کد خبر: 335658
۰
۰
نسخه چاپی

ورود ۲ هزار دوز واکسن تا افزایش روند تست مثبت کرونا درقم

آغاز فاز دوم واکسیناسیون کرونا ، روند افزایش تست‌های مثبت کرونا و تعداد بستریها درقم، لزوم فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک، ضرورت فعال شدن دوربین‌های راهنمایی رانندگی در سطح شهر، و احتمال ورود به منطقه زرد کرونایی از دیگر اخبار کرونایی هفته گذشته قم است.

کرونای انگلیسی درقم تحت کنترل است

استاندار قم با بیان اینکه محدودیت‌های کرونایی این استان کماکان همان محدودیت های شرایط آبی است گفت: کرونای انگلیسی در قم تحت کنترل است و تدابیر لازم را نیز اتخاذ می‌کنیم‌.

بهرام هفته گذشته درپایان جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا که به صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود در گفت و گو با خبرنگاران در پاسخ به سئوالی مبنی بر چگونگی اعمال محدودیت‌های کرونایی با توجه به شناسایی ۲ مورد بیمار مبتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی در این استان اظهار داشت: در این زمینه دستور دادیم تا نظارت‌ها، غربالگری‌ها و آزمایش‌ها را بیشتر کنند.

وی با تاکید بر تحت کنترل بودن ویروس جهش یافته در قم‌ خاطرنشان کرد: تمام افرادی که احتمال می‌دادیم با این ۲ بیمار شناسایی شده در ارتباط باشند نیز مورد آزمایش و بررسی قرار می‌گیرند.

وی همچنین تصریح کرد: در صورتی که مراقبت‌های لازم در قم صورت نگیرد با توجه به بعد زیارتی این استان می توانیم شاهد شکل گیری موج چهارم کرونا باشیم.

تایید تست کرونای کودک ۱۰ساله درقم

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: تست کرونا جهش یافته انگلیسی یک کودک ۱۰ ساله دانش آموز در قم تایید شد.

محمد رضا قدیر هفته گذشته بیان کرد: رهگیریها و مراقبت های لازم توسط تیم های بهداشتی در حال انجام است و از همشهریان عزیز تقاضامندیم با تمام توان در راستای رعایت دستورات بهداشتی، به خصوص برای کودکان همکاری لازم را داشته باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم هفتم اسفندماه جاری نیز گفت: تست کرونا ۲ تَن در قم نشان داد که آنان به ویروس «کرونای جهش‌یافته» یا همان «کرونای انگلیسی» مبتلا شدند.

احتمال ورود قم به منطقه زرد کرونایی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: شرایط کرونایی قم آبی اما بشدت نگران کننده است و با ادامه روند کنونی احتمال می رود به زودی بار دیگر وارد منطقه زرد شویم.

سیامک محبی هفته گذشته در جلسه شورای اطلاع رسانی در سالن کرامت استانداری قم، افزود: میزان مراجعه به مراکز سرپایی و تست های مثبت کرونایی در سطح این استان در دو هفته اخیر با روند افزایشی همراه شده‌است.

وی اضافه کرد: بیمارستان کودکان قم با روند پر شدن تخت های بیمارستانی روبه رو شده و این یکی از نقاط آسیب و نگران کننده این روزهای نظام سلامت در سطح استان است.

به گفته وی، ابتلای جمعی به کرونا همچنان درقم نگران کننده است و با ادامه تجمعات و دید و بازدیدهای خانوادگی باید انتظار انفجار کرونایی انگلیسی و یووهانی را در روزهای پایانی سال داشته باشیم.

محبی ادامه داد: میزان رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک در اغلب حوزه ها و مشاغل با روند کاهشی روبه رو شده و عادی انگاری کووید۱۹ مساله ای غیرقابل انکار است.

ورود ۲ هزار دوز واکسن کرونا به قم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: تاکنون حدود ۲ هزار دوز واکسن کرونا به این استان وارد شده‌است.

محمدرضا قدیر هفته گذشته درنشست کمیته اجرایی واکسیناسیون کووید ۱۹، افزود: تاکنون ۲ مرحله واکسن به قم وارد شده که مرحله اول ۱۹۰ دوز و در مرحله دوم نیز شامل یک‌هزار و ۸۰۰ دوز می‌باشد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۲۰۰ نفر در قم واکسن را دریافت کرده‌اند که هیچ‌کدام از آن‌ها مشکل قابل توجهی نداشته‌اند.

وی ادامه داد: در مرحله اول واکسن به کادر درمان و در مراحل بعد طبق دستورالعمل‌ها به سالمندان و جانبازان و کادر بهداشت تزریق خواهد شد.

لزوم توجه جدی به فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک

درجلسه شورای اطلاع رسانی که روز دوشنبه هفته گذشته با حضور معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم ترتیب یافت، بیژن سلیمانپور به موضوع ویروس کرونا اشاره و بیان کرد: هیچ راهی برای شکست کرونا جز فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، خودداری از تجمعات و سایر شیوه نامه های بهداشتی وجود ندارد.

معاون استاندار یادآور شد: در شرایط کنونی رسالت و وظیفه خبرنگاران و اصحاب رسانه در مسیر اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم از خیز مجدد کرونا و خطر این ویروس کشنده بیشتر از کادر درمان است.

به گفته وی، از اصحاب رسانه استان درخواست داریم در پوشش اخبار کرونا به انتشار صرف اخبار بسنده نکنند بلکه در قالب های مناسب خبری مردم از ادامه خطر این ویروس آگاه سازند.

آغاز فاز دوم واکسیناسیون کرونا

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به روند کنترل و مبارزه با بیماری کرونا گفت: فاز دوم واکسیناسیون کرونا ( از سه شنبه هفته گذشته )در قم به صورت رسمی آغاز شده است.

محمدرضا قدیر اظهار داشت: با توجه به ورود پارت دوم واکسن کرونا به قم، فاز دوم واکسیناسیون برای گروه های هدف آغاز شد.

وی افزود: در این فاز طبق دستورالعمل ها، کادر درمان واکسینه شده و بعد از آن طبق سند ملی واکسن کار واکسیناسیون گروه های بعدی آغاز می‌شود.

لزوم فعال شدن دوربین‌های راهنمایی و رانندگی

درجلسه هفته گذشته ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران قم ضرورت فعال شدن دوربین‌های راهنمایی رانندگی در سطح شهر مورد تاکید قرار گرفت و پلیس راهور این استان نیز مکلف به نظارت بیشتر بر اعمال قانون منع تردد شبانه در اماکن شلوغ و پر رفت و آمد شد.

معاون سیاسی امنیتی استانداری قم در این جلسه که در تالار کرامت استانداری قم برگزار شد اظهار داشت: سیستم پایش تصویری قم فعال است و هیچ دوربین پلاک خوانی خاموش نیست.

بیژن سلیمان پور افزود: تا پایان سال جاری نیز ۹۰ دوربین به ظرفیت دوربین‌های موجود در سطح شهر قم اضافه و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

ممنوعیت ترددها و جریمه متخلفان اجرا شود

فرماندار قم نیز در این جلسه طی سخنانی با اشاره به در پیش بودن پنجشنبه آخر سال خاطرنشان کرد: در این روز مردم بر اساس یک سنت دیرینه به صورت گسترده در آرامستان‌ها حاضر می‌شوند و از هم اکنون باید میان شهرداری، فرماندهی انتظامی و بویژه اوقاف و امور خیریه هماهنگی صورت گیرد تا با اطلاع رسانی و آشنا کردن افراد با این موضوع، شاهد شیوع ویروس کرونا باشیم.

مرتضی حیدری همچنین با اشاره به بالا رفتن آمار آمد و شدهای شبانه در روزهای پایانی سال خاطرنشان کرد: بیشتر افراد چون از فعال نبودن دوربین‌ها مطمئن هستند اقدام به تردد در سطح شهر می‌کنند از این رو افزایش ترددها مبنی بر شناخت کامل مترددین از وضعیت دوربین‌هاست.

فرماندار قم در ادامه گفت: ممنوعیت ترددها و جریمه کردن متخلفان بیش از هر چیز به خاطر حفظ سلامتی جامعه است و به دنبال اذیت کردن مردم نیستیم‌.

فوت یک بیمار مبتلا به ویروس کرونای انگلیسی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: یکی از بیماران مبتلا به ویروس کرونای انگلیسی در این استان فوت کرد.

محمدرضا قدیر پنجشنبه هفته گذشته اظهار داشت: تاکنون پنج نفر از شهروندان قمی که دچار ویروس کرونا انگلیسی شده بودند، شناسایی و رهگیریها از اطرافیان آنان در حال انجام است.پ
وی افزود: یکی از این بیماران بیمار مسن ۷۲ ساله با بیماری ریوی زمینه‌ای بود که متاسفانه جان خود را از دست داد.

وی تصریح کرد: از همشهریان عزیز تقاضا می‌کنیم که مباحث و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و بدانند که با کمک یکدیگر می‌توانیم شرایط آبی استان را حفظ کنیم.

افزایش تست مثبت کرونا درقم

وی همچنین با هشدار به خیز دوباره کرونا دراین استان گفت: تست‌های مثبت کرونا و تعداد بستریها درقم افزایش یافته‌است.

وی افزود: تعداد تست‌های مثبت دیروز( روز پنجشنبه هفته گذشته ) به بیش از ۵۰ نفر رسید و این درحالیست که در هفته‌های قبل تعداد تست‌های مثبت ما به کمتر از ۱۰ نفر رسیده بود.

قدیر اظهار داشت: بستری‌های روزانه نیز بین ۲۵ تا ۳۰ نفر رسیده‌است و این یک زنگ خطری از خیز و به دنبال آن پیک بعدی خواهد بود.

وی گفت:‌با توجه به چرخش ویروس انگلیسی با سرایت بالا در قم، متاسفانه پیک بعدی از نوع ویروس ووهان نخواهد بود بلکه ویروس جهش یافته انگلیسی را شاهد خواهیم بود.

قدیر اظهار داشت:‌افزایش تجمعات و دورهمی‌ها و تردد زیاد و عدم اعمال منع تردد شبانه و غیرفعال بودن دوربین‌های شهری از عوامل موثر در گسترش ویروس است.

بستری ۱۱۹ بیمار کرونا مثبت در مراکز درمانی قم

براساس اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم طی ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ۱۵ اسفندماه ، ۲۸ بیمار کرونا مثبت در مراکز درمانی قم بستری شدند.که دراین مدت کی از بیماران کرونایی نیز فوت کرد.

همچنین ۳۲ نفر با علائم کرونا در مراکز درمانی قم پذیرش و ۱۸ نفر نیز بعد از بهبود از بیمارستانهای این استان ترخیص شدند.

در حال حاضر ۱۱۹ نفر در مراکز درمانی قم بستری هستند که حال ۶ نفر آنان وخیم است.

در هفته‌های اخیر و به ویژه پس از شناسایی نوع جهش یافته انگلیسی این ویروس در برخی استان‌های کشور از جمله قم ، نگرانی ها از احتمال اوج گیری مجدد این بیماری، افزایش یافته است به گونه ای که مسئولان قم مختلف طی روزهای اخیر نسبت به شکننده بودن وضعیت کنونی اعلام خطر کرده‌اند.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌ عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به ‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. «کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است. شهروندان قمی برای طرح هر گونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هر گونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید