۲۱ مهرماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

نگاهی به آمار ابتلا به ویروس کرونا و افرادی که جان خود را از دست داده اند نشان می دهد که هر لحظه امکان اوج گرفتن بیماری کووید ۱۹ وجود دارد و از خطرات این ویروس که در کمین نشسته تا طعمه خود را صید کند، نباید غافل شد.

کمترین آمار فوتی‌ها در هفته جاری مربوط به ۱۷ مهرماه با ۱۷۳ نفر بود که هر چند عده ای از خانواده ها به واسطه این مرگ و میرها داغدار شدند اما این نوید را هم می داد که به تدریج تعداد جان باختگان کاهش یابد اما با فوت ۲۲۲ بیمار در ۱۸ مهر، ۲۷۶ نفر در ۱۹ مهر، ۲۱۳ نفر در ۲۰ مهر و رسیدن این آمار به ۱۹۴ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته باید تاملی کنیم در رفتارمان که بیانگر آن است رعایت نکردن دستورالعمل ها اگر به همین منوال ادامه پیدا کند کشور را به سمت موج ششم کرونایی سوق خواهد داد.

برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و مراسم عروسی در فضای سربسته و بدون توجه به موارد بهداشتی همچنان متهم اصلی خیز و افزایش تدریجی مبتلایان و فوتی ها است، موضوعی که بر اساس اعلام مسوولان دانشگاه های علوم پزشکی در استان های شمالی کشور بیشتر نمود دارد به گونه ای که اکنون تنها ۴۵ درصد مردم در این نقاط دستورالعمل های بهداشتی را رعایت می کنند.

هر چند اقدامات پیشگیرانه از جمله اینکه در فضای باز تالارهای پذیرایی با در نظر گرفتن فاصله سه متر برای هر صندلی و تامین فضای هشت متر مربع برای هر نفر، حداکثر با ۳۰ درصد مشتری پذیرش کنند و در خصوص فضای بسته و مسقف تالارهای پذیرایی یا سالن هم علاوه بر الزام رعایت دستورالعمل های اعلام شده در فضای باز، بر رعایت محدودیت پذیرش مشتری در شرایط قرمز حداکثر تا ۱۵ نفر، نارنجی تا ۲۰ نفر، زرد تا ۳۰ نفر و با شرایط آبی تا ۵۰ نفر تاکید شده اما گویی بازدارنده نبوده و شیوع ویروس کرونا ادامه دارد.

همچنین روند مبتلایان از ۷ هزار و ۶۵۴ بیمار در ۱۷ مهرماه به ۱۲ هزار و ۲۹۸ نفر در امروز (۲۱ مهرماه) رسیده و برخی استان ها شرایط مناسبی در این رابطه ندارند از جمله در آذربایجان غربی که طی ۲۴ ساعت گذشته هزار و ۲۰۸ نفر در آذربایجان غربی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده و ۲۵۰ نفر آنان در مراکز درمانی استان بستری شده اند و فوتی ها نیز در این مدت ۲۳ نفر بوده است.

در استان مازندران نیز آمارهای کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته برای سومین روز پیاپی افزایش تعداد بیماران را ثبت کرد تا احتمال آغاز موج ششم کرونا در این استان قوی‌تر شود به گونه ای که مجموع بستری‌شدگان با افزایش ۲۳ نفری نسبت به روز گذشته به ۳۹۶ نفر رسید. آمارها در بستری جدید و بیماران بدحال نیز افزایش یافته است.

اما در خصوص وضعیت استان گیلان هم باید گفت که هر چند آمار بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان شیب نزولی یافته با این حال کارشناسان بهداشتی استان عادی انگاری و بی توجهی مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی را عاملی برای بروز موج ششم بیماری می دانند.

در آخرین خیز بیماری کووید ۱۹ در گیلان همه شهرستان ها به وضعیت قرمز در آمد اما با کاهش بیماران بستری مبتلا به کرونا رنگ نارنجی، زرد و آبی به شهرستان های استان بازگشت و از وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی خارج شد.

آمار بستری های مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان در مهرماه امسال نیز نشانگر این است که سیر نزولی بیماری همچنان در این استان ادامه دارد، بر اساس آمارها طی ۲ هفته اخیر آمار بستری ها ۱۳ درصد کاهش یافته است.

ایلام نیز طی شبانه روز گذشته شاهد ۳ فوتی و شناسایی ۱۶۸ مورد ابتلای جدید به کرونا بود و اکنون شهرستان های ایلام، ایوان و چرداول در وضعیت نارنجی، دره شهر و دهلران، آبدانان، بدره، ملکشاهی و چوار در وضعیت زرد و شهرستان های مهران، هلیلان و سیروان نیز در وضعیت آبی قرار دارند.

در استان البرز هم که شهرستان کرج و فردیس در وضعیت نارنجی، چهارشهرستان ساوجبلاغ ، نظرآباد، چهارباغ و اشتهارد زرد و شهرستان طالقان آبی کرونایی قرار دارند در ۲۴ ساعت گذشته ۶ بیمار جان خود را از دست داده اند و ۹۲ بیمار به علت وخامت حال عمومی در مراکز درمانی استان بستری و تحت درمان قرار هستند.

در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت قبل جان سه بیمار را گرفته است و هم اکنون ۲۳۰ نفر در بیمارستان‌های معین کرونا در کهگیلویه و بویراحمد بستری هستند.

همچنین در استان سیستان و بلوچستان با افزوده شدن ۱۲۹ مورد جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان به ۱۲۵هزار و ۷۴۷ نفر و با فوت یک نفر دیگر شمار درگذشتگان ناشی از کرونا به ۲ هزار و ۵۵۴ نفر رسیده است.

بر اساس آخرین خبرها تعداد مراکز قرمز استان قم از ۱۱ به هفت منطقه کاهش یافته و مراکز نارنجی از ۱۵ به ۱۷ و مناطق زرد از ۲ به چهار افزایش یافته البته این استان در زمان حاضر منطقه آبی ندارد و موضوع نگران کننده اینکه ۳۷ تا ۴۴ درصد نمونه های تست کرونا مثبت است.

درباره وضعیت کرونایی استان اردبیل هم بنا بر اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی، در شبانه روز گذشته یک بیمار کووید۱۹ جان باخته و مجموع جانباختگان این بیماری در ۱۹ ماه گذشته به ۲ هزار و ۴۹۳ نفر رسیده است و هم‌اینک شهرستان‌های کوثر، بیله‌سوار، سرعین و اصلاندوز در وضعیت آبی و شهرستان‌های نمین، گرمی، نیر، اردبیل، خلخال، پارس‌آباد و مشکین‌شهر در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

۶ فوتی، شناسایی ۱۱۸ ابتلا نتیجه دست و پنجه نرم کردن مردم استان کرمانشاه با ویروس کرونا است که البته آمار مبتلایان در مقایسه با روز گذشته ۳۵ نفر کمتر است.

درباره طرح مدیریت هوشمند مدیریت کرونا نیز که این روزها بسیار مطرح می شود با توجه به اینکه با اجرای این طرح از یک سو منجر به رعایت دستورالعمل های بهداشتی و تزریق واکسن کرونا شده و از سوی دیگر کسب و کارها با خیال راحت به فعالیت ادامه می دهند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین از رسانه ها خواسته است تا در این رابطه تولید محتوا کنند.

محمد حسین اسماعیلی بر این موضوع هم تاکید کرده است که با اجرای سراسری طرح مدیریت هوشمند کرونا بسیاری از محدودیت های فعلی که باعث ایجاد مشکل در خیلی از کسب وکارها از جمله مشاغل فرهنگی و هنری شده، مرتفع خواهد شد.

وی یادآورشد: دستورالعمل جامعی پیرامون اجرای طرح هوشمند کرونا از سوی کمیته عملیات امنیت روانی ستاد کرونا در وزارت فرهنگ و ارشاد ابلاغ شده و در اختیار دستگاه های ذیربط و رسانه ها قرار گرفته است تا شاهد تبیین و اطلاع رسانی بهتر از این طرح باشیم.

۲۱ مهرماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

از دیگر خبرهای مهم کرونایی امروز می توان به تزریق دُز اول واکسن کرونا به ۴۹ هزار و ۶۰۷ نفر از کیشوندان، دریافت دُز اول واکسن توسط ۷۹.۴ درصد جامعه هدف معادل ۲ میلیون و ۳۹۰ هزار نفری استان مازندران، واکسینه شدن بیش از ۷۶ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال مردم شهرستان پاکدشت در جنوب شرق تهران، دریافت ۲ دُز واکسن کرونا توسط ۳۲ درصد جمعیت ۳۵۰ هزار نفری شهرستان بروجرد، دریافت ۲ دُز واکسن توسط ۷۰۰ هزار نفر در استان آذربایجان غربی، دریافت دُز اول واکسن کرونا توسط ۶۹ درصد جمعیت هدف بالای ۱۲ سال شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری، راه اندازی چهار پایگاه واکسیناسیون سیار برای تسریع در امر تزریق واکسن در شهرستان مرزی سردشت، آغاز تزریق واکسن پاستوکووک به دانش آموزان آذربایجان شرقی، آغاز واکسیناسیون دانش آموزان دزفول، تزریق دُز اول واکسن کرونا به یک میلیون و ٧٣٠ هزار نفر از جمعیت بالای ١٢ سال استان گیلان معادل ۸۱ درصد، دریافت دُز اول واکسن توسط بیش از ۴۰ درصد جمعیت ۱۲ تا ۱۸ سال دانش آموزان دوره متوسطه اول و دوم شهرستان گرگان اشاره کرد.

آمار کرونایی‌های کشور در ۲۴ ساعت گذشته

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۹۴ بیمار کووید۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۳ هزار و ۲۷۵ نفر رسید. از دیروز(سه شنبه) تا امروز(چهارشنبه) ۲۱ مهر ماه هم بنابر معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۲۹۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۶۹۹ نفر از آنها بستری شدند.

همچنین مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۷۴۲ هزار و ۸۳ نفر رسید.

۵ میلیون ۲۶۴ هزار و ۷۷۵ نفر از بیماران نیز بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند و ۵ هزار و ۲۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۳۳ میلیون و ۵۶۳ هزار و ۳۹۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

همچنین ۴۶ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۱۰۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲۱ میلیون و ۵۴۸ هزار و ۲۰۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶۸ میلیون و ۳۵۷ هزار و ۳۰۷ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته، یک میلیون و ۳۲۷ هزار و ۹۲۶ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

در زمان حاضر هفت شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۸ شهر در وضعیت زرد و ۸۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

در پایان هم گزارشی با عنوان ناجیان غریق، غرق در موج‌های کرونا از مرکز همدان بخوانید که به بررسی مشکلات ناجیان غریق در دوران کرونا پرداخته است.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید