کد خبر: 335340
۰
۰
نسخه چاپی

حمایت مراجع و حوزه از مردم جمهوری آذربایجان

به گزارش سه‌شنبه ایرنا از مرکز خبر حوزه در این بیانیه آمده است که گفتمان قره‌باغ ۱۷ ربیع که توسط رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌ الله خامنه‌ای بیان گردیده است را برترین و فصیح‌ترین گفتمان درخصوص قره‌باغ در کل جهان دانسته و ضرورت تبیین و تحقق آن را یادآوری می‌نماییم.

بیانیه ادامه یافته است: براساس قوانین بین‌الملل، منطقه قره‌باغ متعلق به جمهوری آذربایجان، جزیی از خاک اسلام بوده و از این سرزمین، جداناپذیر است. لذا ما به سفارش آیات قرآن و سیره معصومین (ع) و به اقتضای فلسفه انقلاب اسلامی و فرمایش‌های حضرت امام و مقام معظم رهبری خود را ملزم به حمایت و دفاع از مظلوم می‌دانیم؛ لذا از سرزمین و مردم مظلوم جمهوری آذربایجان، حمایت و دفاع می‌کنیم و معتقدیم دولت و ملت جمهوری آذربایجان در بازپس‌گیری این اراضی، کاملاً قانونی و شرعی عمل کرده و با این اقدام، درصدد اجرای چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برآمده است.

بیانیه می‌افزاید: حاضران در همایش قره‌باغ ۱۷ ربیع، تأکید دارند که باید مساله امنیت و صلح در منطقه را به‌دوراز پناه بردن به نیروهای بیگانه و دخالت‌های آن‌ها و دشمن صهیونیستی و یاری جستن از هم‌پیمانان و دوستان آن‌ها محقق ساخت.

بیانیه حاکی است: از نهادهای بین‌المللی انتظار می‌رود که با استفاده از اهرم‌های اختیار، نسبت به وادار کردن طرف اشغالگر به پذیرش حق حاکمیت جمهوری آذربایجان و پایان دادن به اشغالگری اقدام کنند.

در این بیانیه تصریح‌شده است: برخی از کشورها با ایجاد موج ایران هراسی و شیعه هراسی، به دنبال اهداف شوم و تفرقه‌افکنانه خود هستند. آن‌ها با ایجاد بدبینی نسبت به مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران و دامن زدن به شایعات بی‌اساس، به دنبال اختلاف‌افکنی بین دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان و در نتیجه، ناامن کردن منطقه هستند تا از آب گل‌آلود، ماهی خود را صید کنند. آن‌ها می‌خواهند زمینه حضور و نفوذ نیروهای تکفیری، قدرت‌های استکباری و صهیونیسم را در این مناطق فراهم آورند تا در سایه جنگ و اختلاف، به اهداف نامشروع خود دست یابند. براین اساس، وظیفه دینی، شرعی، اخلاقی و انسانی مسلمانان، به‌ویژه مردم شریف جمهوری آذربایجان است که با هوشیاری کامل نسبت به توطئه‌ها، از تمامیت ارضی کشور عزیز و دوست یعنی جمهوری آذربایجان، دفاع و در برابر نفوذ بیگانگان در این کشور اسلامی و در برابر توطئه‌ها هوشیار باشند و دوست را از دشمن بشناسند.

بیانیه حاکی است: ما اعتقاد داریم نقش‌آفرینی رژیم دروغین صهیونیستی و گروه‌های تکفیری، که دستشان به خون انسان‌های بی‌گناه از شیعه و سنی گرفته تا مسیحی و دروزی آلوده است و سال‌ها منطقه را درگیر فتنه‌گری‌های خودکرده‌اند، حکایت از توطئه شوم تازه‌ای دارد که خنثی کردن آن، نیازمند هوشیاری همه طرف‌های ماجرا، به‌ویژه ملت عزیز و سربلند جمهوری آذربایجان است.

بیانیه می‌افزاید: حوزه‌های علمیه، مراجع عظام تقلید، اساتید و طلاب آن، بر تمامی معارف و احکام نورانی اسلام ، خود را موظف به حمایت و دفاع از ملت رشید جمهوری آذربایجان دانسته و تاکنون نیز همواره در کنار آنان بوده و از این پس نیز خواهند بود.

بیانیه ادامه یافته است: فرهنگ مقاومت، جهاد و شهادت، که از پایه‌های اصلی دین مبین اسلام و قرآن عزیز است، در کنار گفتمان عاشورا و منطق حضرت اباعبدالله الحسین (ع) سد بسیار محکمی در برابر زورگویان و مستکبران جهان برای هرگونه سلطه‌طلبی و برتری‌جویی ایجاد کرده است. حوزه‌های علمیه، تعمیق و گسترش فرهنگ معنویت و جهاد مبتنی بر عقلانیت و حماسه و عرفان حسینی را رهایی‌بخش، عزت‌آفرین و تضمین‌کننده سعادت دنیا و آخرت دانسته و دستیابی دولت‌ها و ملت‌ها به اقتدار ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی را در گرو تبعیت از آن‌ها می‌داند. براین اساس، از علما، فضلا و نخبگان کشور جمهوری آذربایجان، انتظار می‌رود با بصیرت و آگاهی بخشی، توطئه‌های دشمنان برای ایجاد تفرقه بین دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان را خنثی کرده و اجازه ندهند خللی در روابط عمیق تاریخی، فرهنگی و مذهبی دو کشور وارد شود.

در این بیانیه آمده است: همچنان که مقام معظم رهبری فرمودند: «… مرزهای بین‌المللی باید رعایت بشود؛ یعنی دو طرف به مرزهای بین‌المللی کشورها تعدی و تجاوز نکنند و مرزهای بین‌المللی، بایستی محفوظ باشد و تروریست‌ها هم بایستی در نزدیکی مرزهای ما مستقر نشوند». براین اساس، از دولت محترم جمهوری آذربایجان، می‌خواهیم که نسبت به حضور گروه‌های تکفیری و عناصر رژیم صهیونیستی، تدابیر لازم را اندیشیده و اقدامات متناسبی را اتخاذ نماید.

بیانیه حاکی است: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، بهره‌مند از اشتراکات عمیق تاریخی، فرهنگی، و زبانی و جغرافیای سیاسی هستند. ظرفیت‌های فراوان این دو، برای گسترش هم‌فکری و همکاری در همه حوزه‌ها بسیار بالاست. ضمن تقدیر از روند همکاری‌های موجود، از مسئولان، نخبگان، اساتید، طلاب و دانشگاهیان و به‌ویژه جوانان دو کشور، می‌خواهیم تا با تلاش و تدبیر، ظرفیت‌های متنوع اقتصادی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بلااستفاده دو طرف را فعال نموده و سطح روابط را به حد اعلای خود برسانند؛ به‌گونه‌ای که برای جهانیان یک الگو و نمونه بی‌بدیل باشد.

بیانیه می‌افزاید: در پایان با تبریک صمیمانه از پیروزی‌های اخیر، به مردم و دولت آذربایجان، برای شهدای والامقام این جنگ، علودرجات را از خداوند متعال مسالت داریم.

درگیری‌های نظامی نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ و مناطق اشغالی اطراف آن، از ششم مهر ماه سال جاری(۲۷ سپتامبر) آغاز شد و در نهایت این درگیری با وساطت روسیه و امضای توافق نامه سه جانبه میان جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه به پایان رسید که نتیجه آن آزادسازی منطقه قره باغ و مناطق اشغالی اطرف آن از ارمنستان بود.

رهبر معظم انقلاب در طول جنگ رهنمودهایی برای پایان این جنگ در ۱۷ ربیع‌الاول سالروز ولادت با سعادت پیامبر مکرم اسلام(ص) طی سخنرانی ارائه دادند که «همایش بین‌المللی قره‌باغ ۱۷ ربیع، گفتمان برتر» روز دوشنبه در قم با هدف تبیین این رهنمودها برگزار شد.

در این همایش رهنمودهای ایشان مبنی بر اینکه "سرزمین‌های آذربایجان باید آزاد شود"، "امنیت ارامنه آن سرزمین باید محفوظ بماند"، "دو طرف به مرزهای بین‌المللی کشورها تجاوز نکنند" و "اگر تروریست‌ها نزدیک مرز ایران بیایند، برخورد قاطع می‌کنیم"، بررسی و تبیین شد.

در این همایش شخصیت‌های برجسته علمی و دینی ایران، جمهوری آذربایجان و منطقه قفقاز، ترکیه، اوکراین، روسیه و بلاروس حضور داشتند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید