کد خبر: 335027
۰
۰
نسخه چاپی

ضرورت پاسخگویی حوزه به مسائل حکومتی و تمدن اسلامی

به گزارش قم پرس حجت الاسلام مروی ظهر پنجشنبه همایش «آئین رونمایی از آثار کنگره بزرگداشت سید مرتضی علم الهدی» در سالن همایش‌های دارالحدیث قم با تبریک سالروز میلاد مولی الموحدین امیرالمومنین علیه السلام، از مقام معظم رهبری برای حمایت‌ها و عنایت های معظم له، گفت: بر اساس کلام نورانی امیر المومنین علی علیه السلام که می‌فرمایند «العلم اصل کل خیر و الجهل اصل کل شر» ریشه ناهنجاری‌های امروز بشری ناشی از نظام جاهلیت مدرن است و اگر بخواهیم خوبی‌ها و فضیلت‌ها حاکم شوند راهی جز رجوع به علوم نورانی و حیات‌بخش اهل بیت علیهم السلام وجود ندارد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه عالمان دینی ما وارثان علوم نورانی اهل بیت (ع) هستند افزود: تکریم شاگردان اثرگذار و تراز اول و تاکید بر نشر اندیشه‌ها و آثار ایشان، در فرهنگ و سیره اهل بیت (ع) می‌باشد. شاگردانی مانند ابن عباس، هشام بن حکم، ابان بن تغلب، زرارة بن اعین، یونس عبدالرحمان همواره مورد تجلیل امامان معصوم علیه السلام بودند.

حجت الاسلام مروی با تاکید بر ویژگی‌های خاص سید مرتضی علم الهدی و جامعیت این فقیه، متکلم، اصولی، مفسّر و عالم بزرگوار گفت: نجاشی که از هم درس‌های سیدمرتضی بوده می‌نویسد علم الهدی علومی را فرا گرفت که هیچکس در زمان وی به پای او نرسید.

وی با اشاره به تثبیت و تبیین و دفاع عقلانی از مذهب شیعه و دین اسلام توسط سید مرتضی افزود: وارد کردن فقه به عرصه‌های سیاسی و اجتماعی، تألیف کتب فقهی کلامی با تکیه بر مکتب اهل بیت و همچنین تأسیس دارالعلم از دیگر آثار و زحمات سید مرتضی است.

تولیت آستان قدس رضوی سید مرتضی را از برجسته‌ترین علمای شیعه دانست که در تاریخ شیعه همیشه با فهم صحیح از زمان و شجاعت برای تحول، مسئولیت تاریخی خود را انجام داده‌اند و در ادامه گفت: امام خمینی (ره) یکی دیگر از همین عالمان بوده است که با فهم صحیح اولویت‌های زمان و تحول آفرینی، به این مسئله رسیدند که باید موضوع ولایت فقیه را در شرایط علمی اجتماعی و سیاسی جامعه آن روز مطرح کنند و باید تحول خواهی و زمان شناسی در حوزه‌های علمیه امروز نیز مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

حجت الاسلام مروی با اشاره به اینکه مدیریت جامعه بعد از انقلاب اسلامی در دست حوزه است و باید در گام دوم انقلاب به سوی تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم گفت: علوم حوزوی ما باید پاسخگوی چنین مسائل تمدنی و حکومتی باشد که همان ادامه مسیر اجتهاد در مکتب اهل بیت (ع) و ادامه راه سید مرتضی، شهید اول، صاحب جواهر، شیخ انصاری و امام خمینی (ره) است.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید