کد خبر: 337796
۰
۰
نسخه چاپی

صدور یکهزار و ۲۴۵ جواز تاسیس واحد صنعتی تا رشد ۱۱ درصدی صادرات قم

اتصال تمام مدارس قم به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت ، سیلوهای قم آماده خرید تضمینی گندم از کشاورزان ، اجرای برنامه عملیاتی کاهش طلاق در قم ، حمایت از سیاست بومی‌سازی واحدهای صنعتی قم ،افزایش ۲۸۲ درصدی جابجایی مسافر با ناوگان عمومی قم در نوروز ، آزادی ۱۷۲ نفر از محکومان مالی قم، صدور ۲ میلیون مترمربع پروانه ساختمانی ، انتخاب رییس و اعضای هیات بازرسی انتخابات قم و افزایش فرهنگ استفاده از کالاهای استاندارد و اهدای یک هزار واحد خون از دیگر اخبار هفته گذشته قم است.

صدور یک هزار و ۲۴۵ فقره جواز تاسیس واحد صنعتی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: درسال ۹۹، یکهزار و ۲۴۵ فقره جواز تاسیس واحد صنعتی ایجادی با ۱۳۲هزار ۴۵۱ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و پیش بینی اشتغال برای ۲۶هزار و ۶۱۴ تن در قم صادر شد.

محمود سیجانی بیان کرد: همچنین بر اساس راهبرد جهش تولید در این مدت اقدامات مورد نیاز برای صدور ۸۵ فقره جواز تاسیس توسعه ای (توسعه واحدهای موجود) با ۱۲هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری و اشتغالزایی برای یکهزار و ۹۲۰ تن در استان صورت پذیرفت.

وی با اشاره به جایگاه رو به رشد قم در شاخص‌های مرتبط با فعالیت‌های صنعتی و تولیدی، افزود: در همین راستا در مجموع تعداد کل جواز تاسیس موجود استان ۲ هزار و ۴۳۵ مجوز با پیش بینی اشتغالزایی برای ۵۷ هزار و ۵۰۴ تن و سرمایه‌گذاری بیش از ۴۰۶ هزار میلیارد ریال است که این شاخص میل و رغبت به سرمایه گذاری جدید در استان را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: طی سال ۹۹ تعداد ۱۵۷ فقره پروانه بهره‌برداری ایجادی نیز با ۱۰ هزار و ۲۶ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی برای ۳ هزار و ۳۱۱ تن و تعداد ۱۱۰ فقره پروانه بهره برداری توسعه ای (توسعه واحد های موجود) با ۱۲ هزار و ۳۱۴ میلیارد ریال سرمایه گذاری و اشتغالزایی برای یکهزار و ۸۹۴ تن صادر شد.

سیجانی با اشاره به رصد مستمر وضعیت فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی در قم،‌ گفت: بر اساس پایش‌های صورت گرفته در مجموع تعداد ۲ هزار و ۲۵۰ فقره پروانه بهره برداری با اشتغالزایی۵۸ هزار و ۵۸۳ تن و سرمایه گذاری ۷۰ هزار و ۵۸۱ میلیارد ریال در استان موجود است.

صادرات قم سال گذشته ۱۱ درصد رشد کرد

مدیرکل گمرکات قم گفت: صادرات استان در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ از نظر وزن با رشد ۱۱ درصدی و از نظر ارزش با رشد هشت درصدی مواجه شد.

اسفندیار دریکوندی هفته گذشته درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و تحریم‌های ظالمانه، فشار سنگینی به روند تجارت استان قم وارد آمد، اما با تلاش‌های صورت گرفته و اجرای برنامه‌های حمایتی، وضعیت صادرات و واردات استان متحول شد و شرایط بهتری برای فعالان اقتصادی رقم خورد.

وی افزود: در همین رابطه در سال ۹۹ به خصوص نیمه دوم آن، صادرات استان در مجموع از نظر وزن و ارزش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشد قابل توجهی رو به رو شد که این موضوع دستاوردی مهم برای روند توسعه اقتصادی قم به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: در حوزه واردات نیز گمرکات استان قم در سال گذشته به ویژه ۶ ماهه دوم آن، توانست با تسهیل فرآیندها و استفاده از ظرفیت‌های حمایتی موجود، آمار رو به رشدی از خود به ثبت رساند و درآمد استان از محل فعالیت‌های تجاری را افزایش دهد.

دریکوندی گفت: حجم اصلی واردات استان شامل کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و همچنین مواد اولیه و تجهیزات قابل استفاده در واحدهای تولیدی و صنعتی است و به همین دلیل افزایش میزان واردات از گمرکات قم نقش موثری در ارتقا وضعیت تولید و اشتغال استان دارد.

زیرساخت مناسب شهرک‌های صنعتی قم برای تولید محصولات دانش‌بنیان

رییس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم گفت: شهرک‌های صنعتی قم از زیرساخت‌های لازم برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان برخوردار است و سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از امکانات موجود در این شهرک‌ها در تولید محصولات راهبردی پیشگام باشند.

محمود سیجانی هفته گذشته ‌ بیان کرد: با توجه به شعار سال و لزوم پشتیبانی هرچه بیشتر از حوزه تولید، استان قم آمادگی دارد تا از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالیت‌های صنعتی به خصوص در حوزه تولید محصولات دانش‌بنیان حمایت حداکثری را داشته باشد و اقدامات مسئولان استان طی‌سال‌های گذشته نشان دهنده جدیت ایشان در این امر است.

وی افزود: فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید محصولات راهبردی در قم طی سال‌های اخیر رو به افزایش است و این امر در سال ۱۴۰۰ با رفع موانع و پشتیبانی هرچه بیشتر از فعالیت بخش خصوصی در این حوزه، سرعت بیشتری خواهد گرفت که در همین رابطه فرصت‌های متعدد شغلی ایجاد خواهد شد.

اتصال تمام مدارس قم به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم گفت: با اتصال مدارس روستاهای فاقد ارتباطات ثابت به شبکه ملی اطلاعات کلیه مدارس قم از محل خدمات عمومی اجباری به شبکه ملی اطلاعات اتصال پیدا کردند.

جواد غلام پور هفته گذشته در گفت و گویی اظهار داشت: با توجه به پیگیری‌های انجام شده و اعزام گروه‌های کارشناسی این اداره کل به روستاها، مناطقی که دارای پوشش ارتباطی ضعیف یا فاقد پوشش ارتباطی بوده شناسایی و پس از تامین اعتبار از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اتصال کلیه مدارس استان از محل خدمات عمومی اجباری به شبکه ملی اطلاعات برقرار شد.

وی افزود: در این طرح تعداد ۷۵۱ مدرسه به شبکه ملی اطلاعات وصل شده که ۲۰ مدرسه در ۲ ماهه اخیر بوده‌است.

در سال تحصیلی جاری ۲۶۵ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در قم به تحصیل اشتغال دارند.

آمادی سیلوی قم برای خرید تضمینی گندم کشاورزان

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی قم گفت: این اداره کل با استفاده از ظرفیت سیلوی استان و سایر انبارهای تحت نظارت خود، آماده خرید تضمینی محصول گندم و کلزای کشاورزان قمی است.

سعید محمدی درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ بیان کرد: در جلسه کارگروه خرید تضمنی گندم و کلزای استان مقرر شد ضمن آمادگی سیلوی ملکی شهید آصف نخعی برای خرید تضمینی گندم، انبارهای شرکت تعاونی روستایی جعفر آباد در بخش جعفریه نیز به عنوان مباشر خرید، مجاز به خرید گندم کشاورزان با محموله‌های به وزن کمتر از هشت تن باشد.

وی افزود: همچنین مصوب شد، با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، کلیه کشاورزان تولید کننده گندم، مشخصات خود و میزان تولید محصول خود را در"سامانه پهنه بندی" درج و سپس اقدام به حمل محصول خود به مراکز خرید نمایند.

وی ضمن تاکید بر اجرای تمامی ضوابط و دستورالعمل‌های مربوط به فرآنید خرید تضمنی گندم و کلزا، ادامه داد: با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی و اداره کل راهداری با نظارت و دقت لازم از ورود گندم‌های مصارف دامی، کهنه و یا وارداتی به چرخه خرید گندم جلو گیری به عمل خواهد آمد.

فرهنگ استفاده از کالای استاندارد در قم رو به افزایش است

مدیرکل استاندارد قم گفت: فرهنگ استفاده از کالاهای استاندارد در میان مردم قم افزایش یافته و این امر موجب ترغیب تولیدکنندگان به ارتقا کیفیت محصولاتی که به بازار عرضه می‌کنند، شده‌است.

مجید آوری فرد هفته گذشته درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: در سال جدید بر اساس راهبرد الگو سازی مصرف کالاهای استاندارد درمیان مردم، به دنبال آن هستیم که تنها کالاهای دارای نشان استاندارد در بازار استان مورد توجه مشتریان قرار گیرد و در این رابطه از ظرفیت رسانه‌ها برای اطلاع رسانی هرچه بیشتر پیرامون فواید رعایت استاندارد در تولید محصولات،‌ استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: وقتی مصرف کنندگان تنها ازکالایی استفاده کنند که دارای نشان استاندارد است، تولید کنندگان برای حضور موفق در بازار به سمت استانداردسازی محصولات تولیدی خود پیش خواهند رفت و این مساله علاوه بر ارتقا کیفیت کالاها موجب بالا رفتن سطح سلامت جامعه نیز می‌شود.

رشد ۱۴۷ درصدی ورود به استان قم

رئیس مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل‌ونقل جاده‌ای قم گفت: ورود به استان قم در نوروز امسال در مقایسه با نوروز ۹۹، ۱۴۷ درصد رشد یافته‌است.

جواد شاکری ‌ افزود: از تاریخ ۲۵ اسفندماه ۹۹ تا ۱۳ فروردین‌ماه جاری، ۲ میلیون و ۲۳۹ هزار و ۲۵۵ وسیله نقلیه وارد استان شده‌است که در مقایسه با نوروز ۹۸، ۲۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: در همین مدت ۲ میلیون و ۱۹۷ هزار و ۷۶۶ وسیله نقلیه از استان خارج شده که در مقایسه با نوروز ۹۹، ۱۴۳ درصد افزایش و در مقایسه با نوروز ۹۸، ۲۵ درصد کاهش یافته‌است.

وی ادامه داد: ورود به قم و خروج از این شهر در این بازه زمانی در مقایسه با نوروز ۹۹، به ترتیب ۱۳۷ درصد و ۱۴۴ درصد افزایش و در مقایسه با نوروز ۹۸، به ترتیب ۲۲ و ۱۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

شاکری خاطرنشان کرد: با توجه به اعمال طرح ممنوعیت تردد به دلیل شیوع کرونا که نوروز سال گذشته اجرایی شد، تردد در محورهای قم در سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش چشمگیری نشان می‌دهد.

اهدای یک هزار واحد خون در قم

مدیرکل انتقال خون قم با اشاره به ایجاد تمهیدات ویژه برای دریافت خون از داوطلبان در نوروز ۱۴۰۰ گفت: از ابتدای سال‌جاری تا ۱۳ فروردین ماه حدود یک هزار واحد خون در این استان اهدا شد.

مرتضی نوریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در ۱۳ روز ابتدای سال یک هزار و ۲۶۲ تن به مرکز انتقال خون روح الله خون، مراجعه کرده‌اند که از این تعداد یک هزار و ۳۶ تن موفق به اهدا شدند.

وی افزود: به دلیل این‌که زمان ماندگاری خون محدود است، امکان ذخیره خون در مدت طولانی وجود ندارد به همین دلیل باید اهدای خون به‌صورت مرتب و مستمر صورت گیرد.

مشارکت ۲۰ هزار تَن در قم در برگزاری انتخابات ۱۴۰۰

معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری قم با تاکید بر اینکه مشکلی در برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ وجود ندارد گفت: بیش از ۲۰ هزار تَن در بخش‌های مختلف اجرایی، نظارتی و بازرسی در امر برگزاری انتخابات در استان مشارکت خواهند کرد.

بیژن سلیمان پور هفته گذشته درجلسه شورای اطلاع رسانی قم در تالار کرامت استانداری اظهار داشت: این تعداد نیروی مشارکت کننده از قشرهای مختلف مردم هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه ستاد انتخابات در قم تشکیل شده و جلسه‌های آن نیز به صورت مستمر و هفتگی در حال برگزاری است افزود: برابر برنامه زمان بندی انتخابات همه کارها به صورت دقیق، جامع و مانع و در تراز استاندارد و ممتاز در سطح استان در حال انجام است.

اجرای برنامه عملیاتی کاهش طلاق در قم

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری قم با بیان اینکه طلاق یکی از ۵ آسیب اول این استان است، گفت: برنامه عملیاتی تحکیم بنیان خانواده و کنترل و کاهش طلاق برنامه عملیاتی است که در سطح استان قم در رابطه با کاهش آسیب های اجتماعی اجرا شده‌است.

رضا ملک زاده ، افزود: طلاق به تنهایی آسیب نیست بلکه ناشی از مشکلات و عدم آموزش مهارت‌های لازم در زندگی توسط خانواده و زوجین می باشد.

وی افزود: در مرکز صیانت از بنیان خانواده قم در سال جاری مباحث مربوط به ترغیب جوانان به ازدواج صحیح، آموزش و مشاوره به زوجین، آموزش های حین و بعد از ازدواج و تحکیم بنیان خانواده به تمام زوجینی که در ۵ سال اول زندگی مشترک قرار دارند، ارائه خواهد شد.

به گفته وی، بیش از ۶۰ درصد از طلاق ها در ۵ سال اول زندگی اتفاق می‌افتد که ۷۰ درصد این پدیده از عدم مهارت‌های پایه زندگی مشترک نشات می گیرد و علاوه بر آن مسائل اقتصادی و عاطفی نیز نقش مهمی در طلاق ایفا می‌کند.

حمایت از سیاست بومی‌سازی واحدهای صنعتی قم

استاندارقم گفت: واحدهای صنعتی قم که سیاست بومی‌سازی و استفاده از دانش فنی داخلی را دنبال کنند، مورد حمایت و تشویق قرار می‌گیرند.

بهرام سرمست هفته گذشته در حاشیه نخستین برنامه سه شنبه‌های اقتصادی استان در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: روزهای سه‌شنبه یکی از روزهای بسیار ارزشمند و کاری استان به شمار می‌آید.

وی افزود: طرح سه شنبه‌های اقتصادی را طی ۲ گذشته که تحت عنوان رونق تولید و جهش تولید بود دنبال کردیم و در حال حاضر نه تنها به هدف‌های برنامه ریزی شده رسیدیم بلکه از برنامه جلوتر هستیم.

استاندار قم همچنین با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۰ به نام تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: برای امسال نیز با توجه به شعار سال درصدد پشتیبانی از واحدها هستیم و اگر موانعی بر سر راه باشد شناسایی نموده و در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برطرف می کنیم.

افزایش ۲۸۲ درصدی جابجایی مسافر با ناوگان عمومی قم در نوروز ۱۴۰۰

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم گفت: در طرح نوروزی ۱۴۰۰ از ۲۵ اسفندماه پارسال تا ۱۵ فروردین‌ماه جاری، بیش از ۸۴ هزار مسافر توسط ناوگان عمومی قم جابه‌جا شده اند که نسبت به نوروز سال ۹۹، ۲۸۲ درصد افزایش نشان می دهد.

محمدحسن کلهری در این زمینه افزود: در طرح نوروزی سال گذشته، ۲۲ هزار مسافر توسط ناوگان حمل‌ونقل عمومی قم جابه‌جا شدند.

وی بیشترین تعداد مسافر جابه‌جا شده با ناوگان عمومی در طرح نوروزی ۱۴۰۰ در استان قم را مربوط به ناوگان اتوبوس‌رانی عنوان و بیان کرد: بیش از ۴۹ هزار نفر از مسافران نوروزی در استان قم توسط ناوگان اتوبوسی جابه‌جا شده‌اند.

کلهری تعداد مسافران جابه‌جا شده در همین مدت را توسط دیگر ناوگان عمومی حمل‌ونقل مسافر جمعا ۳۴ هزار و ۸۵۰ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد بیش از ۳۳ هزار و۸۵۰ نفر از ناوگان مینی‌بوس و ۱۰ هزار و ۹۸۰ نفر نیز از ناوگان سواری کرایه استفاده نموده‌اند.

۱۷۲ نفر از محکومان مالی قم آزاد شدند

مدیر نمایندگی ستاد دیه قم گفت: سال گذشته ۱۷۲ نفر از محکومان مالی در این استان با کمک خیران و پیگیری این ستاد آزاد شدند.

رضا مرادی پور هفته گذشته درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: از این تعداد، ۱۶۴ نفر مرد و هشت نفر زن بودند.

وی اضافه کرد: ۱۴۶ نفر بدهکاری مالی، ۱۴ نفر نفقه، ۱۰ نفر دیه غیرعمد و ۲ نفر به دلیل تصادف محکوم شده و در زندان بودند.

وی ادامه داد: مجموع کل بدهی این افراد ۱۵۵ میلیارد ریال بود که ۴۰ درصد از این مبلغ از شکات تخفیف گرفته شد.

۲ میلیون مترمربع پروانه ساختمانی در قم صادر شد

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم، با اشاره به افزایش میزان صدور پروانه‌های ساختمانی گفت: در سال گذشته بیش از دو میلیون و ۳۷ هزار مربع پروانه ساختمانی صادر شد.

غلامرضا جانقربان، با اشاره به میزان صدور پروانه در سال گذشته اظهار داشت: مقایسه میزان پروانه‌های صادرشده در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ نشان از رشد ۳۸ درصدی دارد که وضعیت شهرداری قم نسبت به برخی کلانشهرها در این زمینه وضعیت بهتری دارد.

وی با بیان اینکه از ۶ پهنه که پروانه صادر می‌شود، بیشترین پروانه صادر شده از نظر مساحت در پهنه متوسط، زیاد و بسیار زیاد بوده است، گفت: شهرداری منطقه چهار با ۵۸۶ هزار مترمربع بیشترین مساحت صدور پروانه و شهرداری منطقه هفت نیز با ۵۷ هزار مترمربع کم‌ترین مساحت صدور پروانه را داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما این است؛ در سال ۱۴۰۰ با وجود طرح‌های گوناگون سرمایه‌گذاری، مساحت پروانه‌های صادرشده به سه میلیون مترمربع برسد

رییس و اعضای هیات بازرسی انتخابات قم منصوب شدند

با حکم رییس هیات مرکزی بازرسی انتخابات کشور، رییس و اعضای هیات بازرسی انتخابات استان قم در برگزاری سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و دومین میاندوره پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری منصوب شدند.

علی طالبی رییس هیات مرکزی بازرسی انتخابات کشور در حکمی محسن بهشتی معاون امور عمرانی استاندار قم را به عنوان عضو و رییس هیات بازرسی انتخابات استان قم منصوب کرد.

همچنین طی احکام جداگانه ای؛ محمود علیپور مدیرکل دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد استانداری به عنوان دبیر، عادل علیپور مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان، علی‌جان صادقپور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان و علیرضا نصیری مدیرعامل شرکت گاز استان قم به عنوان عضو و عظیمه نمازی به عنوان مسئول دبیرخانه هیات بازرسی انتخابات استان و رقیه باباییان مهابادی و رضا پهلوانی ستوده به عنوان کارشناسان دبیرخانه ستاد انتخابات استان قم معرفی شدند.

همچنین با حکم محسن بهشتی رییس هیات بازرسی استان، ابراهیم ملکی مدیرکل امور شهری استانداری به عنوان عضو و رییس هیات بازرسی انتخابات شهرستان قم و ذبیح‌الله عبداللهی عضو و دبیر و ابوالفضل بهرامیان به عنوان عضو هیات بازرسی انتخابات شهرستان قم تعیین و منصوب شدند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید