کد خبر: 335463
۰
۰
نسخه چاپی

قطعنامه شورای حکام آژانس روی مذاکرات برجام تاثیر منفی دارد

به گزارش قم پرس محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز(چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا جلسه مهمی که امروز با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر خارجه، رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون حقوقی برگزار شده، مربوط به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس انرژی اتمی است؟ اظهار کرد: خیر، این جلسه مربوط به قطعنامه شورای حکام نیست.

واعظی ادامه داد: پیش‌نویس قطعنامه شورای حکام آژانس که طی روزهای اخیر اصلاحات زیادی روی آن انجام داده‌اند، برخی بندهای آن را برداشتند و آن را نرم کردند، از نظر ما یک موضع غیرسازنده و غیردوستانه تلقی می‌شود.

وی افزود: این قطعنامه هم روی مذاکرات ما در برجام اثرمنفی می‌گذارد و هم در نوع نگاه و همکاری ما با آژانس اثر منفی خواهد گذاشت. توصیه ما این است که این روش، روش دوستانه و درستی نیست و تا دیر نشده است باید اصلاح شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به گفتگوی روحانی و رئیس‌جمهور فرانسه، گفت: موضوعات مختلفی در این تماس تلفنی که یک ساعت و خرده ای بود، مطرح شد از جمله در ارتباط با مسئله برجام. مکرون گفت هم ما و هم اروپا و هم آمریکا علاقه‌مندیم که برجام حفظ شود و تعهدات انجام گیرد.

واعظی گفت: اینکه امروز این مسئله به طول انجامیده، به دلیل بروکراسی است که وجود دارد زیرا تعداد تحریم‌های آمریکا زیاد بوده است و رفع تحریم‌های برجامی هم وجود دارد.

وی افزود: موضع ما این است که تحریم‌ها باید برداشته شود و هم کشورها اروپایی و هم آمریکا باید یک اقدام عملی کنند تا ما هم پس از راستی‌آزمایی، یک اقدام متقابل انجام دهیم. در این تماس تلفنی قرار شد که روی ایده‌های مطرح شده، هم ما و هم آنها بیشتر فکر کنند و در سطوح کارشناسی ارتباطات برقرار شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به پیشنهاد ۱۵ میلیارد دلاری سال گذشته مکرون به ایران، گفت: شرایط ما و برجام با آن زمان فرق کرده است. در آن زمان فرض ما بر این بود که دولت آمریکا نمی‌خواست به برجام برگردد بنابراین پیشنهاد ما این بود که اروپایی‌ها باید با یک پیشنهاد جدید جبران کنند اما الان نوع مذاکرات ما متفاوت شده است.

واعظی در پاسخ به سوالی درخصوص لوایح FATF و بیانیه برخی نمایندگان مجلس مبنی بر لزوم مخالفت مجمع با این لوایح، گفت: من اطلاعی از اینکه آیا بررسی لوایح FATF به سال آینده موکول شده است را ندارم. بیانیه مجلس را هم دیدم، به هرحال این مجلس خیلی با موضوعات مختلف مخالفت می‌کند.

وی گفت: جلساتی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام و در کمیته های مختلف برگزار شده و گزارشاتی که دوستان ما دادند، گزارشات خوبی است که جلسات سازنده بوده است. ما این نوع جلسات کارشناسی که در یک ماه اخیر در مجمع برگزار شده را خوب تلقی می‌کنیم و امیدواریم تعامل بین دولت و مجمع تشخیص ادامه پیدا کند تا به نتیجه‌ای برسد که مردم منتفع شوند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درخصوص استرداد اموال ایران از کره جنوبی، عراق و ژاپن، گفت: پولی که در این کشورها هست، برای ماست و اینطور نیست که قرار باشد آمریکا و اروپا به ما پولی بدهند. دولت قبلی آمریکا با رفتارهای غلط خودش و زور و قلدری آنها را تهدید کرد که پول ایران را مسدود کنند اما الان دولت جدید آمریکا می‌گوید من روش‌های دولت قبل را قبول ندارم.

واعظی گفت: دولت هایی مثل کره جنوبی، عراق و ژاپن می گویند این پول متعلق به شماست و ما آمادگی داریم که به شما بدهیم، بنابراین این نباید کار سختی باشد. اگر دولت جدید آمریکا اعتقادش بر این است که روش های دولت قبلی درست بوده که تا الان گفته من قبول ندارم. نمی‌شود هم بگوید من قبول ندارم اما بخواهد در عمل همان کارها را بکند.

وی افزود: ما به این کشورها گفتیم اگر این مساله از طریق مذاکره حل نشود، ما از طریق حقوقی اقدام می‌کنیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به سخنان اخیرش درخصوص نرخ ارز و ارتباط آن با معیشت مردم، گفت: نوار صحبت‌های من وجود دارد. سخنان من هم در مکان دربسته ای نبوده است بلکه تمام بخش خصوصی اصفهان بودند و من در ارتباط با موضوع دیگری صحبت می‌کردیم و بحث این بود که به بخش خصوصی به ما می‌گفتند اجازه دهید ارز حاصل از صادرات را خودمان درموردش تصمیم بگیریم.

واعظی گفت: من در پاسخ به این درخواست استدلال کردم در شرایطی که ما تحت تحریم قرار و فشار داریم و فروش نفت کاهش یافته، اولویت اول کشور این است که بتوانیم دو کار انجام دهیم. اول اینکه کالای اساسی مردم را وارد کنیم و دوم اینکه مواد اولیه کارخانجات را از خارج تامین کنیم تا چرخ کارخانه ها بچرخد و کارگران ما مشغول باشند.

وی افزود: وقتی خودمان نفت صادر نمی‌کنیم یا کم صادر می‌کنیم چاره‌ای نداریم وقتی از کشور ما صادراتی انجام می‌شود، باید با ارز صادراتی نیازهای کشور را تامین کنیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: من در یک جایی گفته بودم حتی زمانی که ارز به ۲۵ هزار تومان رسید، با اینکه این ارز برای دولت گران است، اما برای تامین کالای اساسی از این ارزاستفاده کردیم. یک شیطنت آگاهانه‌ای کردند و سخنان من در این زمینه را تغییر دادند.

واعظی گفت: من مرتب سخنرانی و مصاحبه می‌کنم و جزو کسانی در دولت بودم که همواره درباره نرخ غیرواقعی ارز با صراحت حرف زدم اما به هرحال از این کارهای غیراخلاقی در کشور انجام می‌شود

وی تاکید کرد: من متاسفم که چرا وقتی یک مطلبی که اصل آن بی‌اساس بوده و ما هم چند ساعت بعد تکذیب کردیم را برخی اصرار دارند بگویند آن تکذیبیه درست نیست و آنچه ما فهمیدیم درست است. اینکه یک نماینده مجلس می‌آید یک شعری می‌خواند و حرف‌های بی‌ربطی می‌زند جای تعجب دارد زیرا در شأن نمایندگی مجلس نیست.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌خواهید کاندیدای ریاست جمهوری شوید؟ گفت: خیر، من اصلا نمی‌خواهم کاندیدا شوم.

واعظی در پاسخ به این سوال که آیا دولت در رابطه با اتفاقات سراوان گزارش ویژه‌ای گرفته است؟ گفت: آقای رئیس‌جمهور وزارت کشور و وزارت اطلاعات را مامور کردند که ماجرا را بررسی کنند. همان ساعت آقای رئیس‌جمهور به من دستور داد که با آقای موهبتی استاندارد سیستان و بلوچستان صحبت کنم.

وی افزود: از همان روز اول پیگیری‌ها انجام شد و حتی دیروز در ستاد اقتصادی دولت یکی از مباحث این بود که کسانی که در مرز هستند و از روابط و تعاملات مرزی درآمد کسب می‌کنند، چه کار کنیم که هم شأن‌شان حفظ شود و هم هرکاری نکنند تا دولت بتواند کمک کند. یک بُعد این مساله امنیتی بود که خبرهایی را شنیدید. اصل این قصه در طرف پاکستان انجام شده نه در طرف ایران و پیامدهای اتفاقات آن طرف مرز، در ایران بروز پیدا کرده است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درخصوص سفرهای نوروزی گفت: ما هنوز هیچ نظری در این رابطه اعلام نکردیم. چون هنوز تصمیم‌گیری نهایی نکردیم، هم قرارگاه عملیاتی و هم کمیته‌ها این مساله را بررسی می‌کنند اما ستاد ملی مقابله با کرونا درباره این موضوع تصمیم‌گیری نکرده است.

واعظی افزود: هرچه مردم همکاری بهتری انجام دهند و سخت‌گیری‌ها را تا روزهای آخر اسفند داشته باشیم تا اوضاع کشور از نظر بیماری بهتر باشد، یه مقدار سخت‌گیری‌ها کمتر می‌شود و با یک سازوکاری این سفرها انجام خواهد شد. از هفته گذشته تا امروز اتفاقی نیفتاده است.

وی تاکید کرد: قرار است فردا ساعت ۴ بعد از ظهر جلسه روسای کمیته ها را با آقای رئیس‌جمهور داشته باشیم و یکی از موضوعات بحث ما همین است و جمع‌بندی خود را روز شنیه در ستاد ملی کرونا بحث خواهیم کرد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: وقتی کسی برای سفر بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس می‌خرد باید اطمینان حاصل شود که شما جزو کسانی نیستید که مبتلا هستید. در این شرایط کد ملی شما را می‌گیرند و چک می‌کنند و بعدا بلیط برای شما صادر می‌کنند بنابراین ما برای فردی بلیط صادر می‌کنیم که مبتلا نباشد.

واعظی در پاسخ به سوالی درخصوص تنظیم بازار و برنامه دولت در این زمینه گفت: امروز رئیس‌جمهور درباره موضوع اجناس و نیازمندی‌های مردم برای ایام عید و ماه مبارک رمضان صحبت هایی کردند و دستورالعمل هایی به دو وزارت خانه جهاد کشاورزی و صمت دادند تا به این مساله با دقت بیشتری پرداخته شود. احتمالا تا هفته های آینده یکبار دیگر این موضوع را در ستاد اقتصادی دولت بحث خواهیم کرد.

وی با اشاره مشکل روغن خوراکی در بازار، افزود: این وظیفه وزارت صمت است که این مشکل را برطرف کند. مشکلات مربوط به مرغ را جهاد کشاورزی دنبال خواهد کرد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درخصوص سیاست دولت بایدن در قبال ایران، گفت: عده ای تندرو با انتصاب آقای رابرت مالی در دولت بایدن مخالفت می‌کردند، البته در این رده‌ها این افراد نمی‌توانند برای تصمیم‌گیری های کلان تاثیرگذار باشند بلکه در حد کارشناسی می‌توانند نظراتی را بدهند. اینکه رابرت مالی بخواهد درباره مساله تحریم ایران تصمیم بگیرد، امکانپذیر نیست.

واعظی گفت: برای ما فرقی نمی‌کند که در آمریکا چه کسانی مسئول باشند، بالاخره ما عمل این ها را می‌خواهیم. موضع ما در ارتباط با برجام مشخص است، خود این‌ها گفتند که می‌خواهند به برجام برگردند و تحریم های برجامی را بردارند بنابراین شفاف ترین صحبت ما این است که آنچه خودتان اعلام کردید را عمل کنید و در مقابلش ما هم تعهداتمان را عمل خواهیم کرد.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید