کد خبر: 335028
۰
۰
نسخه چاپی

سید مرتضی علم‌الهدی اسوه معنویت و عقلانیت است

به گزارش عصر پنجشنبه مرکز خبر حوزه، آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری در آیین رونمایی از آثار کنگره بین‌المللی سید مرتضی علم الهدی در سالن علامه حلی موسسه دارالحدیث قم، ضمن تبریک سالروز ولادت امام علی(ع) افزود: تعدادی از نهادها قصد داشتند که مجموعه آثار سید مرتضی را تهیه کنند در همین زمینه خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدیم و ایشان تهیه این آثار را به موسسه درالحدیث دادند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: البته رهبر معظم انقلاب به ‌شرط اینکه زیر نظر آیت‌الله استادی باشد، این کار را به موسسه دارالحدیث سپردند.

وی اظهار داشت: در تهیه آثار، مدیریت علمی را، بر اساس فرموده رهبر معظم انقلاب به آیت‌الله استادی سپردیم و ایشان آقای مهریزی را در سال ۱۳۹۴ انتخاب کردند و این کار شروع شد.

رئیس موسسه دارالحدیث بیان کرد: از یک سال گذشته برای چاپ برنامه‌ریزی کردیم که در نهایت آستان قدس رضوی عهده‌دار این کار شد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) خاطرنشان کرد: نشست‌های علمی مختلفی نیز پیش از رونمایی برگزار شد تا آثار با دقت تمام و به‌ صورت کامل مورد چاپ قرار بگیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در پایان از رهبر معظم انقلاب، علما، آیت‌الله استادی و سایر دوستانی که در این زمینه فعالیت کردند، کمال تشکر و قدردانی را دارم.

۶۱ جلد با محتوای آثار، اندیشه و شخصیت سید مرتضی علم الهدی توسط فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی تدوین شده که از این تعداد، ۴۱ جلد مربوط به آثار علمی سید و ۲۰ جلد نیز شامل مقاله‌های فارسی و عربی در مورد شخصیت سید، تفسیرهای سید، شناختنامه سید مرتضی به زبان فارسی و عربی و همچنین ۱۷۰ پایان‌نامه دانشگاهی و رساله‌های علمی حوزوی در مورد سید مرتضی است.

۶ جلد از مجموعه مقالات سید به زبان فارسی و چهار جلد به زبان عربی است.

سید مرتضی علم الهدی در ماه رجب سال ۳۵۵ هجری قمری در بغداد (عراق) دیده به جهان گشود؛ نامش علی فرزند «ابو احمد حسین» فرزند موسی ابن محمد ابن موسی ابن ابراهیم فرزند امام موسی ابن جعفر(ع) است که نسب او با پنج واسطه به امام هفتم(ع) می‌رسد.

وی از شخصیت‌های پرنفوذ اجتماعی شیعه در دوره آل‌بویه بود؛ سید مرتضی مانند پدر و برادرش سیدرضی، مدتی نقیب طالبیان بود و در بغداد زندگی می‌کرد و نزد خلفای عباسی و حاکمان آل‌بویه از احترام خاصی برخوردار بود؛ وی همچنین مدتی امیرالحاج و نیز عهده‌دار دیوان مظالم بود.

این عالم فرزانه، سرانجام پس از عمری پربار و انجام کارهایی بزرگ و ارزنده، در سن ۸۰ سالگی در ۲۵ ربیع‌الاول سال ۴۳۶ هجری قمری در شهر بغداد به جوار حق شتافت.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید