کد خبر: 335580
۰
۰
نسخه چاپی

همایش بین المللی مغرب اسلامی، حج و حرمین شریفین در قم برگزار شد

به گزارش ایرنا، دبیر علمی این همایش و معاون پژوهشی پژوهشکده حج و زیارت در این آئین با اشاره به اهمیت مباحث اجتماعی و معاصر جهان اسلام، گفت: حج به عنوان یک رشته تخصصی در کشور مطرح است که برخی گرایش های آن تا سطح کارشناسی ارشد نیز به تصویب رسیده‌است.

حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا رضایی ادامه داد: با توجه به اینکه رشته تخصصی حج و زیارت نیاز به ادبیاتی دارد، پژوهشکده حج و زیارت به عنوان نخستین و تخصصی‌ترین مرکز مطالعاتی پیرامون حج در کشور، در طی سلسله همایش هایی به دنبال بررسی وضعیت و ظرفیت های کشورهای مختلف اسلامی در حوزه حج و زیارت است.

وی گفت: انتشار ۲ ویژه نامه علمی، انتشار ۲۳ مقاله برگزیده، انتشار چکیده مقالات به ۳ زبان، رونمایی از پنج کتاب از جمله اولین کتاب ماخذ شناسی حج و زیارت از جمله دستاوردهای علمی این پژوهش است.

وی افزود: قریب به ۳۰ مقاله از سه کشور ایران، عراق و الجزایر، حول محورهای فراخوان شده به دبیرخانه ارسال که در روز همایش ۹ مقاله در سه کمیسیون «اهل بیت (ع) و مغرب اسلامی»، « حج گزاری در مغرب اسلامی» و «افراط گرایی و مغرب اسلامی» به دبیرخانه این همایش ارسال شده‌است.

معاون پژوهشی پژوهشکده حج و زیارت ادامه داد: پیش از این و به منظور ارتباط بیشتر و بررسی راهکارهای علمی تحقیقاتی موجود در حوزه حج مغربی، پیش نشستی با حضور اندیشمندان الجزایری در پژوهشکده حج و زیارت برگزار شده‌است.

رضایی افزود: همچنین چهار کرسی علمی ترویجی با عناوین «تراث حج و حرمین مغرب اسلامی»، «نقش علویان مهاجر از حرمین شریفین در مغرب اسلامی»، «جایگاه و اهمیت حج نزد اباضیه مغرب» و «حرمین شریفین در سفرنامه های مغرب اسلامی» به عناون بخش های علمی این همایش برگزار شده‌است.

در این همایش از پنج کتاب با عناوین «سفرنامه نویسی حج مغربی»، «بازتاب آثار اندیشوران مغرب اسلامی در دانشنامه حج و حرمین»، «ماخذشناسی حج و حرمین شریفین در مغرب اسلامی»، «مجموعه مقالات همایش بین المللی مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین»، «مجموعه مقالات عربی همایش بین المللی مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین» و ویژه نامه دو مجله پژوهشنامه حج و زیارت (علمی پژوهش) و میقات حج (علمی ترویجی) رونمایی شد.

پژوهشکده حج و زیارت با هدف شناخت هرچه بیشتر ظرفیت‌ های عظیم حج در ابعاد گوناگون بین‌ المللی آن، برگزاری همایش بین المللی برای شناخت ظرفیت های کشورهای مختلف در حوزه حج و زیارت را در دستور کار قرار داده‌است.

این همایش، از سلسله همایش‌های «جهان اسلام، حج و حرمین» است که تاکنون سه همایش آن در حوزه تمدنی عراق، هند و افغانستان برگزار شده‌است. این همایش حج گزاری مسلمانان مغرب اسلامی را با تمرکز بر نقش فرهنگی و مذهبی آنان، در خصوص حج و حرمین شریفین و راه‌های همگرایی ایران با این کشورها را بررسی کرد.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید