روند افزایش ابتلا به کرونا دراستان بوشهر نگران کننده‌است

دکتر عبدالمحمد خواجه ئیان روز شنبه در گفت و گو با ما افزود: در هفته نخست فروردین ماه ۷۰۱ نفر، هفته دوم با ۱۴۲ درصد افزایش یکهزار و ۶۹۵ نفر و هفته سوم با ۱۰۹ درصد افزایش شمار مبتلایان کرونا در استان بوشهر به سه هزار و ۵۴۵ نفر رسید.

وی بیان کرد: این درحالی است که در آذر سال گذشته بطور میانگین هفته‌ای ۱۱۰ مورد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان بوشهر شناسایی می‌شد.

خواجه ئیان با بیان اینکه وضع بستری‌ها در بیمارستان‌ها مناسب نیست اضافه کرد: همچنین در این شرایط میزان مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کرونا نیز افزایش یافته است به نحوی که در هفته اخیر ۱۶ مورد مرگ ناشی از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان بوشهر به ثبت رسیده‌‍است که نسبت به هفته گذشته افزایش ۱۰۰ درصدی نشان می‌دهد.

وی درباره تست کرونا اظهار داشت: در زمان حاضر برای انجام آزمایش سریع کرونا با محدودیت کیت روبرو هستیم و تنها تست PCR انجام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: پیش از این روزانه سه هزار تست سریع و ۶۰۰ مورد تست PCR انجام می‌شد ولی در زمان حاضر به علت کمبود کیت راپید تشخیص بیماری بیشتر از طریق تست PCR انجام می‌شود که اگرچه با همه ظرفیت در آزمایشگاه‌ها صورت می‌گیرد ولی این ظرفیت نامحدود نیست.

وی یادآور شد: هرچند واکسیناسیون به صورت محدود علیه ویروس کرونا برای قشر محدودی از جمله کادر بهداشت و درمان و برخی افراد دارای بیماری مزمن آغاز شده‌است اما با توجه به محدویت واکسیناسیون جامعه هنوز در مقابل بیماری ایمن نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: سوش در گردش فعلی از نوع ویروس جهش یافته انگلیسی است که دارای بیماری زایی و سرایت بالایی است و دورهمی‌ها، گردش و تفریحات دسته جمعی که منجر به تماس نزدیک بین افراد می‌شود گردش ویروس را تسهیل و و دامنه بیماری را گسترش می‌دهد و چنانچه تماس افراد بیمار و سالم همچنان ادامه داشته باشد خسارت شدیدی از نظر سلامت به جامعه وارد می‌شود.

وی ادامه داد: در شرایطی که گونه (سوش) جدید ویروس درحال گسترش است بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محیط‌های عمومی استان بوشهر کاهش یافته و این شرایط نگران کننده‌است.

خواجه ئیان تاکید کرد: ممکن است مردم بعد از یکسال و اندی از شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌ها خسته شده باشند اما در این شرایط که سوش‌های مختلف و جدید این ویروس در کل دنیا در حال گردش است و هنوز واکسیناسیون به صورت عمومی انجام نشده و جامعه ایمن نیست، هیچ راهی جز رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای کنترل بیماری وجود ندارد.

وی یادآور شد: مردم باید بدانند هر گونه تماس بدون حفاظت میزان گردش ویروس را چند برابر می‌کند و نمونه آن در هفته های اخیر که مردم در حجم وسیع به مسافرت رفتند و نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی توجه بودند به خوبی مشهود است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: این سوش با توجه به قدرت سرایت بالایی که دارد با کسی شوخی ندارد پس تا زمانیکه واکسیناسیون به صورت عمومی انجام نشده باید یک سری اصول بهداشتی از سوی همه افراد جامعه رعایت و تا جایی که ممکن است از برگزاری هر گونه مراسمی که منجر به تجمع می شود پیش‌گیری کرد.

خواجه ئیان اضافه کرد: در زمان حاضر مرحله اول طرح شهید سلیمانی که با همکاری بسیج و سایر نهادهای دیگر اجرا شد به پایان رسیده و قرار است فاز بعدی آن با رویکرد واکسیناسیون اجرا شود با توجه به تاثیر اجرای این طرح در بیمار یابی انتظار می‌رود اجرای آن تداوم یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: از آحاد مردم جامعه درخواست می‌شود هر فردی حتی اگر علائم جزئی را نیز در خود احساس کرد این علائم را جدی بگیرد و به منزله کرونا قلمداد کند و در این شرایط به هیچ عنوان در مقابل تب، بدن درد، سردرد و سرماخوردگی سهل انگاری نشود.

خواجه‌ئیان تصریح کرد: تست‌های کرونا نیز ممکن است منفی کاذب داشته باشند پس در صورت منفی بودن پاسخ آزمایش شرایط قرنطینه تا چند روز و در خانه نیز اصول بهداشت فردی رعایت شود تا از ابتلای خانوادگی کرونا جلوگیری کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه کاهش روند ابتلا به بیماری تنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم امکان پذیر نیست، ادامه داد: مدیران دستگاه‌های اجرایی و سایر سازمان‌ها نیز باید با اجرای کامل ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌های ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا و رعایت دقیق ضوابط دورکاری زمینه کاهش حضور کارکنان را فراهم کرده و با استفاده تمامی ظرفیت‌های خود نسبت به ارائه خدمات غیرحضوری اقدام کنند و زمینه ساز کاهش روند ابتلا به بیماری در جامعه باشند.

وی یادآور شد: در زمان حاضر ۳۱۰ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند که از این شمار ۴۳ بیمار در بخش‌های ویژه و ۱۹ نفر نیز در وضعیت حاد تنفسی قرار دارند.

خواجه ئیان با اشاره به فوت ۲ نفر در روز گذشته بر اثر ابتلا به کرونا گفت: از آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون ۲۷هزار و ۴۵۱ نفر به این ویروس در استان بوشهر مبتلا و ۹۱۵ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید