مسابقه اسبدوانی پاییزه کشور در یزد آغاز شد

به گزارش ایرنا، این مسابقات به مدت هشت هفته عصر روزهای جمعه با حضور تماشاگران در مجتمع سوارکاری صفاییه یزد پیگیری می‌شود.

در هفته اول در چهار دور به مسافت یک هزار و ۴۰۰ متر، ۳۵ سوارکار با هم به رقابت پرداختند که در پایان اسب‌های ورهرام حسنی، باراد طوس، الماس سرخ نصیری و یزدانشاه غفوریان زودتر به خط پایان رسیدند و قهرمان شدند.

رییس هیات سوارکاری استان یزد گفت: تمامی برنامه‌های فرهنگی و ورزشی این هیات و برگزاری مسابقات استانی و ملی طبق مقررات صورت می‌گیرد .

سعید ابوطالبی در حاشیه مسابقه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه برگزاری این رقابت‌ها با حضور بهترین سوارکاران نقش مهمی در توسعه این رشته، ایجاد انگیزه و تشویق فعالان این صنعت دارد، امور فرهنگی در کنار مسایل فنی را در اولویت ذکر کرد.

یکی از خاستگاه‌های پرورش و تولید اسب در ایران، استان یزد است و سابقه تاریخی آن بر اساس شواهد باستان‌شناسی موجود به ویژه سنگ‌نگاره های کوه « ِارنان» مهریز به ۱۲ هزار سال قبل می‌رسد.

بدین ترتیب یزد باستان یکی از معدود نقاطی در ایران بود که دیرینه‌ای چند هزار ساله در اهلی سازی، استفاده از اسب و سوارکاری دارد.

از سوی دیگر با توجه به ثبت جهانی ۲۰۰ هکتار از ۷۵۰ هتکار بافت تاریخی شهر یزد به عنوان یکی از آثار خشتی جهان و لزوم توجه به حوزه‌های مختلف گردشگری می‌تواند زمینه خوب و تازه‌ای برای جان گرفتن این صنعت درآمدزا و فراموش شده اسب‌سواری و پرورش آن باشد.

هم اکنون بیش از ۴۰۰ مرکز پرورش اسب با ۶ هزار و ۵۰۰ راس این حیوان و سرمایه گذاری بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال در استان وجود دارد و هر سال ۲ مسابقه اسب‌دوانی بهاره و پاییزه کشوری، جشنواره زیبایی و پرش با اسب در یزد برگزار می‌شود.

در استان یزد با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و ۴۷ هیات ورزشی و ۶۲ هزار ورزشکار سازمان یافته در تمامی شهرستان‌ هیات سوارکاری فعال است.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید