کد خبر: 337767
۰
۰
نسخه چاپی

سامانه ای هوشمند برای رقابت سالم آزمون سراسری قرآن استفاده می‌شود

سید جعفر صادقی عضو شورای سیاست گذاری آزمون سراسری قرآن کریم گفت: شورای سیاست گذاری برگزاری آزمون سراسری قرآن و عترت امسال تدابیری با توجه به شرایط کرونایی و تجربه‌های سالیان گذشته در نظر گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در کنار دیگر اعضا به برگزاری هر چه باشکوه‌تر این آزمون کمک خواهد کرد، گفت: اعضای ستاد به ضرورت نوآوری‌های مؤثر در این زمینه تاکید داشتند. با توجه به نقش اساسی تدبر در گسترش فرهنگ قرآنی و با توجه به نقشی که حفظ قرآن در تحقق موضوع تدبر داشته و مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است حفظ و توسعه آزمون‌های سراسری زمینه‌ای برای تدبر خواهد بود.

عضو شورای سیاست گذاری آزمون سراسری قرآن کریم افزود: گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه نیازمند جریان سازی هایی است که آزمون سراسری قرآن در همین زمینه گام بر می‌دارد. قرآنی شدن جامعه و عمل به این کتاب الهی مستلزم فهم درستی از آیات قرآن و روایات اهل بیت و سیره و سنت است.

وی ادامه داد: آزمون سراسری قرآن و عترت به عنوان یک رویداد سال‌ها است که اجرا می‌شود و جای خودش را در میان فعالیت‌های قرآنی باز کرده و مورد اقبال عموم مردم واقع شده است. میزان ثبت نام‌ها انجام شده نشان دهنده اقبال عمومی در این آزمون و اثر بخشی فعالیت‌های قرآنی است.

صادقی با بیان مهمترین اهداف این آزمون گفت: این آزمون به تقویت مؤسسات قرآنی و مراکز مردمی در سراسر کشور می‌انجامد. مؤسسات باید ناظر تمام دوره‌هایی که این آزمون برگزار شده باشند. توجه به ارتقای عملکرد آموزشی مؤسسات و ارزیابی و سنجش صحیح آموزش‌هایی که در آنجا صورت می‌گیرد و جهت دهی به این آموزش‌ها از اهداف مهم تحقق آزمون سراسری است.

عضو شورای سیاست گذاری آزمون سراسری قرآن ضمن امیدواری از تحقق بیشتر اهداف این آزمون گفت: نفس برگزاری آزمون و مسابقه باعث ایجاد انگیزه در بین مردم و به ویژه جوانان و نوجوانان برای فراگیری معارف قرآن و عترت می‌شود و برگزاری چنین آزمونی در این سطح یکی از اقدامات موفق ارزیابی می‌شود.

وی با توجه به شرایط کرونایی امسال و عدم تعطیلی آزمون سراسری قرآن ادامه داد: سعی کردیم از این شرایط به بهترین نحو استفاده کرده و از بستر الکترونیک و مجازی برای گستره دامنه نفوذ در بین مردم بهره مند شویم. این امر با تدابیر اتخاذی و سامانه‌ای که در این زمینه طراحی شده آن را قابل تحقق می‌داند.

وی افزود: بهره‌گیری از فضای مجازی در تبلیغات و اطلاع رسانی و در عرصه اخذ آزمون یکی از تفاوت شاخص این دوره با سال‌های قبل است. از تمامی ظرفیت‌های مجازی برای تبلیغ و اطلاع رسانی برای عموم مردم استفاده شده و بستر مناسبی برای اخذ آزمون ایجاد و سامانه‌ای به صورت هوشمند در نظر گرفته شده است.

صادقی ادامه داد: امسال سعی کردیم از امکانات در دسترس عموم استفاده کنیم. مردم با گوشی‌های هوشمند خود می‌توانند در آزمون شرکت کنند.

وی با اشاره به دیگر ابعاد آزمون سراسری امسال افزود: امسال به حضور کودکان و نوجوان توجه شده و برای این قشر سوالات مختص طراحی شده و تدابیر خوبی برای سوالات در نظر گرفته شده است. بدین نحو که سوالات به صورت صوتی پخش می‌شود و کودکان آن را جواب می‌دهند.

عضو شورای سیاست گذاری آزمون سراسری قرآن ادامه داد: برای حافظان کل قرآن با توجه به اهمیتی که حفظ کل قرآن دارد آزمون شفاهی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به نقاط ضعف برپایی آزمون به شیوه مجازی ادامه داد: آزمون امسال به صورت مجازی خود به خود تبعاتی دارد و در همه مراکز آموزشی به صورت مجازی آزمون برگزار می‌کنند مشکلاتی وجود دارد. طراحی سوالات به نحوی است که بیشتر معایب را پوشش خواهد داد ازجمله بانک سوالات خوبی طراحی شده و انتخاب سوالات به صورت تصادفی باعث بالا رفتن تعداد سوالات خواهد شد گرچه نوعاً مخاطبان این آزمون از سلامت اخلاقی و رفتاری برخوردار هستند اما برای اینکه شرایط و روند برگزاری آزمون نیز سالم باشد چنین تمهیداتی در نظر گرفته شده است.

صادقی در پایان گفت: آزمون سراسری قرآن و عترت با توجه به اینکه یکی از برندهای فعالیت قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه نیازمند همکاری بقیه دستگاه‌های فرهنگی قرآنی است تا از ظرفیت بقیه دستگاه‌های دیگر به نحو بهتری استفاده شود.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید