمان ، اگر کوچک‌ترین غفلتی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود، می‌تواند دامان هر شهر یا یک استان یا کل کشور را بگیرد و میزان بیماری بالاتر برود و این یعنی روزهای سختی در انتظار مردم خواهد بود.

پیش بینی می‌شود که پیک چهارم کرونا بسیار شدیدتر از قبلی‌ها باشد، چرا که به گفته کارشناسان ،انواع جدیدی از ویروس کرونا ایجاد شده که میزان انتقال و بیماری‌زایی آن ۷۰ درصد قوی‌تر است .

کرونای انگلیسی پشت دروازه‌های لرستان

کرونای انگیسی پشت دروازه‌های لرستان در انتظار فرصتی برای جولان در استان لحظه‌شماری می‌کند و مردم استان در تکاپوی خریدهای نوروزی از حضور ویروس کرونا غافل هستند.

معابر و خیابان های اصلی شهر خرم آباد شلوغ ترین و پرازدحام ترین روزهای سال جاری را به بهانه خریدهای نوروزی پشت سر می گذارد و در این میان کم نیستند خانواده های چند نفری که همگی با هم راهی فروشگاه ها و مجتمع های تجاری شدند تا خرید خوبی را برای تعطیلات نوروزی رقم بزنند اما آیا با این شرایط و خطر حضور ویروس کرونا امکان استفاده از این خریدها برای این افراد وجود دارد؟

مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری لرستان در این باره گفت : باتوجه به شیوع ویروس جهش یافته کرونا در استان های همجوار خوزستان و مرکزی، رعایت نکات بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا در لرستان ضروری است.

"علی سیف" افزود: ویروس جهش یافته جدید موسوم به کرونای انگلیسی در برخی از استان های کشور به ویژه استان همجوار خوزستان به طور روز افزونی در حال شیوع و گسترش می باشد و به طوریکه که ظرف چند روز، وضعیت این استان از آبی و زرد به رنگ قرمز و حالت هشدار تغییر یافته است.

موج چهارم کرونا خطرناک تر از موج های قبلی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: موج چهارم کرونا که اکنون در برخی مناطق کشور شروع شده بسیار خطرناک‌تر از موج های قبلی است.

دکتر "محمدرضا نیکبخت" اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۱۵ درصد از نمونه‌هایی که از مراجعه کنندگان به مراکز درمانی در استان گرفته می‌شود، مثبت هستند.

شناسایی چهار مورد جدید ویروس کرونای انگلیسی در استان مرکزی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: چهار مورد جدید ویروس کرونای انگلیسی در استان مرکزی شناسایی شد و تعداد افراد آلوده به این ویروس به پنج نفر رسید.

دکتر سید محمد جمالیان افزود: سه مورد از موارد جدید در شهر اراک شناسایی شده که این افراد از نزدیکان فردی هستند که روز گذشته کرونای انگلیسی وی محرز شده بود.

وی بیان کرد: یک مورد جدید دیگر نیز که امروز شناسایی شد، مربوطه به شهرستان تفرش است که چند روز گذشته در یک آیین عروسی در تهران شرکت کرده بود.

وضعیت کرونایی البرز شکننده است

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان البرز با اشاره به ازدحام پایان سال مردم در بازارها و خیابان های استان گفت: وضعیت کرونا در این استان پرجمعیت شکننده است.

دکتر علیرضا سلیمانی اظهار داشت: تعداد شهرستان های زرد البرز از ۲ شهرستان به پنج شهرستان در چند روز اخیر افزایش و تنها ۲ شهرستان آبی باقی مانده است.

وی بیان داشت: برهمین اساس برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا میزان محدودیت ها افزایش یافته که پرهیز از تجمع فرهنگی، ‌اجتماعی و ‌برگزاری نماز جماعت تا اطلاع بعدی از جمله این محدودیت ها است.

هشدار نسبت به ورود اردبیل به وضعیت نارنجی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاه به روند افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در استان و کاهش توجه به پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان نسبت به ورود برخی از شهرستانها به وضعیت نارنجی هشدار داد.

دکتر شهرام حبیب‌زاده بیان کرد: در روزهای اخیر میزان تردد شهروندان در شهرستانهای مختلف افزایش یافته و عادی انگاری کرونا نیز از سوی شهرندان بیشتر شده است و در صورت تداوم این وضعیت خروج بیشتر شهرستانها از جمله اردبیل از وضعیت زرد و ورود به وضعیت نارنجی محتمل است.

کادر درمانی بیمارستان های اهواز جوابگوی انبوه بیماران کرونایی نیست

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: آمار مراجعه‌کنندگان و بیماران، بیش از ظرفیت بیمارستان‌ها است به همین دلیل کادر درمانی بیمارستان های اهواز جوابگوی بار مراجعان نیست.

دکتر فرهاد سلطانی اظهار داشت: آمار مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های خوزستان همچنان بالا است و این مساله می‌تواند بر خستگی و فرسودگی پرستاران اثر منفی بگذارد و کیفیت خدمات را تحت تاثیر قرار دهد.

اعمال محدودیت‌های کرونایی جدید در خراسان جنوبی

محدودیت‌های جدید با تصویب ستاد استانی مدیریت کرونا برای کنترل ویروس جهش یافته در خراسان جنوبی اعمال می‌شود.

براساس آخرین آمار رسمی تعداد مبتلایان به ویروس جهش یافته کرونا یا کرونای انگلیسی در استان خراسان جنوبی از ۲ نفر در اوایل هفته جاری به ۹ نفر افزایش یافته است و هفت مورد جدید از اطرافیان ۲ بیمار قبلی هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این خصوص گفت: تاکنون ۹ مورد مبتلا به کرونای انگلیسی در خراسان جنوبی شناسایی شده است و احتمال انتشار ویروس جهش یافته در هر جایی از استان وجود دارد.

محمد دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: بعد از این با توجه به اینکه در سایر نقاط کشور هم با این ویروس جهش یافته مواجه بوده‌ایم مطمئنا هیچ جای استان در امان نیست و احتمال اینکه این ویروس در هر جایی از خراسان جنوبی دیده شود، وجود دارد.

کرونا جان ۹۴ نفر دیگر را در ایران گرفت

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۶۰۷هزار و ۸۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۴ نفر از بیماران مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۵۹ هزار و ۸۳۰ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز پنجشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۷ اسفند ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیص ۸هزار و ۲۰۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۰۷ هزار و ۸۱ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۳۷۲ هزار و ۳۰۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳هزار و ۷۱۲نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری گفت: اکنون ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۱ شهرستان نارنجی، ۲۵۲ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند و شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز همه‌گیری جهانی (پاندمی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۱۲ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۴۹۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد مرگ بر اثر کرونا بعد از آمریکا، برزیل، مکزیک، هند، انگلیس، ایتالیا، فرانسه، روسیه، آلمان و اسپانیا در رتبه ۱۱ در بین کشورهای دنیا قرار دارد.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید