سیزدهم اسفندماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

با رسیدن به روزهای پایانی سال و هیاهو و شلوغی بازارها و مراکز خرید، هر روز شاهد اضافه شدن تعداد زیادی از افراد در سنین مختلف به فهرست مبتلایان کرونا هستیم هرچند که واکسیناسیون گروه های پرخطر آغاز شده اما تا رسیدن به نتیجه مطلوب که مهار بیماری و ایمنی در برابر این همه گیری است، زمان باقی است.

باید گفت که تشدید این همه گیری از یک سو کار را برای کادر درمان در استان های پرخطر به خصوص استان خوزستان را سخت تر کرده و از سوی دیگر مسوولان هنوز نتوانسته اند به تصمیم قطعی در مورد نحوه اعمال محدودیت ها در نوروز ۱۴۰۰ برسند و هرگونه برنامه ریزی را به روزهای پایانی سال موکول کرده اند.

در مطلب امروز کلیاتی از وضعیت کرونایی استان های مختلف ارائه می شود تا مخاطبان در جریان مهمترین خبرها قرار گرفته و در رعایت دستورالعمل های بهداشتی حساسیت بیشتری داشته باشند تا با کاهش شیوع ویروس کرونا بتوانیم با آرامش خاطر به استقبال نوروز رفته و روزهای بی دغدغه ای را در تعطیلات پشت سر بگذاریم.

آذربایجان غربی

دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی اعلام کرده است که طی ۱۰ روز گذشته، تعداد افراد مراجعه کننده به مراکز درمانی و افزایش بیماران بستری در بیمارستان ها افزایش یافته و این استان جزو چهار استانی است که ویروس بیشتر از سایر استان ها در آن جولان می دهد.

همچنین با استناد به آمار آذربایجان غربی از استان های با بیشترین شیوع کرونا در کشور بوده به طوری که حدود ۱۱۴ هزار نفر در این استان به کرونا مبتلا شده اند که هفت درصد کل مبتلایان کشوری است.

اردبیل

هم‌اکنون استان اردبیل در زمینه شیوع کرونا در وضعیت آبی قرار دارد و هشت شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت و گرمی در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و چهار شهرستان اردبیل، خلخال و مشگین‌شهر و پارس‌آباد در این استان در وضعیت زرد قرار دارند.

آمار فوتی‌های ویروس کرونا یک‌بار دیگر در استان اردبیل به صفر رسیده و روند آرام نزولی شیوع کرونا در این استان طی روزهای اخیر ادامه داشته به نحوی که در یک هفته اخیر آمار بستری روزانه مبتلایان به کووید ۱۹ بین ۲۰ تا ۳۰ نفر در نوسان بوده و مجموع افراد بستری همزمان در مراکز درمانی این استان نیز از ۱۸۵ نفر به ۱۵۰ نفر کاهش یافته است.

البرز

با تلاش مدافعان سلامت طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوت ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان البرز گزارش نشده است؛ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۹ روز بدون فوت ناشی از کووید ۱۹ در البرز ثبت شده که ۶ روز در دی ماه امسال و سه روز در اسفندماه جاری بوده است.

اکنون از مجموع هفت شهرستان تابعه البرز ، پنج شهرستان زرد و ۲ شهرستان آبی کرونایی است و استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده، رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از حضور در مکان های پر ازدحام توصیه دانشگاه علوم پزشکی البرز برای مهار کرونا به مردم است.

بوشهر

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر اکنون در وضعیت زرد کرونا قرار دارد و بنا به گفته فرماندار این شهرستان شیوع بیماری کووید ۱۹ در این منطقه مجدد روند صعودی به خود گرفته که نگران کننده است.

باید گفت درحالی که ماه گذشته افراد کرونایی بستری شده بین سنین ۶۵ تا ۸۵ سال بودند، هم اینک به سن زیر ۵۰ و حتی تا ۳۵ سال رسیده است به همین دلیل تنها راه کوتاه مدت برای پیشگیری و کنترل ویروس کرونا تا قبل از واکسینه شدن تمام مردم، استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است.

خوزستان

وضعیت وخیم استان خوزستان در مواجهه با کرونا با ۱۱ شهرستان قرمز و هشت شهرستان نارنجی همچنان در صدر خبرهای کرونایی قرار دارد و هیچ تغییری در رنگ های این استان صورت نگرفته است.

با اعلام ستاد مقابله با کرونا وضعیت استان خوزستان در شرایط ویژه قرار گرفته و کیت های تشخیص ویروس کرونا روزانه به این استان ارسال می شود و برخی کمبودها در زمینه دستگاه های اکسیژن ساز و ونتیلاتور برای بخش آی سی یو در بیمارستان ها به همت مسوولان برطرف شده است.

به دلیل شرایط خاص خوزستان ستاد مدیریت مقابله با کرونا از موافقت وزیر کشور برای افزایش سهمیه واکسن کرونا برای این استان خبر داده است.

بنا بر اظهارات رییس مرکز بهداشت شرق اهواز سه هزار تست سریع و pcr در مدت یک روز در منطقه شرق اهواز انجام شده و همچنان بار مراجعه به مراکز بهداشتی روند صعودی داشته و همین امر موجب افزایش تعداد بیماران مثبت کرونا می شود.

امراله مردانی با بیان اینکه در ۶ نقطه شرق اهواز مراکز نمونه‌گیری کرونا وجود دارد، یادآور شد: خوشبختانه بیماریابی خوبی در شهرستان اهواز صورت گرفته که این موضوع به مدیریت بیماری کمک می کند. بی شک هر چقدر تعداد تست ها را بالاتر ببریم، شناسایی بیماران راحت تر خواهد شد.

همچنین به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با انجام ۱۴ هزار تست از افراد مشکوک به کرونا در خوزستان در مدت ۲۴ ساعت رکورد تست‌گیری کرونا در خوزستان شکسته شد.

خراسان رضوی

شناسایی نخستین بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در شهرستان بجستان واقع در جنوب استان خراسان رضوی مطلبی بود که امروز منتشر شد؛ وی به همراه سه نفر دیگر به کربلا عزیمت کرده بودند که سه نفر همراه وی به سبزوار رفته و او به بجستان بازگشته و اکنون در قرنطینه به سر می برد و تحت درمان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد هم درباره وضعیت کرونایی این شهرستان اعلام کرد: مجموع بیماران مشکوک و بستری با آزمایش مثبت کرونا در شهرستانهای تابعه این دانشگاه (گناباد و بجستان) از ابتدای شیوع ویروس همه گیر کرونا هفت هزار و ۶۵ نفر بوده است که از این تعداد سه هزار و ۲۶۲ نفر بستری شده و بقیه سرپایی تحت درمان قرار گرفته اند.

زنجان

با توجه به انتشار ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی مسوولان استان زنجان نسبت به احتمال درگیری مردم استان با این نوع از ویروس هشدار داده و همچنان توصیه کرده اند که دستورالعمل های بهداشتی جزء جداناپذیر زندگی روزمره باشد.

بر اساس اعلام فتح الله حقیقی استاندار زنجان تاکنون حدود ۱۵۰ هزار تست کرونا یعنی به ازای یک نفر مبتلا ۱۵۰ تست انجام شده و تلاش می شود با اقدامات متعدد در زمینه ویروس کرونا، شمار مبتلایان و بستری ها روند کاهشی پیدا کند.

سیستان و بلوچستان

با افزوده شدن ۱۸ کرونایی دیگر در استان سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان به این ویروس به ۲۷ هزار و ۸۵۰ نفر رسیده و تاکنون یک هزار و ۱۶۶ نفر جان باخته اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان در این شرایط از مردم خواست در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

دکتر محمد هاشمی شهری اظهار داشت: هم‌اینک ۵۷ بیمار با علایم تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری هستند.

کرمانشاه

در استان کرمانشاه یک مورد بیمار مبتلا به ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی شناسایی شده که این فرد هفته گذشته به شهرستان‌ ماهشهر از توابع استان خوزستان سفر کرده است.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم اعلام کرد: با فوت یک نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹، مجموع جانباختگان استان به هزار و ۶۸۵ نفر رسیده و در شبانه روز گذشته با بستری شدن ۳۲ بیمار جدید و ترخیص ۴۳ نفر دیگر، مجموع افراد بستری مبتلا به ویروس کرونا به ۱۳۶ نفر افزایش یافته است.

مهدی محمدی افزود: شهرستان‌های پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، اسلام آبادغرب، سرپل ذهاب و صحنه هم اکنون در وضعیت زرد قرار دارند و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، قصرشیرین، کرمانشاه، گیلانغرب، جوانرود و روانسر هم آبی است.

کردستان

بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی کردستان نتیجه آزمایش دومین بیمار مبتلا به کرونای جهش یافته (انگلیسی) در استان مثبت شده و دکتر ابراهیم قادری رئیس این دانشگاه هشدار داده است که این استان به زودی درگیر این ویروس می شود و بعید نیست اکنون هم این ویروس در حال گردش باشد چرا که در مناطق مختلفی از کشور گسترش یافته است.

در رابطه با وضعیت کرونایی استان کردستان باید گفت که اکنون ۱۲۱ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که ۲۸ نفر در بخش آی سی یو تحت مراقبت های ویژه قرار دارند و تاکنون یک هزار و ۸۱ نفر قربانی این ویروس شده اند.

لرستان

تعداد مبتلایان کرونا در استان لرستان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به ۶۷ هزار و ۹۶۹ نفر رسیده و بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی این استان تاکنون یک هزار و ۳۵۰ نفر جان خود را از دست داده اند.

اکنون شهرستان‌های خرم آباد، بروجرد، الیگودرز، کوهدشت، پلدختر، دلفان و سلسله، دورود و ازنا در وضعیت زرد و رومشکان و چگنی در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند و از مردم استان تقاضا شده در خصوص رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی و استفاده مداوم از ماسک، کاهش ترددهای غیر ضروری، مسافرت های بین شهری و حذف تجمعات خطر آفرین از جمله حضور در آرامستان‌ها اهتمام بیشتری داشته باشند.

مرکزی

از استان مرکزی هم خبر رسیده که اولین مورد کرونای انگلیسی هفته جاری در یکی از روستاهای شهرستان خنداب شناسایی و از سوی مراجع رسمی مورد تایید قرار گرفته است.

اکنون با توجه به سرایت بالای این ویروس جهش یافته، تمامی افراد خانواده و کسانی که با فرد مبتلا ارتباط داشتند، تحت مراقبت ویژه شبکه بهداشت و درمان شهرستان هستند.

هرمزگان

ردپای کرونای جهش یافته که این روزها در نقاط مختلف کشور مشاهده می شود بنا بر دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ۱۳ نفر را درگیر کرده و اکنون از ۱۰۶ مورد بستری کرونا در بیمارستان‌های استان، ۲۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) بستری هستند که حال ۶ نفر از آن‌ها وخیم است.

اکنون بوموسی، بشاگرد، بندرعباس، رودان و سیریک در وضعیت آبی و بستک، بندرلنگه، پارسیان، جاسک، میناب، حاجی آباد، بندرخمیر، قشم، کیش و هرمز در وضعیت زرد کرونا قرار دارند و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام کرده است که در ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی جدیدی در استان نداشتیم و شمار فوتی ها همان یک هزار و ۲۷ نفر است.

نوروزیان با انتقاد از عادی انگاری شهروندان نسبت به کرونا افزود: این عادی انگاری ها سلامت جامعه را به شدت تهدید می کند و ممکن است ما را درگیر یک موج جدید از این ویروس کند.

سیزدهم اسفندماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

موضوع دیگری که امروز (۱۳ اسفندماه) و با نزدیک شدن به نوروز ۱۴۰۰ در خبرها و در میان سخنان مسوولان مشاهده شد، این بود که تصمیم گیری درباره پذیرایی از مسافران در ایام نوروز منوط به وضعیت کرونایی آن منطقه است و در برخی استان ها نیز به صراحت اعلام شده که پذیرای میهمان در این ایام نیستند.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد در این رابطه گفت: برای پیشگیری از شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا در نوروز سال ۱۴۰۰ و جلوگیری از ابتلای مردم به بیماری کووید ۱۹، متناسب با وضعیت موجود با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در استان تصمیم گیری و اقدام لازم انجام می شود.

هما خورشیدی این را هم گفت که تمامی فعالیت‌های مرتبط با گردشگری نوروزی طبق شرایط و انجام مقررات برای تامین سلامتی شهروندان و مسافران برنامه‌ریزی و اقدامی مناسب در این مورد صورت می‌گیرد .

همچنین رضا زارع زاده مهریزی فرماندار مهریز با بیان اینکه «در بعد سفر چه بخواهیم و چه نخواهیم مردم جابه‌جا می‌شوند چون صبر مردم به پایان رسیده و عطش سفر افزایش یافت» ، افزود: باید برنامه‌ریزی مناسبی را در این مورد انجام داد و برای اجرای برنامه‌ها در چارچوب مقررات به همکاری همه بخش‌ها نیاز است.

فرماندار گناباد هم با اشاره به مشاهده مواردی از کرونای انگلیسی در سطح کشور و استان خراسان رضوی و بجستان گفت: با توجه به خطر شیوع بیماری کووید ۱۹ و از جمله موج چهارم کرونا و برای کاهش مخاطرات از پذیرش مسافر و میهمان در تعطیلات نوروزی سال آینده در این شهرستان معذوریم.

حامد قربانی تاکید کرد: ورود و خروج تورهای گردشگری از گناباد در آستانه تعطیلات نوروزی ممنوع است و قنات جهانی قصبه هم پذیرای گردشگران نیست و می توان از ظرفیت های فرهنگ، هنر، رسانه ها و فضای مجازی برای ترغیب مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی و مسائل پیشگیرانه در برابر بیماری کووید ۱۹ استفاده کرد.

دکتر محمد هاشمی شهری رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم با اشاره به در پیش بودن تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ گفت: به عنوان یک اصل کلی و همگانی همه فعالیت‌های جمعی غیرضروری را باید به فرصت مناسب‌تری موکول کرد که مسافرت‌های تفریحی و دورهمی‌های خانوادگی از جمله مهمترین این فعالیت هاست.

رییس اداره تعاون و امور رفاهی آموزش و پرورش کردستان نیز گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا، آموزش و پرورش استان هیچگونه برنامه‌ای برای اسکان و پذیرش مهمانان نوروزی در مدارس ندارد.

عیسی رحیمی اظهار داشت: به دلیل شرایط جامعه و شیوع ویروس کرونا امسال نیز همانند سال گذشته، برای نوروز ۱۴۰۰ پذیرش مسافر نوروزی در مدارس استان ممنوع است.

وی با بیان اینکه هنوز تصمیمی مبنی بر ممنوعیت پذیرش مسافر در خانه‌های معلم و مراکز رفاهی آموزش و پرورش استان گرفته نشده است، گفت: برای پذیرش و یا ممنوعیت پذیرش مسافر در این اماکن نیز تابع تصمیم ستاد کرونا هستیم.

سیزدهم اسفندماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

آخرین وضعیت کرونایی در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۶۵۶ هزار و ۶۹۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۶ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۰ هزار و ۳۵۳ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۵۲۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۶۴ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۵۶ هزار و ۶۹۹ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۰ هزار و ۳۵۳ نفر رسید.

لاری گفت: خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۴۱۳ هزار و ۷۱۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. سه هزار و ۷۴۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت افزود: تا کنون ۱۰ میلیون و ۳۲ هزار و ۳۱۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی بیان کرد: در زمان حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

امروز خبرنگاران ما در مراکز مختلف بخش دیگری از مسائل و مشکلات کرونا که بر زندگی روزمره احاطه پیدا کرده است را به رشته تحریر درآورده اند که حاصل تلاش آنها را می توانید در گزارش هایی با عناوین زورآزمایی گیلانیان با کرونا در بازارهای شلوغ خریدهای نوروزی از رشت، دلتنگی گردشگری مازندران در آستانه نوروز از ساری، سفرمسافران نوروزی لابه لای سختگیری و انعطاف مسوولان هرمزگان از بندرعباس و گردشگری و تهدید شیوع کرونا در گچساران و باشت از گچساران بخوانید.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید