اولین مورد ابتلا به کرونای انگلیسی در همدان تایید شد

دکتر محمد طاهری روز جمعه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما اظهار داشت: چند نمونه مشکوک از ابتلا به کرونای انگلیسی برای آزمایش به تهران ارسال شده بود که امروز نتیجه قطعی یک مورد با تایید ابتلای فرد به کرونای انگلیسی به دانشگاه علوم پزشکی همدان اعلام شد.

متخصص میکروب شناسی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: تاکنون چهار نوع جهش یافته از ویروس کرونا در جهان شناسایی شده است که نوع نخست و خطرناکترین آن ویروس انگلیسی (B.۱.۱.۷) است و شاخص سرایت پذیری این ویروس (شاخص R) چهار دهم بیشتر از ویروس کرونا معمولی است.

دکتر طاهری اضافه کرد: شاید این رقم از نظر شهروندان کوچک و ناچیز شمرده شود اما در محاسبات «اپیدیمولوژی» بسیار گسترده بوده و طبق برخی مطالعه های صورت گرفته میزان سرایت و مرگ و میر این نوع ویروس ۵۰ تا ۷۰ درصد نسبت به کرونا معمولی بیشتری است.

وی اظهار داشت: نوع انگلیسی کرونا بیش از یکماه پیش از طریق مرزها وارد کشور شد و با توجه به اینکه این نوع بیماری ها تنفسی و عفونی هستند ورود آن به داخل کشور متصور بود.

متخصص میکروب شناسی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: نوع دیگری از ویروس کرونا در اواخر ژانویه ۲۰۲۱ در آفریقای جنوبی تحت عنوان «B.۱.۳۲۱» دیده شد که تاکنون وارد ایران نشده است همچنین نوع سوم با عنوان «P.۱» نوع برزیلی بوده که پس از آزمایش یک زن در فرودگاه ژاپن کشف شد.

دکتر طاهری با بیان اینکه ویروس کالیفرنیایی نیز به تازگی شناسایی شده است اضافه کرد: تفاوت این چهار ویروس در میزان و سرعت انتقال و انتشار آن بوده که نتایج تحقیقات موید بالا بودن سرعت انتشار کرونای انگلیسی نسبت به سه ویروس دیگر است.

اولین مورد ابتلا به کرونای انگلیسی در همدان تایید شد

وی توضیح داد: دوره نقاهت یا کمون کرونای معمولی سه تا ۱۰ روز طول می کشد اما در کرونای انگلیسی این زمان زیر ۷۲ ساعت است و علائم مطرح برای کرونای انگلیسی نظیر تب، تنگی نفس، خستگی و علائم گوارشی در کودکان و جوانان بیشتر و شدیدتر است.

متخصص میکروب شناسی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: با توجه به اینکه ویروس انگلیسی عفونی و تنفسی است قدرت سرایت بالایی دارد.

دکتر طاهری افزود: ابتلا به این نوع ویروس و شدت و ضعف بروز علائم آن در افراد مختلف بر اساس نوع ژنتیک، سن و داشتن بیماری زمینه‌ای متفاوت بوده با این وجود علائم کرونای انگلیسی بسیار شدید تر، با طیف اثر وسیع تر و دوره کمون کوتاه تر از سایر ویروس‌ها است.

سخنگوی ستاد کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان همدان تاکید کرد: راه های پیشگیری از کرونای انگلیسی مشابه کرونای معمولی است و مهمترین فاکتور حضور نیافتن در تجمع ها است.

دکتر طاهری توضیح داد: مهمترین راه برای ورود ویروس به بدن قطرات تنفسی است که این وضعیت معمولا در تماس های نزدیک اتفاق می افتد بنابراین در صورت حضور نیافتن در دورهمی و تجمع ها مهمترین فاکتور جلوگیری از ابتلا به کرونای انگلیسی را رعایت کرده ایم.

وی درباره واکسن کرونا نیز گفت: واکسن کنونی ۲ دُز بوده که ۲۱ روز بعد از تزریق دُز نخست، دومین دوز واکسن تزریق می شود تا بتوان از این طریق با افزایش انتی بادی در بدن یک مصونیت نسبت به ویروس ایجاد شود.

دکتر طاهری تاکید کرد: حتی در صورت واکسینه شدن ضمانتی نسبت به مبتلا نشدن افراد به ویروس نیست بنابراین در هر شرایطی باید نکات بهداشتی را رعایت کرد.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید