هفدهم اسفند ماه و مهمترین خبرهای کرونا در استان‌ها

پشت سر گذاشتن سه موج از کرونا در بسیاری از استان ها و شهرهای کشور و همچنین از دست دادن شماری از عزیران هموطن سبب تغییر سبک زندگی مردم در طی یکسال گذشته شده است، همچنین در طول این مدت دوری از تجمعات، پایبندی به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله گذاری‌ها و زدن ماسک نیز به عادت تبدیل شده اما متاسفانه با قرار گرفتن در آستانه عید نوروز، تب خریدهای عید و آماده شدن برای سفر به شهرهای کم خطر از نظر شیوع ویروس، رو به فزونی رفته و عادت رعایت ها نیز تا حدی رنگ باخته است.

شلوغی بازارها، مراکز خرید و فروشگاه ها حکایت از عادی انگاری ها نسبت به شیوع کرونا دارد و بسیاری بدون در نظر گرفتن شیوه نامه های بهداشتی و ماسک زدن در این تجمعات حضور می یابند و به نظر می‌رسد هیچ مانعی حتی ویروس شاخدار و نوع جهش یافته ویروس کرونا نمی تواند خللی در برنامه خرید آنها ایجاد کند.

انجام سفرهای نوروزی به استان‌های کم خطر از نظر رنگ بندی کرونا تداعی کننده روزهای سخت موج سوم کرونا ، تحمیل هزینه های سنگین برکشور و خانواده و همچنین خستگی مضاعف کادر درمان خواهد بود .

به گفته کارشناسان اختلاف در پدیده های ژنتیکی و تغییر رفتار ویروس شرایطی ایجاد کرده که برای مقابله با آن باید بیش از پیش آمادگی های لازم را داشته باشیم و از ازدحام و اصرار بر خرید پرهیز کنیم.

هفدهم اسفند ماه و مهمترین خبرهای کرونا در استان‌ها

خبرهای برخی استان ها حکایت از شیوع موج چهارم دارد ، موجی که به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان خطرناک تر از موج های قبلی بوده و ‌رگه هایی از شیوع آن در این استان مشاهده شده است .

دکتر "محمدرضا نیکبخت" اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۱۵ درصد از نمونه‌هایی که از مراجعه کنندگان به مراکز درمانی در استان گرفته می‌شود، مثبت هستند.

وی با بیان اینکه اکنون به طور معمول این روزها موارد مرگ ناشی از کرونا در استان وجود دارد افزود: تعداد فوتی‌ها در موج چهارم در برخی مناطق، نسبت به موج‌های دیگر بیماری بیشتر بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان هم تعداد مبتلایان کرونا در استان از ابتدای شیوع این ویروس تا ۱۵ اسفند را ۶۸ هزار و ۶۸۵ نفر اعلام کرد.

"مریم کوشکی" با بیان اینکه اکنون ۱۶۰ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در استان بستری هستند اظهار داشت: تاکنون یک هزار و ۳۵۱ نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

فرماندار شهرستان خنداب استان مرکزی از ابتلای ۶ نفر به کرونای انگلیسی در این شهرستان خبر داد و گفت: زنگ خطر شیوع این ویروس جهش یافته در این شهرستان به صدا درآمده و باید فعالیت گروه‌های نظارتی تشدید شود.

«حسن خزائی‌پور» افزود: سهل‌انگاری در خصوص این ویروس جهش یافته، می‌تواندشهرستان را با بحران جدی در هفته‌های آتی روبرو کند.

وی خاطر نشان کرد: چنانچه مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند و شدت شیوع کرونای انگلیسی در شهرستان افزایش یابد، ناگزیر به اعمال محدودیت‌های سنگین خواهیم بود.

خبری از آذربایجان غربی حکایت از افزایش بیماران تحت مراقبت ویژه کرونایی در آذربایجان‌غربی دارد ، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی در این خصوص گفت: اکنون ۱۵۰ نفر از مبتلایان به کرونا در بخش‌های آی‌سی‌یو مراکز درمانی استان، تحت مراقبت‌ ویژه قرار دارند.

شناسایی اولین مورد از ابتلا به کرونای انگلیسی در گیلانغرب خبر دیگری است که دفتر قصر شیرین به نقل از فرماندار گیلانغرب منتشر کرده است.

کوروش محمودیان افزود: روز گذشته نتیجه آزمایش کرونای جهش یافته یک مرد در این شهرستان مثبت اعلام شد اما آزمایش همسر این فرد از نوع جهش یافته انگلیسی نیست. تاکنون از ۶۰ نفر افرادی که در ارتباط با این خانواده بوده اند توسط چهار اکیپ آزمایش و نمونه گیری انجام شده و با توجه به نبود امکانات تشخیصی کرونای جهش یافته در استان کرمانشاه، نمونه ها برای اعلام نتیجه به تهران ارسال شده است.

استاندار کرمان هم از در پیش رو داشتن یک ماه حساس و شکننده کرونایی ابراز نگرانی کرد و گفت : از همه مردم و دستگاه ها می خواهیم تا این مدت دو هفته مانده تا عید و ۱۳ روز نوروز را با دقت هرچه بیشتر الزامات و پروتکل ها رعایت کنند تا شرایط مطلوبی را پس از تعطیلات سال نو داشته باشیم.

علیرضا زینی وند با بیان اینکه این مدت باقیمانده تا عید و ۱۳ روز آن زمان حساسی است، تاکید کرد: امیدواریم این یک ماه به خوبی و خوشی و بدون اتفاقات بد سپری شود.

وی با اشاره به سفرهای شهرستانی و نشست های اداری افزود: ما سفرها و جلسات اداری را به هیچ وجه نمی توانیم تعطیل کنیم، باید به کار های مردم برسیم، تعدادی از شوراهای اداری باید برگزار شوند، پروتکل ها نیز رعایت می شود و شهرهای استانمان به غیر از سیرجان شرایط بدی ندارند.

خوزستان هم رکوردار آمار مراجعه مبتلایان به کرونا شد ، این موضوع را رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز اشاره کرد و گفت: در ۲۴ ساعت گذشته چهار هزار و ۴۰۰ مراجعه به مراکز بهداشتی و ۲ هزار و ۳۰۰ مراجعه به بیمارستان‌های این استان گزارش شد.

دکتر فرهاد ابول نژادیان به بستری ۲۰۰ بیمار کرونایی قطعی در مراکز درمانی خوزستان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بار مراجعه به مراکز بهداشتی و بیمارستان های خوزستان افزایشی است که امیدواریم با همکاری مردم در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیک سوم بیماری را مهار کنیم.

وی افزود: در بعضی از شهرهای قرمز به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی و اعمال شدید محدودیت ها، آمار مبتلایان کاهشی است. به عنوان مثال نقطه شروع پیک سوم بیماری از شادگان بود که در حال حاضر شرایط بیماری در این شهرستان روند کاهشی دارد اما سایر نقاط استان و به ویژه اهواز بار مراجعه همچنان افزایشی است که امیدواریم با همراهی و همکاری مردم بتوانیم شاهد یک روند کاهشی باشیم.

در صیدون از توابع شهرستان باغملک هم به منظور پیگشیری از شیوع کرونا تشییع ۲ فوتی در صیدون به صورت شبانه و بدون حضور جمعیت تشییع کننده برگزار شد.

بخشدار صیدون اظهار داشت: با درگذشت ۲ نفر در بخش صیدون، مانند ماه‌های اخیر بلافاصله کارهای موردنیاز از جمله دیدار با خانواده‌های داغدار برای جلوگیری از برگزاری مراسم ترحیم انجام شد.

ابراهیم سپاس زاده با بیان اینکه این نهاد تمام تلاش خود را برای جلوگیری از برگزاری مراسم شلوغ انجام داده است تصریح کرد: در یک ماه اخیر سه خواننده مراسم عزا و عروسی بازداشت شده‌اند، با تمام صاحبان عزا نیز جداگانه جلسه گرفته و آنها را از برگزاری مراسم شلوغ منع کردیم و تعهدات لازم را نیز گرفتیم.

هفدهم اسفند ماه و مهمترین خبرهای کرونا در استان‌ها

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان هم سرعت گسترش ویروس کرونا در شادگان ، خرمشهر و آبادان را نگران کننده اعلام کرد و گفت: روند بستری بیماران‌ کرونایی در شهرستان‌های جنوب غرب خوزستان همچنان صعودی است.

شکرالله سلمان‌زاده با بیان اینکه ۲۴۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های جنوب غرب خوزستان بستری هستند افزود: در ۲۴ ساعت گذشته از ۳۴۵ نمونه آزمایش کرونا در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان ابتلای ۱۳۹ بیمار به کووید۱۹ تایید شد.

۱۱ شهرستان در استان خوزستان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و موارد مثبت ویروس جهش یافته انگلیسی در چند شهرستان خوزستان تایید شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز از فوت ۴۵ بیمار کرونایی در این استان طی سه روز خبر داد و افزود: این هشداری به مردم است که پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

شمار مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان هم به هشت نفر رسید، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان و عضو ستاد کرونا سیستان و بلوچستان گفت: با افزوده شدن این تعداد شمار مبتلایان به این ویروس به ۲۷ هزار و ۹۱۵ نفر رسید.

دکتر محمد هاشمی شهری اظهار داشت: هم‌اینک ۷۶ بیمار با علایم تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری هستند.

استاندار کرمانشاه هم با هشدار نسبت به ورود کرونا جهش یافته به استان، گفت: شیوع و گسترش این ویروس هزینه‌های بسیار سنگینی به استان وارد می کند از این رو باید با رعایت نکات بهداشتی جلوی انتشار بیشتر آن را بگیریم.

هوشنگ بازوند با بیان اینکه فعلا راه درمانی برای کرونا وجود ندارد، بهترین راه پیشگیری از ابتلا را رعایت توصیه‌های بهداشتی و زدن ماسک اعلام کرد و گفت: همچنان باید از حضور در تجمعات خودداری کنیم.

در استان البرز هم شاهد شیب افزایشی بیماران بستری شده و مرگ و میر ناشی از آن هستیم که به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی استان، با بستری شدن ۴۹ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته ، شاهد شیب افزایشی این بیماری و مرگ و میر ناشی از آن در استان هستیم.

دکتر محمد فتحی گفت : تعداد بستری های روزانه کووید ۱۹ در استان البرز طی یک ماه اخیر بین ۲۰ تا ۳۳ نفر و شمار جانباختگان به کمتر از چهار نفر رسید. از مجموع هفت شهرستان تابعه استان البرز ، پنج شهرستان در وضعیت زرد و ۲ شهرستان آبی کرونایی است.

شیوع کرونا در استان اردبیل هم به وضعیت پایدار رسیده و در ادامه این شرایط طی شبانه روز گذشته ۳۱ بیمار جدید مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری شدند.

بنا به اعلام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل ،آمار جان‌باختگان شیوع سه موج کرونا در این استان طی روزهای اخیر وارد روند کاهشی شده به طوری در ۲ ماه اخیر ۱۰ بار به صفر رسیده است.

هفدهم اسفند ماه و مهمترین خبرهای کرونا در استان‌ها

در بوشهر هم بی توجهی کار دست برگزار کننده جشن عروسی داد و داماد تنگستانی را روانه دادگاه کرد. به گفته رئیس شبکه بهداشت و درمان تنگستان استان بوشهر داماد تنگستانی که در شرایط پاندمی کرونا، اقدام به برگزاری مراسم عروسی با حضور ۳۵۰ نفر مهمان کرده بود، به اتهام بی توجهی به رعایت قانون و نقض پروتکل‌های بهداشتی، به دادگاه معرفی شد.

عادل مقدس به رسانه‌ها اعلام کرد: بر اساس قوانین این فرد متعهد شده بود تعداد میهمانان این مراسم حداکثر ۱۰۰ نفر باشد، اما با افزایش این تعداد بدون هماهنگی با تالار، سبب شد تا رعایت فاصله فیزیکی مناسب امکان‌پذیر نباشد.

وی افزود: همچنین در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که بیشتر مهمانان این مراسم از استان خوزستان بودند که بیش از ۲ هفته است در وضعیت قرمز شیوع ویروس جهش یافته کرونا قرار دارد.

خبر دیگر این استان از بسته شدن دوباره ورودی‌های شهرستان دیلم حکایت دارد ، فرماندار دیلم استان بوشهر گفت: همه ورودی‌های این شهرستان برای دومین بار در اسفند ماه جاری به مدت ۱۰ روز با اعمال محدویت کرونایی روی مسافران غیربومی بسته است.

احمد دشتی افزود: بر اساس مصوبه شورای تامین این شهرستان، از ابتدای هفته جاری تا ۲۵ اسفند از ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی استان‌ها و شهرهای همجوار بویژه خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد جلوگیری می‌شود.

در همدان نیز با فوت ۳ نفر دیگر از مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع متوفیان کرونا در این استان از ابتدای اپیدمی تاکنون به یک هزار و ۵۳۹ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: همچنین با شناسایی هشت بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان به ۱۰ هزار و ۵۴۸ نفر رسیده است.

رییس بیمارستان حضرت معصومه(س) قم هم از افزایش میزان مراجعه کودکان با علایم کرونا در بیمارستان این شهر خبر داد .

جواد تفرجی در این خصوص بیان کرد: در حال حاضر ۲۵ بیمار کودک مشکوک به کرونا در بیمارستان بستری هستند و در بین آنها نیز چند نوزاد وجود دارد که البته حال عمومی تمامی کودکان بستری خوب است اما باید مراقب باشیم و بدانیم که کودکان ما را خطر تهدید می کند.

با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا وضعیت شیوع ویروس کرونا در قم از ۱۵ آذر از وضعیت قرمز به نارنجی در ۶ دی‌ از نارنجی به زرد و در ۲۰ دی‌ماه نیز از زرد به آبی تغییر کرده است.

هفدهم اسفند ماه و مهمترین خبرهای کرونا در استان‌ها

آغاز مرحله دوم واکسن خبر خوشی است که از برخی استان ها به گوش می رسد، از خراسان جنوبی و به نقل از معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم خبر رسیده که مرحله دوم واکسیناسیون کرونا در خراسان جنوبی برای جامعه هدف از جمله همکاران حوزه بهداشت و درمان آغاز شد.

کامبیز مهدی‌زاده افزود: اولویت اول همکارانی هستند که در حوزه درمان حدود ۲۱ روز قبل واکسن مرحله اول را دریافت کردند و این واکسن موجود بود بنابراین واکسن نوبت دوم را هم دریافت می‌کنند و ایمنی آنان کامل می‌شود.

واکسیناسیون سالمندان مقیم مراکز بهزیستی خراسان رضوی نیز از امروز آغاز شده است .

سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: این واکسیناسیون به ترتیب با اولویت سالمندان، بیماران روانی مزمن، معلولان ذهنی و معلولان جسمی مقیم این مراکز انجام می‌شود و همراه آنان کارکنان این مراکز نیز واکسینه می‌شوند.

مسعود فیروزی افزود: هم اکنون سه هزار سالمند در مراکز زیرپوشش بهزیستی این استان نگهداری می‌شوند که این تعداد با احتساب کارکنان این مراکز به سه هزار و ۶۰۰ نفر می‌رسد.

مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص آغاز زمان دقیق فاز دوم تست انسانی واکسن ایرانی گفت: انتظار داریم تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده فاز دوم تست انسانی نخستین واکسن ایرانی کرونا با نام "کوو ایران برکت" انجام شود.

حامد حسینی به زمان دقیق آغاز فاز دوم تست انسانی این واکسن اشاره نکرد، افزود: مرحله دوم تست انسانی کوو ایران برکت با حضور ۴۰۰ داوطلب ادامه می یابد که ۳۰۰ داوطلب کمتر از ۵۰ سال و بقیه هم بالای ۵۰ سال می‌باشند.

وی ادامه داد: فاز دوم و سوم این طرح مطالعاتی به صورت تلفیق انجام می شود، به عبارتی فاز دوم زیرمجموعه فاز سوم تست انسانی خواهد بود.و فاز سوم این طرح مطالعاتی علاوه بر تهران در چند شهر بزرگ از جمله مشهد، شیراز و اصفهان انجام خواهد شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم گفت: تا پایان سال جاری با ارسال ۴۰۰ هزار دوز واکسن دیگر از بهارات هند سرجمع تعداد واکسن کرونای روسی، چینی و هندی برای واکسیناسون افراد آسیب پذیر به یک میلیون دوز افزایش خواهد یافت.

«علیرضا رئیسی» اعلام کرده که اولین بخش واکسن کوواکس مربوط به سازمان بهداشت جهانی نیز ۲۸ اسفند تا ۱۰ فروردین ماه به تعداد یک میلیون و ۱۰۰ هزار دوز وارد کشور خواهد شد که مجموع این واکسن ها برای ادامه واکسیناسیون در کشور به ۲ میلیون دوز افزایش خواهد یافت.

وی اظهارداشت: با ورود بخش دوم واکسن کوواکس تعداد واکسن وارداتی تا اردیبشهت ماه سال ۱۴۰۰ به چهار و میلیون و ۲۰۰ میلیون دوز افزایش می یابد و این سبب خواهد شد واکسیناسیون در کشور با سرعت بیشتری برای افراد آسیب پذیر جامعه ادامه یابد.

رئیسی با اشاره به تولید واکسن داخلی نیز گفت: واکسن پاستور اردیبهشت ماه سال آینده آماده خواهد شد و اگر نتایج واکسن برکت نیز به خوبی پیش برود از خرداد ماه ورود این واکسن نیز به نظام سلامت افزایش قابل توجهی خواهد داشت و با احتساب واکسن های وارداتی و تولید داخلی در مجموع در تیرماه سال آینده تعداد واکسن موجود ما در کشور به ۱۰ تا ۱۲ میلیون دوز افزایش خواهد یافت.

هفدهم اسفند ماه و مهمترین خبرهای کرونا در استان‌ها

گزارش هایی با محوریت کرونا

پرسه ویروس انگلیسی در بازارهای شب عید لرستان

امیدآفرینی با آغاز تزریق واکسن کرونا در آذربایجان‌شرقی

تب و تاب عید و کرونا انگلیسی

تازه ترین آمار وزارت بهداشت از بیماران کرونایی

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۶۸۹ هزار و ۶۹۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۳ نفر از مبتلایان در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۶۰ هزار و ۶۸۷ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز یکشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۷ اسفند ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیص هشت هزار و ۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۵۷۰ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۸۹ هزار و ۶۹۲ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون یک میلیون و ۴۴۲ هزار و ۱۹۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین سه هزار و ۷۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری گفت: هم اکنون ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند و شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

به گزارش ما، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون بیش از ۱۱۷ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید