۲ شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت قرمز پررنگ قرار گرفت

محمد دهقانی شامگاه دوشنبه درباره آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌ها اظهار داشت: براساس رنگ‌بندی که امروز (۳۰ فروردین) در نرم‌افزار ماسک منتشر شد، وضعیت شهرستان‌های طبس و فردوس از قرمز به قرمز پررنگ تغییر کرده یعنی اعلام خطر شده که اگر ادامه داشته باشد به سمت وضعیت بحرانی پیش می‌رود.

وی افزود: البته رنگ‌بندی جدید به طور رسمی اعلام نشده و براساس آنچه در نرم‌افزار ماسک آمده، سه شهرستان دیگر خراسان جنوبی شامل سربیشه، زیرکوه و سرایان از نارنجی (پرخطر) به قرمز (خیلی پرخطر) تغییر رنگ دادند و در حال حاضر هفت شهرستان استان شامل بیرجند، قاینات، فردوس، طبس، سربیشه، زیرکوه و سرایان در وضعیت قرمز قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین شهرستان‌های نهبندان، بشرویه و درمیان در وضعیت نارنجی و خوسف تنها شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) است.

وی درباره روند بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اظهار داشت: آمار مبتلایان کماکان رو به افزایش است و به هیچ وجه متوقف نشده است.

دهقانی افزود: آمار بستری‌های تنفسی و بستری موارد مثبت روند صعودی دارد و اکنون ۱۹۲ بیمار کرونا مثبت در بیمارستان‌های استان بستری هستند که در ۱۴ ماه گذشته چنین آماری را از نظر تعداد موارد مثبت بستری نداشتیم.

وی تصریح کرد: تعداد موارد سرپایی نیز کماکان روند فزاینده دارد و نتایج مثبت حاصل از تست‌های مولکولی و سریع رو به افزایش است، هرچه تست‌های ما بیشتر می‌شود موارد مثبت هم افزایش می‌یابد.

دهقانی گفت: این روند جای نگرانی دارد و اگر همین الان همه تصمیم بگیرند تمام محدودیت‌ها، ممنوعیت‌ها و پروتکل‌ها را رعایت کنند ۲ هفته بعد نتیجه آن را می‌بینیم و هر روز که به تاخیر بیفتد به همین میزان توقف پیک چهارم کرونا به تاخیر می‌افتد.

وی با بیان اینکه در شبانه‌روز گذشته ۲۶۵ آزمایش کرونا در استان انجام شد افزود: از این تعداد ۱۱۹ آزمایش مثبت قطعی اعلام شد که ۲۴ نفر در بیمارستان‌ها بستری هستند و ۹۵ نفر نیز به صورت سرپایی نمونه دادند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۲۹۱ بیمار با علائم بیماری حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۹۲ نفر مبتلای قطعی به کرونا بوده‌اند و ۲۸ نفر از مبتلایان کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

وی با بیان اینکه حال عمومی ۹ نفر از بیماران کرونایی بستری در بخش مراقبت‌های ویژه وخیم است افزود: در شبانه‌روز گذشته متاسفانه با ثبت فوت سه نفر دیگر در اثر کرونا تعداد فوتی‌های این بیماری در استان به ۷۹۷ نفر رسید.

دهقانی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۷۵۶ آزمایش سریع تشخیص کرونا (RT) در خراسان جنوبی انجام شد و ۱۸۶ مورد مثبت هم از این طریق شناسایی شده‌اند.

وی افزود: پذیرش ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های استان ۸۷ مورد جدید بوده و هیچ وقت این تعداد پذیرش جدید را نداشتیم، ۵۸ بیمار هم در این مدت ترخیص شدند که ۲۷ بیمار مبتلا به کرونا بودند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: خوشبختانه با توجه به ظرفیت و زیرساخت‌هایی که در استان فراهم شده، هنوز با کمبود تخت مواجه نشده‌ایم و نمی‌خواهیم آمار اشتباه دهیم که مردم نگرانی شوند اما این هشدار را می‌دهیم که اگر همین روند ادامه پیدا کند، تخت‌های بستری و ویژه ما تکمیل خواهد شد و شاهد مشکلات جدی در بیمارستان‌ها خواهیم بود.

وی اظهار داشت: پیش‌بینی ما این است حداقل تا ۲ هفته دیگر کماکان روند صعودی را خواهیم داشت بعد از آن به رفتار مردم و رعایت محدودیت‌ها و پروتکل‌ها بستگی دارد.

دهقانی افزود: تاکنون حدود ۶۰ درصد تخت‌هایی که در استان برای کرونا آماده شده بود، تکمیل شده است.

وی درباره وضعیت بیمارانی که به مراکز درمانی مراجعه می کنند، گفت: از مجموع تست‌هایی که انجام می‌دهیم بین ۴۰ تا ۴۵ درصد مثبت می‌شود و چون موارد شناسایی شده زیاد است، موارد بستری هم افزایش پیدا کرده به همین دلیل الان ۲۹۱ بیمار تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری داریم و علت آن افزایش قابل توجه موارد مثبت ابتلا به کرونا است.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید