کد خبر: 335013
۰
۰
نسخه چاپی

کتاب جامع الشتات در قم رونمایی شد

مدیر موسسه فقه الثقلین در این آیین با گرامیداشت یاد و نام آیت الله صانعی اظهار داشت: فقدان این مرجع عالی مقام که برای انتشار این اثر بی صبرانه انتظار می کشید سخت و اندوهناک است.

حجت الاسلام علی اکبر بیگی افزود: حضور فرزند آن مرحوم حجت الاسلام فخرالدین صانعی به عنوان ادامه دهنده راه و مشی و منش فکری و فقهی آن عالم بزرگوار دلگرمی و امید را می افزاید و باعث تسلی خاطر مقلدان و ارادتمندان آن فقیه برجسته و پرمایه می شود.

وی در ادامه جامع الشتات را اثری فاخر و بزرگ در فقه و احکام دینی و شرعی توصیف کرد و افزود: این اثر از کتاب طهارت آغاز و انتهای کتاب الدیات نیز پایان می پذیرد.

وی افزود: در این کتاب احکام و مسائل فقهی با سبک و سیاقی متفاوت و در قالب استفتائات مردمی ارائه شده و با برخورداری از ویژگی استدلال و استنباط، برتری و ماندگاری خود را در بین مجامع فقهی و رساله های عربی حفظ نموده است.

مدیر موسسه ثقلین همچنین خاطرنشان کرد: این کتاب از سویی به لحاظ تنوع و تکثر مسائل و فروعات فقهی گستره زیادی دارد و از سوی دیگر نیز کاربردی بودن مطالب و مسائل آن، جایگاه ویژه ای را در منابع علمی، فقهی و حقوقی به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد:همچنین حجم انبوهی از سوال ها در زمینه مسائل اعتقادی، فقهی، دینی، اجتماعی، حدیثی، رجالی و تفسیری با دارا بودن فروعات کثیر و استدلال های قوی، این کتاب را در رتبه منابع و مصادر اولیه کتاب های شیعی قرار داده است.

وی یادآور شد: جامع الشتات انصافا از بهترین کتاب هایی است که در پاسخگویی به مسائل فقهی و غیر فقهی نوشته شده و برای عموم مردم و اهل فن نیز مفیدترین کتاب به شمار می آید.

بیگی گفت: این اثر فارغ از دارا بودن مباحث و مسائل فقهی و غیر فقهی که آن هم با قلمی توانمند نگاشته شده است از فرهنگ، آداب و رسوم مردمان آن روز ایران نیز حکایت ها، کدها و سرنخ های با ارزشی دارد که برای پژوهشگران تاریخ و فرهنگ و جویندگان چگونگی زندگی مردمان آن زمانه بسیار مفید و قابل اعتماد و استناد می باشد.

وی افزود: اگر چه این کتاب یک کتاب استفتائات است ولی تحقیق، دقت و ژرف نگری صاحب اثر و استدلال های متقن ایشان در بسیاری از جواب ها به گونه ای است که از حدود و ثغور یک پاسخ عادی و عمومی خارج، و اوج عظمت علمی و فقهی و تسلط و احاطه فقیه پرآوازه شیعی میرزای قمی بر متون و آرای فقیهان نیز به خوبی مشهود است.

وی ادامه داد: تفقه در آرای فقیهان سلف و نقد و بررسی آنها با متد و شیوه های مرسوم از هر جهت در تالیف این اثر گرانسنگ به چشم می خورد.

بیگی تصریح کرد: عرضه و انتشار این اثر بزرگداشتی به جایگاه علمی شامخ فقیه سترگ آیت الله میرزا ابوالقاسم قمی است.

وی صبوری و سعه صدر مولف این کتاب در پاسخگویی به سوال های گوناگون با رتبه های علمی و نگارشی متفاوت را نیز از دیگر ویژگی های آن ذکر و بیان کرد: این خصیصه دلیل روشنی بر جامعیت و جایگاه معرفتی اثر اوست چرا که در بسیاری از مواقع جواب سوال ها را با حوصله و خضوع فراوان، با تحقیق و شیوه استدلالی همراه نموده است.

میرزا ابوالقاسم گیلانی مشهور به میرزای قمی از فقیهان و مجتهدان شیعه اصولی و مرجع تقلید دوران فتحعلی‌شاه قاجار در قرن دوازدهم هجری قمری بوده‌است.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید