۱۹ مهرماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان ها

به گزارش روز دوشنبه گروه اخبار استان ها ، حدود یک ماهی است که از آرام شدن موج پنجم کرونا و کاهش تدریجی فوتی های آن در اغلب نقاط کشور می گذرد و بسیاری از کارشناسان بهداشتی عامل آن را سرعت در واکسیناسیون عمومی اعلام کرده اند.

به گفته کارشناسان ، تزریق واکسن به بخش هایی از جامعه سبب کاهش تلفات و ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ شده است ، پس همه مردم یقین کنند برای بازگشت به زندگی عادی قبل از کرونا ،باید واکسیناسیون را جدی بگیرند .

واکسیناسیون در کنار رعایت توصیه های بهداشتی راهکار عمومی کارشناسان بهداشتی برای کاهش قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و رهایی از شر این بیماری است؛ تا جاییکه تزریق واکسن کرونا به عنوان یک مسئولیت اجتماعی قلمداد شده و تردید و تعویق آن جایز نیست.

مسئولان بهداشتی برگشت دوباره به زندگی قبل از پاندومی کرونا را منوط به تزریق واکسن به تمام مردم می دانند و معتقدند که با توجه به شرایط موجودی واکسن در کشور باید از این ظرفیت برای تزریق همگانی واکسن در جامعه استفاده کرد.

افرادی که هر ۲ دُز واکسن را دریافت کرده باشند در برابر این ویروس در حد بالایی مصون هستند و چنانچه به این ویروس مبتلا شوند، درصد درگیری آنها خفیف خواهد بود و منجر به مرگ و میر نمی‌شود. در همین حال مسئولان بهداشت و درمان معتقدند ، از آنجا که پیش‌بینی می‌شود موج بعدی کرونا شکل بگیرد، میزان مرگ و میر در افرادی که تا آن زمان واکسینه نشده باشند، افزایش پیدا می‌کند.

وارادت واکسن و تسریع واکسیناسیون اولویت اصلی دولت سیزدهم هم برای مهار کرونا قرار گرفته است.

اکنون هفت شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۸ شهر در وضعیت زرد و ۸۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

۱۹ مهرماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان ها

آخرین اخبار کرونایی استان‌ها

هم‌ اکنون بسیاری از استان‌های کشور وارد مرحله نزولی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ شده‌اند و اپیدمی موج پنجم در حال از بین رفتن است اما همچنان کرونا جان هموطنانمان را می گیرد به گونه‌ای که در ۲۴ ساعت گذشته ۲۷۶ نفر از هموطنان قربانی این ویروس شدند.

اردبیل / روند نزولی شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان که از چهار هفته پیش آغاز شده، همچنان ادامه دارد به طوری که طی شبانه‌روز گذشته شمار جان‌باختگان کرونا در این استان برای دومین بار در سه ماه اخیر به صفر رسید.

شمار جان‌باختگان کرونا در این استان در اوج موج پنجم شیوع در اوایل شهریور ماه تا ۲۱ نفر افزایش یافته بود ولی با ادامه روند کاهشی، روز دوشنبه هفته گذشته نخستین روز بدون فوت و امروز نیز دومین روز بدون فوتی کرونا به ثبت رسید.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، هم اکنون شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان در وضعیت زرد قرار دارد و شاخص شمار ابتلای جدید، آمار بستری همزمان و تعداد جان‌باختگان به شکل چشمگیری کاهش یافته و به پایین‌ترین حد سه ماه اخیر رسیده است.

تهران / جانشین شهردار تهران در ستاد مدیریت بحران کرونای شهرداری پایتخت از اجرای فاز دوم پویش جهادی واکسیناسیون این مجموعه شهری به کارکنان و شهروندان خبر داد و گفت: در قالب این طرح تزریق واکسن در منزل نیز امکان‌پذیر است.

علی نصیری افزود: در این طرح تزریق واکسن کرونا به شهروندان از طریق اتوبوس‌های سیار، واحدهای مستقر در ۲۲ ایستگاه مترو، اعزام واحد سیار به ۲۲۰ مسجد در سطح شهر و برقراری خط ارتباطی شهروندان با سامانه ۱۳۷ ویژه سالمندان و معلولان متقاضی واکسن در منزل پیش بینی شده است.

ارومیه / وضعیت کرونا در آذربایجان غربی نیز نسبت به هفته های اول مهر و اواخر شهریور سال‌جاری، بسیار بهتر شده و علاوه بر بهبود رنگ شهرستان های مختلف، تعداد مبتلایان، بستری های روزانه و فوتی ها کاسته شده که می توان یکی از ارکان تحقق این امر را صعود جهشی و سریع واکسیناسیون دانست.

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی در این باره گفت: از ابتدای مهرماه جاری، روزانه به طور متوسط ۳۸ هزار و ۳۰۰ دُز واکسن در استان تزریق شده که رقم بسیار مناسبی است.

علی احمد آقاپور افزودد: کل واکسن های تزریق شده در آذربایجان غربی به نزدیکی های ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دُز رسیده که این رقم نیز در حال افزایش است.

اهواز / رییس بیمارستان امیرالمومنین اهواز از روند نزولی بستری بیماران کرونایی در این مرکز درمانی خبر داد و گفت:در حال حاضر ۲۰ بیمار کرونایی در بخش عادی و ۶ بیمار در آی سی یو این بیمارستان بستری هستند که امیدواریم این رقم به صفر برسد.

دکتر محمد آرزومند اظهار داشت: در اوج پیک پنجم کرونا، روزانه ۳۶۰ بیمار رمدیسیور سرپایی به بیمارستان مراجعه می کردند اما اکنون این میزان به ۴۳ نفر کاهش یافته است.

دبیر شورای سلامت اهواز نیز از تزریق روزانه هفت هزار و ۵۰۰ دُز واکسن کرونا در غرب اهواز خبر داد و گفت: تاکنون حدود ۴۵۰ هزار دُز واکسن کرونا در غرب اهواز تزریق شده است.

دکتر مهران احمدی بلوطکی اظهار داشت: از این تعداد حدود ۳۰۰ هزار نفر دُز اول و مابقی هر ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

وی افزود: جمعیت دانش آموزان ۱۲ تا ۱۷ سال حوزه غرب اهواز حدود ۵۴ هزار نفر است که بیش از ۳۰ درصد این تعداد تاکنون یک دُز واکسن خود را تزریق کرده‌اند.

رشت / به گفته فرماندار شهرستان رشت ، تاکنون ۵۸۰ هزار نفر در این شهرستان واکسن کرونا دریافت کردند که با در نظر گرفتن جمعیت بالای ۱۲ سال شاهد تزریق ۷۵ درصدی دز یک هستیم.

علی فتح اللهی اظهار داشت: ۱۹۰ هزار دز دوم واکسن کرونا در شهرستان رشت تزریق شد که ۲۵ درصد از جمعیت هدف را شامل می شود.

وی افزود: با توجه به تزریق واکسن دز دوم برکت در هفته گذشته، تقریبا تمامی افراد منتظر تزریق دز دوم این واکسن را دریافت کردند و این مشکل هم در سطح شهرستان رفع شده است.

گناوه / بر اساس اعلام معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش دیلم استان بوشهر نیز ، سه هزار و ۳۶۴ دانش‌آموز ۱۲ تا ۱۸ سال این شهرستان تحت پوشش واکسیناسیون کرونا قرار گرفتند.

علی دشتی افزود: از ابتدای شروع واکسیناسیون تاکنون بیش از ۵۰ درصد جمعیت هدف دانش آموزی دز اول واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

وی اظهارکرد: واکسیناسیون دانش‌آموزان در مراکز تجمیعی مرکز بهداشت و درمان شهرستان و خانه‌های بهداشت روستایی در حال انجام است.

تبریز / معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی آمار بستری های کرونایی در آذربایجان شرقی اعلام کرد: تعداد بیماران بستری جدید روزانه در سطح استان از ۴۰۰ نفر به زیر ۲۰۰ بیمار رسیده است.

دکتر روزبه رجایی افزود: دزهای اول و دوم تمامی واکسن‌های کرونا در مراکز تجمیعی و بهداشت آذربایجان شرقی تزریق می‌شود.

وی اظهار کرد: متاسفانه با وجود فرا رسیدن زمان تزریق دز دوم واکسن برای برخی از افراد اما این اشخاص به مراکز مراجعه نمی‌کنند که در این راستا همکاران بهداشت مجبور به برقراری تماس تلفنی و دعوت از آن‌ها می‌شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با اشاره به اینکه تعداد بیماران بستری و موارد جدید ابتلا به کرونا در آذربایجان شرقی همچنان با شیب ملایمی در حال کاهش است، گفت: حدود ۱۴۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های آذربایجان شرقی بستری هستند.

دکتر محمدحسین صومی از افت نامحسوس تعداد فوتی‌های روزانه کرونایی استان به زیر ۲۰ نفر خبر داد و گفت: سرعت واکسیناسیون در استان بالا بوده و تمام افراد می‌توانند هر نوع واکسن برای دز اول و دوم دریافت کنند.

همدان / معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز گفت که حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دُز واکسن کرونا تاکنون در این استان تزریق شده است.

محمد خزائی افزود: از این تعداد واکسن،بیش از ۹۸۹ هزار و ۵۳۵ نفر دُز اول و ۴۱۲ هزار و ۹۷۵ نفر نیز دُز دوم را دریافت کردند.

زنجان / بر اساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ، در زمان حاضر ۸۱.۵ درصد جمعیت این استان نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که این میزان برای واکسیناسیون کامل نوبت دوم ۴۹.۵ درصد بوده است.

دکتر پرویز قزلباش با اشاره به اینکه مجموع واکسن‌های کرونای تزریق شده در مراکز تجمیعی استان تا روز گذشته به رقم ۹۸۰ هزارو ۸۳۲ دُز رسیده است، افزود: از این تعداد بیش از ۶۷۴ هزار دُز در نوبت اول و بیش از ۳۰۷ هزار دُز نوبت دوم را شامل می شود.

زاهدان / رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز گفت که با افزوده شدن ۱۶۸ مورد جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۵هزار و ۴۵۰ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: با فوت چهار نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۵۵۰ نفر رسیده است.

بیرجند / بر اساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز با توجه به استقبال مردم از واکسن ایرانی "کوو برکت" محدودیت تزریق دُز اول این واکسن برای افراد بالای ۱۸ سال در استان خراسان جنوبی برداشته می‌شود.

محمد دهقانی از حذف محدودیت تزریق واکسن برکت در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: کسانی که تاکنون دُز اول واکسن را تزریق نکردند، می‌توانند به مراکز تجمیعی برای تزریق مراجعه کنند.

وی افزود: واکسن کوو پارس هم به سبد واکسیناسیون ما اضافه خواهد شد و افراد متقاضی می‌توانند از این نوع واکسن به عنوان واکسن ایرانی استفاده کنند تا بتوانیم پوشش واکسیناسیون را هرچه سریع‌تر در استان خراسان جنوبی کامل کنیم.

۱۹ مهرماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان ها

کرونا جان ۲۷۶ هموطن دیگر را گرفت

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مرگ ۲۷۶ بیمار کووید۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته و نیز شناسایی ۱۳ هزار و ۵۰۴ بیمار شناسایی مبتلا به کرونا خبر داد.

تلفات روزانه کرونا ۱۶ و ۱۷ مهر ماه و پس از گذشت حدود یک هفته از عبور خیز پنجم کرونا به ترتیب با ۱۸۵ و ۱۷۳ مورد مرگ به زیر ۲۰۰ نفر رسید و روز ۱۷ مهر ماه به رکورد ۸۲ روز پیش و زیر ۲۰۰ نفر در ۲۷ تیر ماه دست یافت.

اما از روز گذشته (یکشنبه) تلفات روزانه کرونا با ۲۲۲ مورد مرگ با بالایی ۲۰۰ بازگشت و امروز(دوشنبه) به عدد ۲۷۶ مرگ رسید.بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱۹ مهر ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۵۰۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۹۶۸ نفر از آنها بستری شدند.

همچنین تا کنون ۴۵ میلیون و ۷۴۸ هزار و ۷۲۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۹ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۷۴۳ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶۵ میلیون و ۶۶۷ هزار و ۴۶۷ دُز رسید.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید