کد خبر: 335070
۰
۰
نسخه چاپی

نهج البلاغه باید به صورت طرح یا لایحه ازسوی مسئولین مطرح شود

آیت الله سید جمال الدین دین‌پرور رئیس بنیاد نهج‌البلاغه در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت ترویج نهج‌البلاغه و نشر آن در کشور گفت: ما در طول ۴۰ سال تلاش‌هایی کردیم ۱۷ کنگره برگزار و بیش از ۲۰۰ کتاب تألیف و ترجمه و منتشر شده است.

وی ادامه داد: همایش‌ها و جلساتی با موضوع نهج‌البلاغه گذاشته‌ایم و با همکاری صداوسیما و رسانه‌ها تا حد ممکن پیام نهج‌البلاغه را به کشور منتقل کرده‌ایم. در حال حاضر در دانشگاه‌ها و حوزه، نهج‌البلاغه جایگاه خاصی پیدا کرده است.

رئیس بنیاد نهج‌البلاغه ادامه داد: ما وارد یک مدار جدید در عرصه نهج‌البلاغه شده‌ایم در گذشته هزاران کتاب و رساله در خصوص نهج‌البلاغه نوشته شده و این موج، که گام بزرگی است ایجاد شده است.

وی افزود: باید موقعیت جدیدی برای گسترش نهج‌البلاغه به عنوان طرح یا لایحه مطرح شود. در کشور ما قبل از انقلاب اگر کسی کتاب نهج‌البلاغه در منزلش بود، آثاری از جرمش محسوب می‌شد اما امروزه به برکت انقلاب اسلامی چنین نیست و فضا باز شده است.

آیت الله دین‌پرور با بیان اینکه نهج‌البلاغه امروزه پایش را در فضای رسانه و سخنرانی‌های مذهبی رادیو و تلویزیون باز کرده است، گفت: درست است که در فضای رسانه‌ای امروز حرف از نهج‌البلاغه می‌شود اما این کافی نیست.

وی با عنوان مثالی در این زمینه افزود: مثل این می‌ماند که کسی در سنگر جبهه خوابش برده است و بعد از بیدار شدن شروع به تیراندازی می‌کند در حالی دیگر کسی آنجا نیست و همگی به سمت جلو حرکت کرده‌اند.

رئیس بنیاد نهج‌البلاغه ادامه داد: در حال حاضر باید نهج‌البلاغه به شکل طرح و یا لایحه مطرح شود یا به عنوان مجموعه قوانینی به نفع مردم انجام شود. این کتاب پرکاربرد باید در مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی شود و به صحن علنی مجلس راه پیدا کند.

وی در خصوص اهمیت این اقدام عنوان کرد: این کار حتماً به زودی باید انجام شود. در هیأت دولت این کتاب نفیس باید نقش ویژه و پررنگی داشته باشد کلماتی که امام علی (ع) به مالک اشتر گفته‌اند باید مطرح و بیان شود. این کتاب که فعالیت‌های عینی امیرالمومنین (ع) است باید تحقق خارجی داشته باشد. اگر نهج‌البلاغه به صورت طرح یا لایحه در نهاد قانونی مطرح شود تحول ایجاد خواهد کرد.

آیت الله دین‌پرور افزود: ما کارهایی انجام دادیم تا این امر را تسهیل کنیم. در حدود پنج سال قبل از نهج‌البلاغه طرحی را به نام سوگند نامه مدیران در آوردیم که به هر وزارتخانه از سوی دولت ابلاغ شد. کارمندان وزارتخانه این سوگند نامه را می‌خوانند تا بدانند خودشان چه کاری باید انجام دهند و هم مراجعینشان وظایف خادمان به ملت را بدانند.

آیت الله دین‌پرور با تاکید بر اینکه برگزاری جلسات، گفتن، نوشتن و خواندن گامی رو به جلو برای نشر معارف نهج‌البلاغه است، اظهار داشت: باید حلقه مفقوده را پیدا و آن را مرتفع کرد. در حال حاضر این حلقه توسط دولت و قانون گذار می‌تواند انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه قانون گذاری بر اساس مبنا و محوری باید انجام شود افزود: نهج‌البلاغه کتابی مردمی است در حالی که قرآن کتاب آسمانی و وحیانی است. کلیاتی که در قرآن آمده و در این کتاب امر به عدالت شده را امیرالمومنین (ع) در زندگی‌اش پیاده و در نهج‌البلاغه آورده است. اینکه تجار یا دیگر افراد در حوزه دینی چه کاری باید انجام دهند به تفصیل در بیان و کلام حضرت علی (ع) آمده که اینها باید تبدیل به برنامه روزمره برای وزرات خانه‌ها شود.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید