کد خبر: 335492
۰
۰
نسخه چاپی

شیوه نامه های بهداشتی با دقت کامل در بقاع متبرکه قم رعایت شده است

به گزارش قم پرس، حجت الاسلام عباس اسکندری در جلسه ستاد مقابله با کرونا گفت: سه مسئله اساسی در ارتباط با بقاع متبرکه حائز اهمیت است، علیرغم اینکه در بقاع هم بحث زیارت و هم بحث دفن اموات را داشتیم برخی اصرار داشتند که اموات کرونایی را در صحن حرم‌های مطهر امامزادگان دفن کنند که اینگونه مسائل برای ما چالش‌برانگیز بود، در عین حال تلاش زیادی کردیم که پروتکل‌های بهداشتی را حتماً رعایت کنیم و از نخستین روزهای شیوع کرونا در ایران، تمام مصوبات ستاد ملی و استانی مقابله با این بیماری را مو به مو اجرایی کردیم.

وی افزود: بررسی‌ها هم نشان می‌دهند که اماکن متبرکه کمترین نقش را در شیوع بیماری داشته‌اند چرا که هم پروتکل‌ها به خوبی رعایت شده‌اند و هم اقدامات فرهنگی خوبی صورت گرفته است.

مدیرکل اوقاف قم با بیان اینکه طی یک سال گذشته هیچ تربت‌خانه‌ای در قم باز نشده و یک نفر پای ضریح امامزادگان حاضر نشده است گفت: تنها در روزهایی که ستاد استانی مقابله با کرونا اعلام کرده بود و شرایط مساعد بود، فضای روباز و صحن بقاع به روی مردم باز شدند.

وی افزود: اداره اوقاف و امور خیریه قم طی این مدت، طرح‌های اجتماعی گسترده‌ای را به مرحله اجرا درآورده است؛ نخستین مورد طرح خبرنگارما تندرستی است که شامل ویزیت و ارائه داروی رایگان به نیازمندان و با محوریت بقاع متبرکه می‌شود.

اسکندری با بیان اینکه این طرح با همراهی سازمان بسیج جامعه پزشکی استان قم اجرایی شد گفت: سپاه و بسیج به خوبی وارد میدان شدند و پزشکان جهادی را پای کار آوردند، این پزشکان ویزیت رایگان انجام می‌دادند و داروی رایگان هم از محل عوائد موقوفات در اختیار نیازمندان قرار گرفت.

مدیرکل اوقاف قم با اشاره به راه‌اندازی درمانگاه سیار برای روستاهایی که به درمانگاه و بیمارستان دسترسی ندارند افزود: این اقدام هم به همت اوقاف استان انجام شد و پزشکان جهادی و بسیجی هم پای کار بودند ضمن اینکه طی این مدت برخی دستگاه‌های پزشکی هم از محل عوائد موقوفات و همراهی خیرین برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خریداری و تحویل داده شد.

وی گفت: تجلیل از ۱۵۰ نفر از پرستاران که به بیماران کرونا خدمت‌رسانی می‌کردند، توزیع غذای گرم (۹۰ هزار پرس) بین بیماران و افراد نیازمند، کمک به بیماران کم برخوردار (۳۰۰ میلیون تومان برای دو هزار نفر)، کمک به مستمندان و آسیب‌دیدگان شیوع کرونا (۱۵ میلیارد ریال)، عدم اخذ اجاره از برخی مراکز تجاری موقوفه، آزادی ۲۷ زندانی جرایم غیر عمد از محل عوائد موقوفات، کمک‌های نقدی و غیرنقدی به گروه‌های جهادی و توزیع بسته‌های معیشتی، از جمله اقدامات اوقاف استان قم طی یک سال اخیر بوده است.

اسکندری با اشاره به اجرای طرح پیوند آسمانی در قم گفت: در این طرح جهیزیه ۱۱۴ زوج جوان با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال تأمین شد.

وی به اجرای طرح خبرنگارما تحصیلی در قم اشاره کرد و گفت: در این طرح به دانش‌آموزان نیازمند کمک‌های غیرنقدی ارائه شد که میزان آن حدود ۲۸۰ میلیون تومان بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: در طرح بسته‌های معیشتی، ۲۰ هزار بسته طی هشت مرحله در سطح استان قم توزیع شده است.

وی با بیان اینکه طرح شمیم خدمت نیز با هدف اشتغال زایی به همت اوقاف و با همراهی بسیج و سپاه اجرایی شده است گفت: کارگاه‌های آموزشی این طرح با محوریت بقاع متبرکه برپا شده‌اند و محصولات آنها به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

اسکندری افزود: مجموع ریالی خدمات‌رسانی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان طی یکسال گذشته، حدود ۲۰ میلیارد تومان بوده است همچنین با وجود همه محدودیت‌ها و مشکلاتی که وجود داشته، رتبه اداره کل اوقاف استان از هفده به رتبه دوم کشور ارتقا پیدا کرده است.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید