۱۸ خردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

بدقولی برخی کشورهای تولیدکننده واکسن و به موقع تحویل ندادن سفارش ها باعث شده اغلب افراد در صف انتظار دریافت دوز دوم قرار گیرند، این مسئله در کنار شیوع ویروس جهش یافته آفریقایی و هندی نگرانی ها از رسیدن به پیک پنجم کرونا را افزایش داده است.

از سوی دیگر با وجود هشدارهای مسوولان مبنی بر سفر نرفتن در تعطیلات چند روز اخیر و بی توجهی عده ای، شاید موضوع دیگری باشد که زمینه ساز بحران دیگری در کشور باشد.

البته در رابطه با تامین واکسن مورد نیاز کشور مسوول نظارت بر مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت گفته است: با دریافت مجوز اضطراری واکسن کووایران برکت از وزارت بهداشت می توانیم از واکسن تولید داخل استفاده کنیم.

دکتر مینو محرز اظهارداشت: ایمنی زایی، موثر بودن و بدون عارضه بودن واکسن کووایران برکت به اثبات رسیده است، در حال حاضر هم از لحاظ واکسن در کمبود هستیم، پس باید زودتر آن را به مردم تزریق کرد.

وی یادآورشد: کشورهای دیگر به راحتی واکسن در اختیار ما نمی گذارند، پس مسوولان وزارت بهداشت باید واکسنی که در داخل تولید می شود را با بررسی کامل، تایید کنند و در اختیار مردم قرار دهند.

تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی با نام «کُوو ایران برکت» روز سه شنبه (نهم دی ماه) با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری روی سه داوطلب آغاز شد.

تاکنون به ۲۰ هزار داوطلب در مرحله سوم واکسن کوو ایران برکت تزریق شده است که نیمی از آنان در شهرهای تهران و کرج دوز اول واکسن خود را دریافت کردند.

بنابر اعلام مسوولان ، ایران به تولید انبوه واکسن ایرانی کوو ایران برکت رسیده‌ و براساس برنامه ریزی‌های انجام شده نزدیک ۵۰ میلیون دوز این واکسن تا پایان شهریور ۱۴۰۰ تحویل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌شود.

هر چند روال واکسیناسیون در برابر بیماری کووید ۱۹ اندکی کند شده اما با تلاش مسوولان بار دیگر سرعت می گیرد و مردم در این رابطه نباید دغدغه ای داشته باشند.

درباره وضعیت واکسیناسیون در استان ها مختلف در ادامه به برخی خبرها که امروز (۱۸ خردادماه) توسط خبرنگاران ایرنا منتشر شده است می پردازیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: در زمان حاضر اختلالی در روند تزریق واکسن کرونا در سطح کشور و این استان ایجاد شده است که بطور قطع این مهم طی روزهای آینده رفع و شمار قابل توجهی واکسن وارد خواهد شد.

دکتر پرویز قزلباش افزود: بر این اساس تاکنون درصد پوشش واکسن برای سالمندان بالای ۸۰ سال به میزان ۷۷.۶۸ درصد، ۷۵ تا ۷۹ سال ۶۷.۷۴ درصد، ۷۰ تا ۷۴ سال ۷۲.۵ درصد، ۶۵ تا ۶۹ سال، حدود ۵۲ درصد و ۶۰ تا ۶۴ سال نیز ۱.۷ درصد بوده است.

وی اضافه کرد: این استان نیز تلاش دارد با توجه به وقفه ایجاد شده در امر توزیع واکسن با رفع این مساله تزریق به گروههای مختلف هدف را سرعت دهد و از طرفی به این مهم باید توجه داشت افرادی که دوز اول واکسن را دریافت کرده اند به احتمال زیاد تاخیری در دریافت دوز بعدی ایجاد خواهد شد.

قزلباش ادامه داد: طبق مطالعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تزریق دوز دوم نیز می تواند تا چند هفته بعد از مهلت عنوان شده انجام گیرد و در این خصوص مشکلی وجود ندارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان هلیلان در ایلام نیز در این رابطه گفت: ۷۰۶ دوز واکسن کرونا از آغاز شروع سند ملی واکسیناسیون تا کنون در این شهرستان تزریق شده که این میزان ۳.۸ جمعیت شهرستان را شامل می شود.

دکتر فاطمه کریمی فزود: تاکنون برای افراد بالای ۸۰ سال ۱۳۵ دوز، ۸۰ تا ۷۵ سال ۹۳، ۷۰ تا ۷۵ سال ۱۰۵ و رنج سنی ۷۰- ۶۵ سال ۱۷۲ دوز تاکنون در این شهرستان تزریق شده است.

وی یادآور شد: همچنین ۱۱۱ دوز به پرسنل بهداشت، نظام پزشکی سه ، فوریت های پزشکی ۱۷، کارآموزی بهورزی ۲، پرسنل فرمانداری چهار و بیماران خاص شهرستان براساس سند ملی واکسیناسیون ۶۲ دوز تزریق شده است.

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان نیز گفت: این اداره کل با اجرای برنامه‌های متعدد در زمینه کنترل و پیشگیری از ویروس کرونا در بین ۶ استان برتر کشور قرار گرفته است.

سیاوش رهبر اظهار داشت: تاکنون هزار و ۳۱۳ مددجوی مقیم در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی و کارکنان آن در استان همدان واکسن کرونا دریافت کردند.

وی اعلام کرد: واکسیناسیون مددجویان زیرپوشش مراکز شبانه‌روزی بهزیستی شامل سالمندان، معلولان جسمی، ذهنی، بیماران اعصاب و روان و کارکنان شاغل در این مراکز از اسفند سال گذشته آغاز شد و تزریق دوز دوم آن نیز تا پایان هفته به اتمام می رسد.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار آذربایجان‌شرقی نیز از واکسیناسیون ۲۰۵ هزار نفر در استان علیه کرونا خبرداد و گفت: تاکنون ۸۲ درصد جمعیت بالای ۷۰ سال در استان علیه این بیماری واکسینه شده‌اند.

سیمین خیاط زاده با بیان اینکه واکسیناسیون گروه ۶۵ سال نیز به زودی آغاز می شود، افزود: البته برخی از روستاییان مناطق دور افتاده و عشایر در حال کوچ که دسترسی به آنها سخت بود در این گروه سنی زودتر واکسینه شدند.
وی اضافه کرد: تزریق دوز اول واکسیناسیون در آذربایجان شرقی به علت کمبود واکسن بسیار کند است ولی دوز دوم با دعوت از افراد در حال انجام می باشد.
وی یادآورشد: فاصله دوز اول تا دوز دوم بین حدود ۲۸ تا ۹۰ روز است بر این اساس نگرانی از بابت تزریق دیرهنگام دوز دوم در آذربایجان‌شرقی وجود نخواهد داشت.

همچنین مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شازند گفت: بیش از ۱۰ هزار دوز واکسن کرونا تاکنون برای سالمندان و گروه‌های هدف سنی تعیین شده در این شهرستان تزریق شده است.

دکتر مرتضی واعظ افزود: . بیش از ۹۰ درصد سالمندان بالای ۸۰ سال و ۷۵ درصد از افراد بالای ۷۰ سال شهرستان شازند تاکنون علیه ویروس کرونا ایمن‌سازی شدند.
وی تاکید کرد: ۲۵درصد از افراد بالای ۶۵ سال این شهرستان نیز تاکنون واکسن کرونا را دریافت کردند که طرح واکسیناسیون این گروه‌ هدف علیه بیماری کووید ۱۹ تداوم دارد و به محض دریافت سهمیه جدید واکسن، عملیات واکسیناسیون با شتاب بیشتر ادامه می‌یابد و انتظار است مردم در این طرح با نظم و تعهد مشارکت کنند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شازند اظهار داشت: تاکنون یک هزار و ۳۵ نفر از کادر بهداشت و درمان و همچنین بیماران صعب‌العلاج این شهرستان واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

۱۸ خردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

تداوم کاهش مبتلایان به کرونا در بسیاری از استان‌ها

بر اساس اعلام مسوولان بهداشتی روند کاهش مبتلایان و فوتی های کرونا در کشور ادامه دارد اما نگرانی ها از اوج گرفتن دوباره این بیماری همچنان وجود دارد.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان البرز در این رابطه اعلام کرد که ابتلا به کووید ۱۹ و مراجعه مردم به مراکز درمانی استان روند کاهشی دارد اما اگر مردم رعایت نکنند، موج دیگر در پیش خواهیم داشت.

دکتر علیرضا سلیمانی اظهار داشت : اگر روند کاهشی به این شکل پیش برود به احتمال زیاد شاهد تغییر رنگ بندی کرونایی طی هفته آینده در استان خواهیم بود.

وی ادامه داد: اکنون ۶۱۸ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند که اگر چه زیاد است اما به نسبت اردیبهشت ماه وضعیت بهتر شده است.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان البرز گفت : روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ نفر از شمار مراجعه کنندگان به بیمارستان های البرز کم می شود اما با توجه به وجود تعداد زیادی بیمار بدحال ،تعداد فوتی ها تا ۲ هفته آینده روند ثابتی خواهد داشت .
اکنون از مجموع هفت شهرستان تابعه البرز ، پنج شهرستان نارنجی و ۲ شهرستان زرد کرونایی هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۲۲ بیمار کرونایی جدید در مراکز درمانی این استان بستری شدند که با احتساب موارد جدید مجموع بستری شدگان به ۸۳ نفر رسید.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: شهرستان ایلام با هشت بستری جدید همچنان دارای بالاترین میزان بستری ها و در وضعیت نارنجی قرار دارد و باید رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم بیش از پیش شود.

وی افزود: همچنین از بستری های جدید سه نفر مربوط به آبدانان، سه نفر مهران، ۲ نفر چرداول، ۲ نفر دره شهر، ۲ نفر دهلران، یک نفر ملکشاهی و یک نفر نیز مروبط به ایوان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام بیان کرد: طی دیروز و امروز مورد فوتی ناشی از کرونا ثبت نشده و مجموع فوتی های استان تا این لحظه ۷۹۶ نفر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج هم گفت: ۴۸ هزار و ۳۸۰ نفر از مبتلایان به کرونا از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در کهگیلویه و بویراحمد بهبود یافته اند.

پرویز یزدان پناه اظهار داشت: از ابتدای شیوع کرونا تا کنون ۴۹ هزار و ۲۴۱ نفر به این ویروسی مبتلا شده اند که از این تعداد ۶۸۲ بیمار کرونایی فوت کرده است و از مجموع ۱۷۶ بیمار کرونایی بستری شده در بیمارستان‌های کهگیلویه و بویراحمد ۸۳ نفر مبتلای قطعی و ۱۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه درمان هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز گفت: هم‌اکنون ۲۹۱ بیمار مشکوک به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۷۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

ابراهیم سلمانی افزود: از این تعداد ۳۴ نفر در بیمارستان‌های استان بستری و ۶۷ نفر در منزل دوره نقاهت خود را طی می‌کنند و در شبانه‌روز گذشته سه بیمار مبتلا به کرونا در استان جان خود را از دست دادند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان هم گفت: با افزوده شدن ۱۶۸ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۳۹ هزار و ۴۷۱نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: هم‌اینک ۲۶۷ بیمار حاد تنفسی و ۱۶۹نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند و با فوت هفت مورد جدید شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یکهزار و ۳۷۴ نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: سه شهروند این استان طی شبانه روز گذشته به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند و شمار جانباختگان به یکهزار و ۸۷۷ نفر رسیده است.

دکتر مریم کوشکی اعلام کرد: همچنین ۱۵ ۰بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۱۱۷ هزار و ۹۳۳ نفر رسید.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۶۷ هزار و ۳۶۴نمونه تشخیص کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال شده که از این مجموع ۳۶۳ هزار و ۶۴۷ مورد پاسخ داده شده و ۲۴۵ هزار و ۷۱۴ نمونه آن منفی بوده است.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون سه شهرستان لرستان در وضعیت زرد و هشت شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

۱۸ خردادماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

در ادامه خبرهای کرونایی امروز مصاحبه ای با عنوان کرونا خشونت خانگی را افزایش داد از مرکز همدان منتشر شده که در بخشی از آن مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفته است: شیوع ویروس کرونا در افزایش خشونت خانگی و بدرفتاری اعضای خانواده تاثیر داشته است.

دکتر مهتا سنگستانی بیان کرد: تعیین دقیق تاثیر همه گیری ویروس کرونا به سلامت روان و سلامت اجتماعی افراد مستلزم انجام مطالعه و بررسی نتایج غربالگری در بازه زمانی قبل و بعد از شیوع کرونا است با این اوصاف، نگاهی اجمالی به وضعیت کنونی نشان دهنده افزایش خشونت خانگی پس از همه گیری بیماری کووید ۱۹ است.

وی درباره عوامل موثر در افزایش خشونت خانگی اظهار داشت: کاهش و محدودیت ارتباطات، حضور فرزندان در خانه به جای مدرسه، تعطیلی برخی مشاغل و کاهش درآمد خانواده ها و استرس خانواده برای فراهم کردن کلاس آنلاین برای فرزندان از ریسک فاکتورهای (عوامل خطر) افزایش خشونت خانگی به شمار می رود.

امروز همچنین گزارشی از مرکز رشت با عنوان آوار تنهایی؛ زنگ خطر آسیب‌های اجتماعی پساکرونا منتشر شده که در ادامه به بخش کوتاهی از آن اشاره می شود و متن کامل را می توانید با کلیک روی لینک آبی بخوانید.

سلطنت کرونا بر روی زمین از ارتباط آدمها کاست و تنهایی، دلهره و ناامیدی را برای جوامع به همراه آورد، تبعات روانی که روانشناسان معتقدند در صورت غفلت و عدم چاره اندیشی برای کاهش آنها، آسیب‌های سنگین اجتماعی در دوران پس از کرونا به دنبال خواهد داشت.

سه نفر بودند زیر یک سقف اما هر یک انگار در سیاره خویش تنها می زیستند، سیاره ای بر خلاف داستان شازده کوچولو بی گل سرخ و آتشفشان، جایی که گوشی همراه تنها وسیله ارتباطی بین سیاره ای بود. مرد می گفت از بیمارستان که بازگشتم، خانه همچون کویری خاموش شده بود. همسر و فرزندم از من دوری می کردند و قرنطینه من از روز و ماه به سال کشید. مرد در آرزوی بیرون آمدن از غار تاریک تنهایی و یافتن راهی برای بازگشت به روزهای خوش گذشته بود.

تازه ترین آمار مبتلایان و فوتی های کرونا در کشور

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۱۷۹ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۸۱ هزار و ۳۶۲ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه شنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (هجدهم خرداد ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هشت هزار و ۸۴۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۲۱۶ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۹۸۰ هزار و ۱۱۶ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون ۵۷۸ هزار و ۲۶۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. ????سه هزار و ۶۲۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۲۰ میلیون و ۹۳۸ هزار و ۳۳۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۱ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت آبی قرار ندارد.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون چهار میلیون و ۲۵۲ هزار و ۷۷۸ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۶۸۲ هزار و ۴۸۳ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به چهار میلیون و ۹۳۵ هزار و ۲۶۱ دوز رسید.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۷۴ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۷۴۴ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید