وزیر بهداشت: از روزهای آینده باید منتظر افزایش موارد بستری باشیم

به گزارش خبرنگار سلامت ما، سعید نمکی روز جمعه در نامه‌ای خطاب به معاونان وزارت بهداشت و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نوشت: پیرو مکاتبات و مذاکرات قبلی باتوجه به التهاب ناشی از موج چهارم بیماری کووید ۱۹ در کشور، همان‌گونه که در مکاتبات قبل یادآور شدم پیش‌­بینی از ارتفاع موج جدید سنگین‌­تر و حجیم‌­تر از امواج قبلی است. آنچه همکارانم در روزهای اخیر از موارد بستری می­‌بینند ناشی از بی­‌توجهی­‌های قبل از سفرها به خصوص بازارهای شلوغ، صف­‌های طولانی و درهم فشرده مرغ و غیره است و افزایش تصاعدی موارد سرپایی حاکی از اثرات سفرهای نوروزی‌ست که از روزهای آینده باید منتظر افزایش موارد بستری باشیم. لذا جهت کاهش فشار سنگین به بخش‌­های بستری و احتمال کمبود تخت بیمارستانی، به خصوص مراقبت‌­های ویژه مجدداً توجه به موارد زیر را یادآور می‌­شوم:

۱- گام جدید طرح شهید سلیمانی با همکاری بسیج و سازمان‌­های مردم نهاد در قالب محله محور کماکان به عنوان اولین سطح مراقبتی و بیماریابی باید مورد توجه قرار گیرد.

۲- مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته سرپایی باید به شدت گسترش یابد. در این مراکز حتماً نمونه‌­گیری و انجام تست، آموزش مراجعه کنندگان، یافتن نزدیکان در تماس با فرد مبتلا، ایزوله کردن آنها و در صورت نیاز ارجاع به کلینیک‌­های تنفسی بسیار حائز اهمیت است.

۳- تجربه مدیریت بیماری در موج جدید با ویروس انگلیسی در استان خوزستان نشان داد درمان سریع ضد ویروس در بیماران علامت­دار و پرخطر در اولین روزهای ابتلا در کاهش بار ویروس و پیشگیری از شروع فاز مخرب ایمونولوژیک بسیار موثر است. لذا در تمام مراکز سرپایی توسط پزشک متخصص و یا پزشک عمومی مطلع بر مبنای پروتکل­‌های ابلاغی، درمان ضد ویروس با داروهایی که در پروتکل­‌های ابلاغی معاونین محترم بهداشت و درمان قید شده ضروری است. این داروها حتماً توسط رییس سازمان غذا و دارو و معاونان غذا و داروی استان­‌ها باید در داروخانه‌­های منتخب به مقدار کافی ارائه شود. خوشبختانه کمبود دارویی نداریم و ضرورت دارد تعداد داروخانه‌­های منتخب به حد کافی و لیست آنها در مراکز درمان سرپایی نصب شود تا بیماران جهت تهیه دارو سرگردان نشوند. این داروها طبق مصوبه، تحت پوشش بیمه­‌های سلامت و تأمین اجتماعی و بیمه‌­های مکمل هستند.

۴- طبق دستور رییس جمهور محترم و همراهی رییس محترم سازمان برنامه و بودجه قرار شد معوقات دانشگاه‌­ها که از محل منابع طرح تحول و یک درصد ارزش افزوده در سال گذشته تأمین نشد سریعاً انجام و مطالبات طرف‌های قرارداد در مراکز سرپایی پرداخت شود. ضمناً قرار شد جهت راه اندازی تخت­‌های بیمارستانی و مراکز بهداشتی درمانی نزدیک به بهره برداری نیز منابع در اسرع وقت تأمین شود. هماهنگی روسای دانشگاه‌ها با معاونت محترم توسعه مدیریت و منابع و معاونان محترم درمان و بهداشت در این راستا به طور مستمر ضروری است.

۵- جهت قطع هرچه زودتر زنجیره انتقال ویروس خطرناک جهش یافته نظارت دقیق و مستمر بر رعایت شیوه­ نامه‌­های بهداشتی الزامی است. هرگونه قصور در عدم گزارش به موقع پروتکل شکنی­‌ها در کلیه سطوح به عهده رییس محترم دانشگاه استان خواهد بود. قویاً باید بر اجرای پروتکل‌­ها نظارت و هرگونه نقص آنها باید به مراجع ذیصلاح منعکس گردد. رونوشت مکاتبات همه روزه به دفتر اینجانب نیز ارسال شود.

۶- باتوجه به احتمال ورود ویروس‌های موتاسیون یافته غیر انگلیسی توسط مسافران بازگشته از سفرها، به خصوص از کشورهای همسایه، مرزهای هوایی و زمینی به شدت کنترل شود. کلیه موارد باید نمونه ­گیری و پس از اطمینان از عدم آلودگی اجازه ورود داده شود. سازمان هلال احمر نیز در این راستا آماده همکاری است. ضمناً همان‌گونه که قبلاً ابلاغ کرده‌­ام، مرتب باید نمونه‌­های ادواری جهت NGS ارسال گردد تا از عدم وجود موتاسیون داخلی نیز مطمئن شویم. معاون محترم تحقیقات و فناوری و معاون محترم بهداشت در این راستا کمک خواهند کرد. در این مورد استان‌هایی همچون هرمزگان، بوشهر و دیگر استان‌های جنوبی که اسکله تخلیه بار توسط کشتی­‌های خارجی دارند با توجه به ورود بارهایی از کشور برزیل و هندوستان و شیوع ویروس جهش یافته برزیلی و به شدت موتاسیون یافته هندی شدیداً مراقب باشند تا هرگونه تماس مستقیم و غیر مستقیم، عامل انتقال ویروس نشود، ضمن آن‌که باید به نحو مقتضی از عدم آلودگی خدمه و بار این کشتی‌ها قبل از رسیدن به اسکله مطمئن شویم. این دقت با سطحی دیگر مشمول بنادر شمالی و گمرکات دیگر کشور نیز می شود. هم‌زمانی آلودگی کشور با ویروسی غیر از ویروس جهش یافته انگلیسی کار را غیر قابل کنترل خواهد کرد.

۷- لازم است استفاده از ظرفیت مطب­‌ها، کلینیک‌ها و بیمارستان‌­های خصوصی و خیریه به نحو احسن مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش قم پرس، تا امروز ۲۰ فروردین ۱۴۰۰، تعداد دو میلیون و ۲۹ هزار و ۴۱۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۵۵ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۴ هزار و ۳۹ نفر رسیده است.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید