کد خبر: 354996
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

پژوهش اجتماعی افتخارآفرینی در رقابت‌های قهرمانی؛ گواهی بر توانایی‌های معلولان است

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در ۱۳۵۸ خورشیدی فدراسیون ورزش‌های معلولان ایران تأسیس و زیر نظر سازمان تربیت بدنی فعالیت خود را آغاز کرد اما به دنبال جنگ هشت ساله ایران و رژیم بعث و صدمه های فراوان ناشی از جنگ، ضرورت ورود جانبازان ایثارگر به صحنه های ورزشی برای حفظ سلامتی و افزایش روحیه نشاط و شادابی به منظور حضور موثر در عرصه های اجتماعی احساس شد به همین دلیل از ۱۳۵۹خورشیدی نام فدراسیون معلولین به «فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین» تغییر یافت.

با رشد و توسعه کمی و کیفی ورزش‌های معلولین، نابینایان و کم‌بینایان در دنیا در ۲ گروه «آقایان و بانوان» و اعلام رسمی IPC مبنی بر ضرورت تشکیل کمیته ملی پارالمپیک، این کمیته فعالیت خود را پس از برگزاری نخستین مجمع عمومی در ۱۷بهمن ۱۳۷۹خورشیدی آغاز کرد و با برگزاری کارگاه ها و جشنواره های گوناگون به گسترش هر چه بیشتر فرهنگ پارالمپیک در میان مردم به ویژه افراد دارای معلولیت کمک کرد. اما یکی از مهم ترین اقدامات این سازمان برگزاری روز پارالمپیک و سایر برنامه های آموزشی در ۲۴مهر است، این روز با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی از ۱۳۹۴خورشیدی به عنوان روز ملی پارالمپیک در تقویم رسمی کشور به ثبت رسید در واقع انتخاب روز ملی پارالمپیک به عنوان یک نقطه قابل اتکا در ورزش معلولان و جانبازان مطرح می شود و باعث شد، ورزش آنها جایگاه و شان واقعی خود را پیدا کند.

در این خصوص پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به گفت وگو با «افشین مقدسی» استاد دانشگاه گروه تربیت بدنی پرداخت که در ادامه متن آن آمده است:

افتخارآفرینی در رقابت‌های قهرمانی؛ گواهی بر توانایی‌های معلولان است

ایرنا: روز ملی پارالمپیک به چه دلیلی دارای اهمیت است و به نظر شما این روز با چه هدفی نام­گذاری شده است؟

مقدسی: با همت و تلاش دست ­اندرکاران ورزش معلولین در فدراسیون ورزش ­های جانبازان و معلولین و کمیته ملی پارالمپیک، روز ملی پارالمپیک در ۲۴ مهر ۱۳۹۴ در تقویم رسمی ایران ثبت شد و سپس آن را گسترش دادند و یک هفته را به نام هفته پارالمپیک نام­گذاری کردند که مورد استقبال کمیته جهانی پارالمپیک نیز قرار گرفت و اثرات مثبت فراوانی بر توسعه ورزش معلولین در کشورمان داشت. نام­گذاری این روز با هدف احترام به جایگاه جانبازان و معلولین کشورمان و جلب توجهات عمومی در جامعه به ورزش معلولین و ارتقای سطح کمی و کیفی ورزش در میان جانبازان و معلولین در سطح ملی بود. به اعتقاد اینجانب نامگذاری این روز می­ تواند به تغییر دیدگاه عموم جامعه در خصوص معلولان که به جای نگاه ترحم آمیز به معلولان، بیش از پیش با توانایی ­های آنها آشنا شوند، کمک می­ کند. همچنین نام­گذاری چنین روزی در تقویم ملی می ­تواند تأثیرات مثبتی را در مطالبه و احقاق حقوق و برآورده کردن نیازهای معلولین در اجتماع و فراهم آوردن امکانات مناسب در عرصه­ های هنری، فرهنگی، ورزشی، تفریحی، شغلی و مناسب­ سازی محیط شهری برای گذراندن اوقات فراغت و اینکه جانبازان و معلولین عزیز کشورمان به راحتی زندگی کنند، به همراه داشته باشد.

افتخارآفرینی در رقابت‌های قهرمانی؛ گواهی بر توانایی‌های معلولان است

ایرنا: به نظر شما چرا باید معلولین در فعالیت ­های ورزش و تفریحی مشارکت کنند؟

مقدسی: افرادی که به هر دلیلی دچار معلولیت هستند باید بدانند که "معلولیت محدودیت نیست"؛ خوب چه چیزی بهتر از ورزش می ­تواند در دستیابی معلول به یک زندگی مستقل و عادی بدون کمک دیگران و بدون این که فرد معلول احساس کند که سربار خانواده و جامعه است یا منزوی و گوشه­ نشین باشد، کمک کند؟! یکی از مشکلاتی که بیشتر معلولان با آن مواجه هستند، ترس از حضور در اجتماع و خجالت از وضعیت خود و احساس فقدان شایستگی و اعتماد به نفس است. ورزش یک فعالیت اجتماعی به شمار می رود که می­ تواند کمک بزرگی به حل این معضل کند. شرکت در فعالیت­ های ورزشی و تفریحی این امکان را فراهم می آورد که با ارتقای عملکرد جسمانی و بالابردن حس اعتماد به نفس در فرد معلول کمک کند و بدین ترتیب زمینه حضور و مشارکت مثبت افراد معلول در جامعه را فراهم آورد و روحیه یاس و ناامیدی را از آنها دور کند و در نهایت باعث بهبود کیفیت زندگی آنها شود. همچنین یکی از مشکلاتی که معمولاً معلولان با آن مواجه هستند، مساله اضافه وزن و چاقی و به دنبال آن بروز بیماری­ های مختلف از جمله ناراحتی های قلبی و عروقی است. انجام منظم و مشارکت در فعالیت­ های ورزشی می­ تواند از بروز چاقی و بیماری­ های مرتبط با آن در آنها جلوگیری کند. ورزش همچنین به بهبود قدرت و استقامت عضلانی، افزایش دامنه حرکتی مفاصل، جلوگیری از آتروفی شدن عضلات، کسب مهارت­ های حرکتی و پیشگیری از تشدید معلولیت و توانبخشی آنها کمک زیادی می کند. بنابراین با توجه به اثرات مثبتی که ورزش چه از لحاظ فیزیولوژیکی و چه از منظر روانی و اجتماعی بر جای می­ گذارد باید با برنامه ­ریزی دقیق زمینه امکان حضور معلولان در فعالیت ­های ورزشی را فراهم کرد.

افتخارآفرینی در رقابت‌های قهرمانی؛ گواهی بر توانایی‌های معلولان است

ایرنا: عملکرد فدراسیون ورزش ­های جانبازان و معلولین و کمیته ملی پارالمپیک در ایران را چگونه ارزیابی می­ کنید؟

مقدسی: با توجه به افتخارآفرینی ورزشکاران جانباز و معلول کشورمان در رقابت­ های آسیایی، جهانی و پارالمپیک بدون شک فدراسیون ورزش­ های جانبازان و معلولان یکی از موفق­ ترین فدراسیون ­های ایران به حساب می­ آید. اخیراً در رقابت­ های پارالمپیک توکیو ایران در جایگاه سیزدهم قرار گرفت که جایگاه خود را نسبت به دوره قبل ۲ پله ارتقا داد. در بسیاری از رشته ­ها از جمله دو و میدانی، والیبال نشسته، وزنه­ برداری، تیراندازی و نیز پاراتکواندو و جودو ما بارها شاهد درخشش ورزشکاران کشورمان در رقابت­ های جهانی و پارالمپیک و به اهتزاز درآمدن پرچم مقدس کشورمان بوده ­ایم که حاکی از عملکرد مثبت فدراسیون و کمیته ملی پارالمپیک دارد. اما با توجه به استعدادهای فراوانی که ما در بین ورزشکاران جانباز و معلول داریم نباید به این بسنده کنیم و قطعا هدف گزینی ما در رقابت­ های پارالمپیک رسیدن به رتبه ­های بهتر و قرار گرفتن در میان ۱۰ کشور برتر باید باشد.

ایرنا: برای توسعه ورزش جانبازان و معلولان چه اقداماتی باید انجام شود؟

مقدسی: انتقادی که می­ توانم بر عملکرد فدراسیون ورزش ­های جانبازان و معلولین داشته باشم این است که آن طور که باید و شاید اقدامات کافی و جامعی در زمینه توسعه ورزش همگانی در بین عموم افراد معلول صورت نگرفته است. این در حالی است که عموم افراد معلول به دنبال ورزش قهرمانی نیستند؛ بنابراین در کنار توجه به ورزش قهرمانی توسعه ورزش همگانی در بین معلولین به منظور حفظ سلامت و توانمندی عموم افراد معلول و شناسایی و سوق دادن استعدادهای ورزشی به سمت ورزش قهرمانی، باید در اولویت نخست برنامه ­های فدراسیون ورزش ­های جانبازان و معلولین باشد. چرا که در واقع سرمایه­ گذاری در جهت توسعه ورزش همگانی باعث ارتقای ورزش قهرمانی در یک کشور هم می­ شود. البته ناگفته نماند که با توجه به کمبود شدید امکانات و زیرساخت­ های لازم برای توسعه ورزش همگانی و قهرمانی در حوزه معلولین، فدراسیون کار سختی را در پیش دارد و به تنهایی از پس این کار بر نمی ­آید. بنابراین می ­طلبد که تمامی ارگان ­ها و سازمان ­های مختلف از فدراسیون ورزش جانبازان و معلولان و ادارات ورزش و جوانان گرفته تا وزارت­ بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش، پژوهشگاه علوم ورزشی، ادارات بهزیستی، شهرداری ­ها و نیروهای نظامی باید با هم­ افزایی، امکانات خود را برای توسعه زیرساخت ­های ورزش همگانی و قهرمانی در بین جانبازان و معلولین بسیج کنند.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس