اول اردیبهشت و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

ویروس کرونا ۱۴ ماه قبل به کشورمان راه یافت و در سال جدید توفنده تر از قبل هر روز جان تعدادی از هموطنان را در شهرهای مختلف کشور می گیرد، اما هنوز جمعی خطر آن را باور ندارند و یا نادیده می گیرند.

عادی انگاری ها و غفلت از رعایت سختگیرانه پروتکل ها و توصیه های بهداشتی موجب تداوم روند صعودی و گاه پرشتاب ابتلا در بسیاری از استان ها شده و بیمارستان ها به قرق بیماران بدحال درآمده است.

مسوولان پیش بینی می کنند که اگر سهل انگاری و عادی انگاری بیماری کووید ۱۹ ادامه یابد، بسیاری از شهرستان ها با وضعیت به مراتب وحشتناک تری مواجه و هر روز شمار بیشتری از خانواده ها سوگوار عزیزانشان می شوند.

کارشناسان تاکید دارند که در شرایط حاضر و تا پیش از واکسیناسیون عموم مردم، تنها راه اصلی قطع زنجیره ابتلا ، رعایت پروتکل ها همچون استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی، پرهیز از حضور در تحمعات، دورهمی ها و مناطق پرازدحام و خودداری از ترددهای غیرضرور درون شهری و بین شهری است.

در همین ارتباط، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که به البرز سفر کرده است، امروز با بیان اینکه موج چهارم کرونا به مراتب سنگین تر از موج های قبلی است ، افزود : باید با همراهی و همکاری بیشتر مردم این موج را کنترل کنیم که البته در هفته آینده شدت این موج به ویژه دراستان البرز بیشتر خواهد شد.

همچنین فرمانده عملیات ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلان شهر تهران اعلام کرد: شیوع ویروس کرونا در پایتخت در تمامی شاخص ها همچنان صعودی است.

به گفته علیرضا زالی، این روزها در بخش های مثبت شدن تست های آزمایشگاهی، شیوع ویروس کرونا و بستری بیماران کرونایی روند در تهران افزایشی است و همچنین بستری در بخش مراقبت های ویژه و فوتی نیز آمار، همچنان صعودی است.

وی با بیان این که ویروس جهش یافته کرونا در تهران و سایر استان های کشور همچنان در حال جولان است، ادامه داد: هنوز شاهد هستیم که ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله مترو خلوت نشده و حتی در این روزها شاهد افرایش مسافران هستیم.

وی تاکید کرد: برای اینکه از ویروس خلاص شویم چاره ای جز خلوت شدن شهرها از جمله تهران را نداریم و مردم و اصناف باید در این زمینه همکاری کنند.

در البرز هم رنگ کرونایی شهرستان ۲ میلیون نفری کرج ، قرمز پررنگ شد.

این خبر را امروز دکتر مهرداد بابایی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان اعلام کرد و گفت که اکنون از مجموع هفت شهرستان تابعه استان البرز ، شهرستان کرج قرمز پررنگ، چهار شهرستان ساوجبلاغ ، فردیس ، نظرآباد و چهارباغ قرمز و ۲ شهرستان طالقان و اشتهارد نارنجی کرونایی هستند.

وی ادامه داد: میزان ابتلا به کووید ۱۹ در استان البرز شدت یافته و روزانه بیش از سه هزار بیمار به مراکز درمانی مراجعه می کنند که بخشی از آنها به قرنطینه خانگی زیر نظر پزشکان انتقال می یابند.

بابایی گفت : به علت افزایش بیماران بدحال ، هر روز از تخت های بستری سایر بخش های تخصصی به بستری بیماران کووید۱۹ افزوده می شود.

از سیستان و بلوچستان هم خبر رسیده است که با افزوده شدن ۱۶۵ مورد جدید، تعداد مبتلایان به کرونا در این استان به ۳۰ هزار و ۷۹۶ نفر رسیده است.

اما کرونا در آذربایجان‌شرقی رکورد زد و آمار بستری‌ها را به هزار و ۶۰۰ نفر رساند که بالاترین میزان از زمان همه گیری کرونا از اسفند سال ۹۸ محسوب می شود.

به گفته دکتر روزبه رجایی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، هر روز بر تعداد بیماران مراجعه کننده و بستری های کرونایی استان افزوده می شود و یک پنجم مجموع بستری های کرونایی، معادل حدود ۳۰۰ نفر، بدحال بوده و در بخش های «آی.سی.یو» بستری هستند.

وی اظهار کرد: تقریبا هر روز بیش از ۳۰۰ بیمار کرونایی مراجعه کننده به اورژانس ها را داریم که منجر به بستری می شوند و تعداد کل مراجعین به بیمارستان ها و مراکز درمانی استان به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ بیش از این تعداد است.

در کرمانشاه هم وضعیت گیلانغرب بحرانی است و پس از تعطیلات نوروز و به خصوص در یک هفته اخیر، تعداد افراد مبتلا و بستری در این شهرستان روند صعودی داشته به گونه ای که هم اکنون ۳۵ نفر در بیمارستان الزهرا (س) و دیگر مراکز درمانی استان بستری و تحت مراقبت هستند.

در چهارمحال و بختیاری ، با وجود ثبات نسبی در تعداد بیماران سرپایی، تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در استان همچنان در حال افزایش است.

به گفته مجید شیرانی رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی، یکی از چالش‌های شیوع ویروس کرونا، وجود ناقلان کم‌علامت یا بی‌علامت است که در سطح جامعه با افراد مختلف مراوده دارند به طوری‌که نیمی از بیماران مبتلا به کرونا از طریق افراد بی‌علامت گرفتار این ویروس شده‌اند از این‌رو همچنان توصیه می‌شود افراد از حضور در تجمعات، دورهمی‌ها و مراسم‌ها خودداری کنند.

شیرانی با اشاره به افزایش بیماران بستری در استان، تصریح کرد: بخش قابل توجهی از این بیماران بدحال هستند و در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند و از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که با افزایش تعداد بیماران بستری، تعداد مرگ و میرها در هفته بعد از آن افزایش پیدا کند.

خبر دیگر از کهگیلویه و بویراحمد است و اعلام شد که شرایط انتقال ویروس کرونا در شهرستان کهگیلویه خانوادگی و دسته جمعی شده و روزانه این تعداد در حال افزایش است.

براساس گزارش ها، ظرفیت بیمارستان امام خمینی (ره) دیگر جوابگوی بیماران نیست و اورژانس و راهروهای بیمارستان از بیماران کرونایی پُر شده است که اغلب در سنین جوانی هستند.

همچنین در اردبیل در پیک چهارم کرونا ۵۸۹نفر در بیمارستان های استان بستری هستند و بیش از ۲۵هزار نفر دارای تست مثبت کرونایی و وضعیت مشکوک در خانه‌های خود قرنطینه شدند.

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل گفت: متاسفانه جهش کرونا در سطح استان افزایش یافته و طبق آمار تنها در شهرستان اردبیل بیش از ۱۸هزار نفر دارای تست مثبت یا مشکوک مبتلا به ویروس کرونا وجود دارد و با هماهنگی مراکز بهداشتی و پایگاه های سلامت تحت مراقبت خانگی قرار گرفته اند.
وی با بیان اینکه مدیریت قرنطینه در خانه‌ها یکی از ضروریات است افزود:برای کاهش میزان مبتلایان و قطع زنجیره کرونا باید کیفیت زندگی افرادی که در خانه‌های خود بستری هستند بهبود یابد و روزانه از طریق مراکز بهداشتی و اعضای پایگاه‌های مقاومت وضعیت آنها پیگیری شود.

کرونا در لرستان نیز طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۶ قربانی گرفت و شمار فوت شدگان را به یک هزار و ۵۶۹ نفر رساند.

در همین حال در استان هرمزگان و به بیان رییس مرکز توسعه سلامت کیش، بررسی‌های انجام شده نشان می دهد که سفر، نقش ۶۵ درصدی در ابتلای کیشوندان به کرونا دارد.

محمدرضا رضانیا با اشاره به اینکه هم اکنون سرعت انتشار در جزیره کیش تا حدودی کاهش یافته است، یادآور شد: کندی سرعت شیوع تا کنون میزان ابتلا را کاهش نداده و لازم است مردم و مسافران رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در راس کارهای خود قرار دهند.

همچنین از استان خوزستان خبر رسید که در شهرستان کارون، دورهمی های خانوادگی مهمترین عامل انتشار کرونا است

براساس گزارش دریافتی، روند بیماری در کارون نسبت به روزهای قبل کندتر شده ولی به این معنی نیست که مردم عادی انگاری کنند به ویژه که این شهرستان با اهواز مجاور است.

در حال حاضر هفت شهرستان خوزستان از جمله اهواز در وضعیت قرمز و ۱۵ شهرستان از جمله کارون در شرایط نارنجی قرار دارند.

اول اردیبهشت و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

سایر خبرهای کرونایی

فرماندار بوموسی امروز اعلام کرد که کارکنان اداره‌ها و نهادها و تمامی شهروندان پس از حضور در این جزیره باید بلافاصله جهت انجام تست کرونا به شبکه بهداشت مراجعه کرده و به مدت سه روز در قرنطینه خانگی باشند.

رضا پوربابایی افزود: افرادی که تست کووید آن‌ها مثبت باشد، بایستی دوره کامل قرنطینه را سپری نمایند و در غیر این صورت مرتکب جرم شده اند.
وی بیان داشت: با توجه به روند افزایشی مبتلایان کرونا در شهرستان در ۱۳ روز اخیر، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی توسط شهروندان ضروری می‌باشد.

-در خراسان رضوی، معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی گفت: هزار و ۲۳۹ مسافر خارجی که هنگام ورود از مرز به این استان به عنوان افراد مشکوک کرونایی شناسایی شده بودند مورد آزمایش تشخیص طبی قرار گرفته و خدمات مراقبتی و بهداشتی دریافت کردند.

غلامرضا صیادی افزود: این اقدام در چهارچوب اجرای "طرح مراقبت بهداشتی از مسافران مشکوک به کرونا در مبادی مرزی" ظرف ۳۵ روز اخیر در خراسان رضوی صورت گرفته است.

طرح مراقبت بهداشتی از مسافران مشکوک مبتلا به کرونا در مبادی مرزی از ۲۵ اسفند پارسال آغاز و تا پایان سی‌امین روز فروردین امسال با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان رضوی به مورد اجرا گذاشته شده است.

همچنین رییس پلیس راه سبزوار گفت: ۳۰۵ دستگاه خودرو با پلاک غیربومی طی ۱۰ روز گذشته از مسیر شهرستان سبزوار در ورودی غربی استان خراسان رضوی بازگردانده شد.

سرهنگ علی اسلامی تبار افزود: در اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی، جاده‌های شهرستان سبزوار مجهز به تجهیزات الکترونیکی و سامانه پایش تصویری شده است و مالکان خودروهای غیربومی در صورت تردد به شهرهای دارای وضعیت قرمز جریمه می شوند.

وی با اشاره به وضعیت قرمز سبزوار به لحاظ ویروس کرونا اضافه کرد: پلیس راهنمایی و رانندگی این شهر در راستای طرح منع ورود خودروهای غیربومی از ورود آنها به داخل شهر جلوگیری می کند.

در خراسان شمالی هم ۶ هزار و ۶۳۳ راننده بی‌توجه به کرونا جریمه شدند .

این خبر را معاون اجتماعی نیروی انتظامی خراسان شمالی اعلام کرد و گفت که ۶ هزار و ۶۳۳ نفر راننده متخلف و بی‌توجه به محدودیت‌های کرونایی فروردین ماه امسال در محورهای برون و درون شهری استان جریمه شدند.

سرهنگ سجاد نامور اظهار داشت: در این مدت ۶ هزار و ۳۹۵ راننده متخلف به علت بی توجهی به محدودیت های تردد شبانه در شهرهای استان مشمول جریمه ۲ میلیون ریالی شده اند.

در استان مرکزی، مدیر شبکه بهداشت شهرستان فراهان گفت: ۲ هزار و ۷۳۲ تست سریع کرونا در راستای قالب طرح شهید سلیمانی از بیماران مشکوک به کووید ۱۹ در این شهرستان انجام شده که نتیجه ۲۳۴ تست مثبت بوده است.

۸۳۹‌ مورد از این تست‌های سریع فروردین ماه امسال انجام شده که نتیجه ۲۰۷ نمونه مثبت بوده است

در استان کرمان، فرماندار جیرفت از پاسخگویی مدیران و کارکنان ادارات این شهرستان به صورت تلفنی یا الکترونیکی به مراجعه کنندگان خبر داد و گفت: پاسخگویی به مراجعه کنندگان ادارات به صورت غیرحضوری انجام می‌شود.

ابوذر عطاپور اظهار داشت: ادارات موظف به نصب بنر برای اطلاع رسانی در زمینه شماره تماس واحد های مختلف اداره یا اداره کل در سردرب اداره مربوطه هستند.

عطاپور وضعیت شهرستان جیرفت در زمینه کرونا را قرمز دانست و بر اجرای محدودیت ها تاکید کرد.

خبر دیگر این که برگزاری آزمون عملی متقاضیان گواهینامه در همدان از سر گرفته شد.

براساس گزارش ما، پیش از شیوع کرونا علاوه بر افسر راهنمایی و رانندگی چهار فرد دیگر در خودرو برای دادن آزمون عملی رانندگی سوار می شدند اما هم اینک علاوه بر افسر تنها یک نفر دیگر سوار می شود.

آموزش رانندگی ها نیز هم اینک در همدان باز بوده و می توانند با در نظر گرفتن پروتکل های ابلاغی اقدام به آموزش متقاضیان دریافت گواهینامه رانندگی کنند، اما در حال حاضر آزمون کتبی همچنان برگزار نمی شود.

علاوه بر این، فرمانده دانشکده هوانیروز ارتش مستقر در اصفهان از احداث بیمارستان صحرایی یکصد تخت‌خوابی برای خدمات رسانی مطلوب به بیماران کرونایی این استان خبر داد.

سرهنگ خلبان ولی رحمانی افزود: عملیات ساخت این بیمارستان صحرایی توسط ارتش منطقه اصفهان به سرعت در حال انجام است و تا چند روز آینده به بهره برداری می رسد.

سیستم بهداشتی و درمانی این مرکز درمانی با مجهزترین سامانه های موجود، از جمله تخت‌های مجهز، سامانه‌های‌ سرمایشی و گرمایشی و تصفیه هوا تجهیز شده است.
این مجموعه درمانی پس از تکمیل در اختیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان قرار خواهد گرفت

با هدف پیشگیری از گسترش کرونا و تشدید کنترل این ویروس، پایگاه‌های رصد بیماران کووید.۱۹ قرنطینه در منزل از سوی بسیج خلخال راه‌اندازی شد.

مراکز رصد مبتلایان کرونای قرنطینه در منزل در خلخال با مصوبه ستاد قرارگاه فرماندهی مقابله با کرونا این شهرستان و جهت پیگیری حال مبتلایان قرنطینه شده در منزل تا زمان بهبودی کامل وهمچنین پیشگیری از خروج این افراد از محل قرنطینه و تردد در بیرون از منزل ایجاد شده‌اند.

اول اردیبهشت و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

واکسیناسیون علیه کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که به مازندران سفر کرده است، امروز گفت که طبق پیش‌بینی و برنامه‌ریزی‌ها ، تا پاییز امسال تمامی جمعیت بالای ۱۸ سال کشور علیه بیماری کرونا واکسن دریافت خواهند کرد.

سیما سادات لاری افزود : در حال حاضر روند واکسیناسیون علیه بیماری کووید-۱۹ در کشور با دریافت سهم ایران از سبد جهانی کواکس سرعت گرفته است .

وی همچنین گفت : تمامی واکسن های موجود در شبکه بهداشت و درمان کشور رایگان است و واکسیناسیون طبق اولویت بندی وزارت بهداشت پولی نیست و نخواهد بود.

لاری افزود : هیچ واکسنی در سبد شبکه بهداشت و درمان کشور پولی نخواهد بود و واکسیناسیون بر اساس اولویت بندی به طور رایگان در حال انجام است.

همچنین از زنجان خبر رسید که طبق برنامه ریزی انجام شده واکسن کرونا تولید مشترک ایران و کوبا طی اوایل هفته آینده برای جامعه هدف تعیین شده در استان تزریق می‌شود که مقدمات انجام این کار نیز فراهم شده است.

دکتر پرویز قزلباش ر خصوص تزریق واکسن مشترک ایران و کوبا طی هفته جاری در استان افزود: هم اکنون واکسن کووپارس (ایرانی و کوبایی) مراحل آزمایش را می گذارند و آخرین مرحله آن فاز ۳ بالینی است که در هفت استان از جمله زنجان پیش بینی شده است که با حجم مشخصی تزریق شود.

وی اضافه کرد: بیش از ۳ هزارو ۵۰۰ نفر در قالب این طرح در استان واکسینه می شوند و تزریق آن به صورت فراخوان و اختیاری بوده و نتایج آن مشخص می کند در چه سطحی و حجمی واکسیناسیون انجام شود.

همچنین در نیشابور که وضعیت قرمز کرونایی دارد، اعلام شد که تاکنون ۲ هزار نفر از پزشکان، پرستاران و کارکنان بخش بهداشت و درمان این شهرستان واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و حدود هزار و ۳۰۰ نفر دیگر از این گروه در نوبت دریافت واکسن کرونا قرار دارند.

درییس دانشکده علوم پزشکی نیشابور با اشاره به بی اساس بودن برخی شایعات مبنی بر غیرایمن بودن واکسن های کرونا گفت: این واکسن توسط محافل و مراجع معتبر علمی تایید شده و تاکنون هیچ گزارشی درباره عارضه جدی ناشی از تزریق این واکسن در همکاران این دانشکده گزارش نشده است.
وی ادامه داد: در این مرحله طبق دستورالعمل بهداشتی گروه‌ بیماران خاص مانند تالاسمی، هموفیلی و سرطانی‌ها زیر پوشش واکسن قرار می‌گیرند و هیچ نوع واکسنی خارج از شبکه بهداشت برای عرضه وجود ندارد.

بیماران خاص استان ایلام هم از جمله سرطانی و پیوندی چنانچه در سامانه معاونت درمان یا غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ثبت نام کرده باشند بر اساس اولویت واکسن کرونا دریافت می کنند.

امروز همچنین اعلام شد که ۳۸ پاکبان بانه‌ای که با مواد عفونی سرکار دارند، ۷۰ نفر از عوامل خدمات شهری شاهین دژ در آذربایجان غربی و ۱۴۳ پاکبان شهرداری بوکان و سیمینه دوز اول واکسن کرونا را دریافت کردند

گزارش های کرونایی

خبرنگاران ما در استان ها نتایج پیگیری های خبری در زمینه وضعیت کرونایی مناطق تحت پوشش خود را به صورت مشروح گزارش کردند که مهمترین آنها از طریق عناوین زیر در دسترس است:

معمای واکسن کرونای شهردار اهواز

موج چهارم کرونا گردنه نفس گیر لرستان

گدا بهار دست در دست کرونا گیلان را در نوردید

گردشگری کرونایی مازندران ؛ حکایت آش نخورده

چگونه خراسان شمالی وارد شیب تند موج چهارم کووید ۱۹ شد ؟

۱۲ کودک کرمانشاهی گرفتار در دست دیو سیاه کرونا

دهمین روز محدودیت‌های کرونایی پایتخت چگونه گذشت؟

نگاهی به سیر اوجگیری کرونا در شهرستانهای خراسان رضوی

۳۱ فروردین روزی غم‌انگیز در تاریخ بهشت زهرا (س) تهران

آمار رسمی وضعیت کرونا در کشور/ ۳۸۸ فوت شده، ۵ هزار بیمار بدحال در آی سی یو

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز اعلام کرد: ۲۴ هزار و ۸۸۶ بیمار جدید کرونا در شبانه روز گذشته شناسایی شدند و با فوت ۳۸۸ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۷ هزار و ۹۱۳ نفر رسید.

براساس اطلاعیه وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز (اول اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۴ هزار و ۸۸۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۵۸۵ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۳۱۱ هزار و ۸۱۳ نفر رسید.

تاکنون یک میلیون و ۸۲۳ هزار و ۹۵۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. چهار هزار و ۹۹۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند

هم اکنون ۳۰۱ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۴۵ شهر در وضعیت زرد و ۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید