کد خبر: 353241
۰
۰
نسخه چاپی

بازار آشفته بلیط‌های عراق برای اربعین حسینی در اصفهان

گروه استان‌ها – خبرگزاری مهر – یزدان روحانی: در دومین اربعین کرونایی، عراق شرایط ویژه‌ای را برای حضور زائران ایران پیش بینی کرد. عراق اعلام کرد که برای حضور در مراسم عزاداری اربعین حسینی، تنها ۳۰ هزار ایرانی را پذیرش می‌کنند و این افراد حتماً باید از مرزهای فرودگاهی وارد مرز عراق شوند و تست PCR منفی که حداقل ۷۲ ساعت پیش از پرواز گرفته شده را دارا باشند.

با توجه به استقبال میلیونی ایرانی‌های دل باخته راه عاشقی امام حسین (ع) از مراسم عزاداری اربعین، مشخص بود که با وجود این این شروط تقاضا برای پروازها و ویزای عراق به شدت افزایش خواهد یافت. از همین روی سازمان هواپیمایی کشور با همکاری سازمان حج و زیارت و همچنین دفاتر خدمات مسافرتی و شرکت‌های هواپیمایی قیمت مصوبی برای بلیط‌های نجف و بغداد اعلام کردند.

قیمتی که از مبدا اصفهان با یک ساعت و ۱۰ دقیقه ساعتِ پروازی برای بلیط رفت سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام شد و برای پرواز رفت و برگشت پنج میلیون تومان. اما پیگیری‌های میدانی خبرنگار مهر حاکی از این است که این قیمت‌ها تقریباً در کمتر دفتر مسافرتی رعایت شده و اکثر قیمت‌های اعلام شده به مسافران بیش از این حرف‌ها است.

دفاتر بلیط دوطرفه را کمتر از ۷ میلیون نمی‌دهند

خبرنگار مهر با نزدیک به ۱۵ دفتر خدمات مسافرتی در اصفهان تماس گرفته که در هشت دفتر قیمت بلیط رفت سه میلیون و ۲۰۰ و طبق مصوبه اعلام شد، در دو دفتر قیمت‌هایی بالای پنج میلیون تومان برای بلیط رفت داده شد که متصدیان فروش دلیل قیمت بالای این بلیط‌ها را کلاس پروازی اعلام کردند، در حالی که دفاتر دیگر همین شماره پرواز را با قیمت مصوب به فروش می‌رسانند.

در پنج دفتر دیگر نیز قیمت بلیط رفت بین سه میلیون و ۴۰۰ تا سه میلیون و ۹۰۰ اعلام شد که آن‌ها نیز توجیهات نظیر کلاس پروازی، قیمت‌های شرکت هواپیمایی و همچنین زمان پرواز را برای گران‌تر بودن پرواز مطرح کردند.!

اما مشکل اصلی در بلیط‌های برگشت یا اصطلاحاً بلیط‌های دو طرفه بود، در هیچکدام از این دفتر بلیط رفت و برگشت ۵ میلیون تومان نبود و حداقل هفت میلیون تومان به فروش می‌رسید. اکثر دفاتر بلیط برگشت را نیز دقیقاً هم قیمت با بلیط رفت به فروش می‌رسانند و جمع آن‌ها خیلی بیشتر از پنج میلیون تومانی بود که به صورت مصوب اعلام شده بود.

ناهماهنگی عرضه و تقاضا

در همین رابطه محسن روناسی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان اصفهان به خبرنگار مهر گفت: در اصفهان دو هزار و پانصد ویزای «سماء» از طریق سازمان حج و زیارت ثبت نام شده همچنین سازمان بازسازی عتبات عالیات نیز حدود هزار و ۷۰۰ سهمیه ویزا داشته، بنابراین در سطح استان نزدیک به چهار هزار ویزای عراق صادر شده است. اما متأسفانه تعداد بلیط‌های هواپیمای موجود از اصفهان تا دو روز پیش تنها هزار و ۷۵۰ صندلی بوده که به هیچ عنوان این عرضه و تقاضا با هم سازگاری ندارد.

وی ادامه داد: از دو روز پیش تاکنون با همکاری مسئولان فرودگاه شهید بهشتی اصفهان و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، چند شرکت هواپیمایی از جمله ایران‌ایر، معراج، تابان و ایران‌ایرتور پروازهای فوق‌العاده از اصفهان پیش بینی کردند تا حدود هزار و ۲۰۰ صندلی دیگر به ظرفیت پروازهای مستقیم اصفهان به نجف و بغداد اضافه شد. مجموعاً حدوداً سه هزار صندلی از اصفهان موجود بود و زائران توانستند آن‌ها خریداری کنند، دیگر زائران اصفهانی نیز مجبور به عزیمت از فرودگاه امام خمینی (ره) شدند.

روناسی درباره قیمت‌های مصوب بلیط‌های هواپیما، توضیح داد: قیمت مصوب بلیط یک طرفه سه میلیون و ۲۰۰ برای یک مدل پروازی و برای مدل پروازی دیگر سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین قیمت مصوب بلیط رفت و برگشت پنج میلیون تومان است. این قیمت کاملاً کارشناسی شده و منطبق با منطق قیمت‌گذاری سفرهای هوایی است، اما از طرفی به لِگ‌های خالی این پروازها توجه نمی‌شود؛ پروازی که کاملاً پر به عراق می‌رسد، مجبور است خالی باز گردد.

مسافران شکایت کنند، مراجع قانونی رسیدگی

وی با بیان اینکه «زمانی که بیش از چهار هزار ویزا برای مردم اصفهان صادر می‌شود، باید به فکر برنامه‌ریزی پروازهای این ویزا هم بود»، تاکید کرد: متأسفانه این برنامه‌ریزی صورت نگرفت و بار ترافیکی شدیدی برای بلیط‌های اربعین شکل گرفت. در این بازار آشفته متأسفانه یه سری آدم سودجو از فرصت سواستفاده کردند و بلیط‌ها را بیشتر از قیمت مصوب به فروش رسانند.

روناسی اظهار داشت: تاکنون گزارش‌هایی از بلیط‌های پنج و شش میلیونی به دست ما رسیده و حتماً به آن‌ها رسیدگی خواهد شد. اگر دیگر زائران هم تخلف آژانسی را مشاهده کردند، با انجمن صنفی دفاتر خدمات سفر تماس گرفته و مطمعن باشند که به شکایت آن‌ها از طریق مراجع قانونی رسیدگی خواهد شد. اگر دفتری بیش از قیمت مصوب از مسافران دریافت کرده باشد، در صورت شکایت مسافر، دفتر مسافرتی موظف است بالابود قیمت را به مسافر بازگرداند.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید