انجام واکسیناسیون سد امیدبخش برای مقابله با ویروس کرونا

به گزارش ما، نخستین موارد تایید شده از کووید ۱۹ در استان اصفهان پنجم اسفند ۱۳۹۸ گزارش شد و در یک سالی که از همه گیری این بیماری گذشت حدود ۱۵۱ هزار نفر بطور قطعی به کرونا، مبتلا و ۷۵ هزار بیمار دارای علائم ابتلا بستری شدند که از میان آنها حدود هشت هزار و ۷۰۰ نفر جان خود را از دست دادند.

در میان از دست رفتگان کرونا در یک سال گذشته در استان ۱۲ مادر باردار و ۱۹۳ کودک و نوجوان، به چشم می خورند و در روزهای اخیر نیز نوع جهش یافته ویروس کرونا موسوم به انگلیسی در برخی از مناطق کشور از جمله اصفهان رخنه کرده است.

استان اصفهان در سالی که گذشت با ۲ موج سنگین ابتلا به کرونا مواجه شد که نوبت نخست از اسفند ۹۸ تا فروردین امسال و نوبت دوم از تیر ماه تا آذر امسال بود بطوریکه در موج دوم که بسیار شدید بود تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها به ۲ هزار و ۲۰۰ نفر در یک لحظه رسید.

بیش از ۵۰ درصد از بیماران بستری و جان باختگان کرونا در استان اصفهان بالای ۶۰ سال سن داشتند و از میان هشت هزار و ۷۰۰ بیمار دارای علائم کرونا که جان خود را از دست دادند، حدود چهار هزار نفر دارای نتیجه مثبت و قطعی آزمایش کرونا بودند.

شیوع ویروس کرونا علاوه بر تلفات و هزینه های سنگین درمانی و بهداشتی که بهمراه داشت در بخش های دیگر بویژه اقتصادی نیز اثرات منفی بسیاری گذاشت و زندگی همگان را تحت تاثیر قرار داد بهمین دلیل اقشار مختلف مردم همواره در انتظار دستیابی دانشمندان و پزشکان به راه حلی مطمئن برای غلبه بر این بیماری و خروج از بحران بودند که پس از ماه ها خبرهایی از تولید و تزریق واکسن کرونا در برخی از کشورها به گوش رسید و در کشورمان نیز آزمایش های اولیه برای واکسن تولید داخل انجام شد.

با پیگیری ها و اقدامات وزارت بهداشت نیز نخستین محموله واکسن روسی " اسپوتنیک وی " در بهمن وارد کشورمان شد و با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته و تدابیر اتخاذ شده، واکسیناسیون علیه کرونا برای گروه های هدف، اولویت بندی و آغاز شد.

بدین ترتیب، واکسیناسیون علیه کرونا در برخی از استان ها از جمله اصفهان بیست و یکم بهمن امسال با فرمان رییس جمهوری آغاز شد و به گفته سعید نمکی وزیر بهداشت نخستین گروه اولویت‌دار برای واکسیناسیون، کادر درمانی فعال در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بودند.

واکسیناسیون علیه کرونا نیز در همین روز در اصفهان با تزریق واکسن اسپوتنیک روسی در بیمارستان عیسی بن مریم(ع) که یکی از بیمارستان های مرجع مقابله با کروناست، آغاز شد.

طبق اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در نخستین مرحله حدود ۸۰۰ دوز واکسن اسپوتنیک روسی برای این استان تخصیص یافت و در مرحله دوم به حدود چهار هزار دوز رسید و کادر درمان بخش مراقبت های ویژه ( ICU) بیمارستان های مختلف واکسیناسیون شدند.

واکسیناسیون کادر درمان اصفهان تا پایان سال ۹۹

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تلاش می شود همه کادر درمان بخش دولتی و خصوصی استان اصفهان واکسن کرونا را تا پایان سال جاری دریافت کنند.

بهروز کلیدری اظهار امیدواری کرد که واکسیناسیون گروه های پر خطر نیز از فروردین سال آینده آغاز شود و افزود: چشم انداز وزارت بهداشت این است که تا دی ماه سال آینده بیشتر جمعیت هدف یعنی حدود ۵۰ میلیون نفر در کشور علیه کرونا، واکسینه شوند.

وی همچنین با بیان اینکه واکسیناسیون در زمان حاضر برای افرادی که تاکنون به کرونا مبتلا نشدند، انجام می شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه هنوز عارضه‌های جدی و احتمالی واکسن‌های کرونا در حال بررسی است، کودکان و زنان باردار از این امر مستثنی هستند.

این پزشک متخصص با بیان اینکه اثربخشی واکسن اسپوتنیک روسی تا ۹۲ درصد اعلام شده است، تصریح کرد: بر اساس اطلاعات موجود، ایمن بخشی واکسن ها از ۴۵ روز پس از تزریق خواهد بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بیشترین عارضه ای که تا کنون در بین کادر درمان دریافت کننده واکسن کرونا مشاهده شده است را بدن درد خفیف و موقت خواند و خاطرنشان کرد: همه آنها تحت نظارت هستند.

منطق و علم حکم می‌کند که واکسن کرونا را دریافت کنیم

نخستین دریافت کننده واکسن کووید ۱۹ در استان اصفهان، رامین قاسمی فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی بود که بیست و یکم بهمن امسال در بیمارستان مرجع کرونای اصفهان یعنی عیسی بن مریم (ع) این واکسن به او تزریق شد.

قاسمی در گفت و گو با خبرنگار ما با تاکید بر اینکه پزشکان و تیم درمان، خط مقدم مواجهه با بیماران کرونایی هستند و در هر روز با تعداد زیادی بیمار مواجه هستیم، افزود: ما می توانیم ناقل ویروس باشیم بهمین دلیل ضرورت داشت که واکسیناسیون برای کادر درمان هرچه سریعتر انجام شود.

این پزشک متخصص درباره اینکه وی نخستین فرد داوطلب دریافت کننده واکسن کرونا در اصفهان بود، تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود در کشور، منطق و علم حکم می کند که واکسن بزنیم و بهمین دلیل برای این کار پیشقدم شدم.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر فقط واکسن اسپوتنیک وارد کشور شده و بر اساس شنیده ها مقرر است واکسن چینی نیز وارد شود، خاطرنشان کرد: با توجه به مراحل طی شده برای واکسن تولید داخل نیز بنظر می آید خرداد ماه زمان استفاده از آن فرا برسد.

قاسمی با اشاره به اینکه قبل از دریافت واکسن کرونا، مطالعات و تحقیقاتی درباره آن انجام داده است، گفت: بر اساس اصولی که در زندگی شخصی دنبال می کنم همواره به دنبال این هستم که علم درباره مسائل مختلف چه می گوید و بهمین دلیل در این رابطه با استادان ایمنی شناسی (ایمونولوژی) از کشورهای دیگر مانند آلمان و همچنین داخل کشور مشورت کردم و آنها تایید کردند که تزریق واکسن کرونا، منطقی و علمی است.

وی با بیان اینکه بر اساس نتایج تحقیقات موجود، واکسن اسپوتنیک ۹۱.۶ درصد ایمنی ایجاد می کند، تصریح کرد: این میزان ایمنی از نظر علم پزشکی قابل قبول است.

این پزشک متخصص درباره عوارض احتمالی تزریق واکسن اسپوتنیک گفت که مشکل خاصی در این زمینه نداشته است اما برخی از همکاران وی که این واکسن را دریافت کردند دچار عوارضی مانند تب خفیف و بدن درد شدند.

واکسن کرونا خواسته همه مردم ایران است

قاسمی همچنین با تاکید بر اینکه واکسن کرونا، خواسته همه مردم ایران و حق آنهاست، گفت: لازم است که مسوولان مرتبط و متولی اقدامات لازم را برای تامین هرچه سریعتر واکسن مورد نیاز کشور از منابع داخلی و خارجی و واکسیناسیون همه مردم انجام دهند.

وی با بیان اینکه لازم است بهترین واکسن ها برای مردم کشورمان انتخاب شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه کووید ۱۹ بیماری نوپدید است و واکسن آن نیز برای نخستین بار در دنیا تولید شده، هنوز نیاز به زمان و تحقیقات بیشتری درباره اثرگذاری آنها داریم.

این پزشک متخصص از مردم خواست با توجه به اینکه تا کنون درصد بسیار کمی از جامعه واکسن کرونا را دریافت کردند، باور نادرست درباره ایجاد ایمنی در سطح جامعه در زمان حاضر نداشته باشند و از رعایت شیوه نامه های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک غافل نشوند.

مردم بدون نگرانی از عوارض اقدام به واکسیناسیون کنند

یک متخصص مغز و اعصاب نیز که از نخستین افراد دریافت کننده واکسن روسی کرونا در اصفهان است، گفت: عوارض این واکسن مشابه واکسن هایی است که برای ایمنی خردسالان تزریق می شود و مردم بدون هیچ نگرانی با رعایت اولویت اقدام به واکسیناسیون و افزایش ایمنی بدنی خود کنند.

مرضیه رحیمی در گفت‌وگو با ما با بیان اینکه در همه کشورها اولویت بندی برای تزریق وجود دارد، افزود: طبق شیوه نامه ها، نخستین گروهی که باید واکسن دریافت کنند افرادی هستند که بیشتر در معرض ابتلا و خطر مرگ قرار دارند.

وی تاکید کرد: با شیوع ویروس کرونا، بیشترین خطر ابتلا و مرگ‌ومیر متوجه کادر درمان بود بهمین دلیل تزریق واکسن بین کادر درمان بویژه بخش‌های ویژه بستری بیماران کرونایی که در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند، اولویت نخست در همه کشورهاست.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به آمار فوت ۲۰ درصدی افراد بالای ۸۰ سال در مواجهه با ویروس کرونا به ضرورت واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال اشاره کرد و گفت: در مراحل بعدی افراد کمتر از ۶۰ سال واکسینه می‌شوند و این اولویت بندی واکسیناسیون بر اساس نظر سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت کشورمان است و امیدواریم بهمین ترتیب انجام شود.

به گفته وی، بررسی وضعیت حدود ۴۰ نفر از کادر درمان بیمارستان شریعتی اصفهان که واکسن کرونا را دریافت کردند نشان می دهد هیچکدام حساسیت شدیدی در نتیجه این تزریق نداشتند.

رحیمی خاطرنشان کرد: احساس درد در محل تزریق و سردرد خفیف که ممکن است تا ۲ روز پس از تزریق هم ادامه داشته باشد از علایم شایع واکسن روسی است که کنترل سردردهای خفیف ناشی از تزریق با مصرف قرص استامینوفن یا ایبوپروفن امکانپذیر است.

وی، تب خفیف، احساس بی حالی و لرز در بدن را دیگر علایم شایع این واکسن عنوان کرد.

رحیمی با بیان اینکه دریافت کنندگان واکسن اسپوتنیک یک هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن که ۲۱ روز بعد از دوز اول تزریق می شود، ایمنی لازم را پیدا می کنند، گفت: هر واکسنی که سازمان غذا و دارو کشورمان تایید کند، اثر بخشی مطلوبی برای ایمن سازی خواهد داشت.

این پزشک متخصص با تاکید بر اینکه رعایت شیوه نامه های بهداشتی پیشگیری از ابتلا به کووید، مهمترین اصل و مقدم بر درمان است، تصریح کرد: هنوز هیچ درمان قطعی برای کووید ۱۹ وجود ندارد و به مردم توصیه می شود با رعایت شیوه نامه های بهداشتی از هر برند واکسن کرونا که به تایید سازمان غذا و دارو برسد بدون هیچ نگرانی استفاده کنند.

یکی از پرستاران بخش مراقبت های ویژه (ICU) بیمارستان عیسی بن مریم (ع) اصفهان نیز که واکسن کرونا را دریافت کرده است به ما گفت: با توجه به اینکه کووید ۱۹ هنوز بیماری ناشناخته ای است و واکسن آن به تازگی تولید شده است برای تزریق آن کمی اضطراب داشتم اما با چند تَن از دوستانم که مقیم روسیه هستند و واکسن اسپوتنیک را تزریق کرده بودند، مشورت کردم و به این نتیجه رسیدم که این واکسن را دریافت کنم.

مریم میرحاج در گفت و گو با ما با تاکید بر اینکه تزریق این واکسن برای کادر درمان داطلبانه بود و اجباری نداشت، افزود: روزی که کار واکسیناسیون در بیمارستان آغاز شد به همکارانم گفتم که همه ما و خانواده هایمان در خطر هستیم و اگر ابزاری برای کاهش این خطر و محافظت و ایمنی بیشتر وجود دارد باید از آن استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه پس از تزریق واکسن تا ۲۴ ساعت بدن درد شدید و سپس ضعف بدنی داشت، خاطرنشان کرد: برخی از همکارانم نیز دچار تب و سردرد موقت شدند اما هیچکدام جدی و حاد نبود.

این پرستار با بیان اینکه بسیاری از بیماران و مراجعه کنندگان به بیمارستان ها درباره واکسن کرونا پرس و جو می کنند و حتی برخی از آنها به دنبال تامین این واکسن هستند، گفت: همه مردم نگران بیماری کووید ۱۹ هستند بهمین دلیل لازم است که مسوولان برای پوشش واکسیناسیون هرچه بیشتر و سریعتر مردم برنامه ریزی کنند.

وی با اشاره به اینکه میزان موارد ابتلا و بستری به کرونا از ۲ هفته گذشته در اصفهان روند افزایشی به خود گرفته و بیماران زیر ۴۰ سال بیشتر شده اند، از مردم خواست تا همچنان شیوه نامه های بهداشتی را بطور کامل رعایت کنند و اجازه ندهند که مسائلی مانند خرید شب عید یا دورهمی ها به موج شدید کرونا در جامعه منجر شود.

درحالیکه واکسیناسیون کادر درمان بیمارستان های استان اصفهان همچنان در حال اجراست اما مسوولان تاکیددارند که احتمال خیز مجدد کرونا از اواسط اسفند جاری تا فروردین ۱۴۰۰ وجود دارد بهمین دلیل رعایت شیوه نامه های بهداشت و فاصله گذاری اجتماعی ضروری است.

استان اصفهان با توجه به فعالیت ۲ دانشگاه علوم پزشکی، امور بهداشتی و درمانی ۲۲ شهرستان با حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ۲ شهرستان کاشان و آران و بیدگل با حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی کاشان است.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید