کد خبر: 355156
۰
۰
نسخه چاپی

قم یکی از پنج استان موفق در جذب اعتبارات جهش تولید است

سید محمود نوربخش روز پنج شنبه در هفتمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در تالار کرامت استانداری ضمن اعلام مطلب فوق، اظهار داشت: سال گذشته ۲۷ طرح جهش تولید را در استان مصوب کردیم، که از این تعداد ۲۰ طرح نیازمند منابع یارانه‌ای، سه طرح تملکی و چهار طرح دیگر نیز بدون نیاز به دستگاه مالی بود.

وی طرح جاده قم - نیزار و همچنین طرح‌های دهکده اقتصاد مقاومتی و اردوگاه بهزیستی را از جمله سه طرح تملکی طرح‌های جهش تولید استان ذکر، و بیان کرد: اعتبار این سه طرح ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بود و ما با تخصیص ۱۰۰ درصد در مورد این سه طرح، جز پنج استانی بودیم که توانستیم از سطح ملی تخصیص نقدی بگیریم.

نوربخش اضافه کرد: این در حالی است، که ۲۶ استان دیگر همچنان درخواست این را دارند، که تخصیص خود را که بعضا زیر ۵۰ درصد نیز است به ۱۰۰ درصد برسانند، ولی ما با پیگیری‌های صورت گرفته موفق شدیم سال گذشته و ابتدای امسال این تخصیص را با دستور استاندار به ۱۰۰ درصد برسانیم.

رئیس مدیریت و برنامه‌ریزی قم رقم یارانه تسهیلات طرح‌های جهش تولید استان را نیز ۸۴۲ میلیارد ریال دانست، و گفت: این مبلغ بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری را پوشش می‌دهد.

نوربخش همچنین قم را نخستین استان کشور در میزان یارانه تسهیلات جهش تولید عنوان کرد، و گفت: این مبلغ نیز به صورت نقد به حساب استان واریز شد.

وی در ادامه افزود: با پیگیری‌هایی که انجام شد و با توجه به قرار عاملیتی که برای طرح‌های جهش تولید استان داشتیم، بخشی از آنها توسط دستگاه‌های اجرایی کارسازی شد و بانک عامل توانست با عقد قرار داد، این منابع را برای پرداخت یارانه تسهیلات به متقاضیان جذب کند.

مدیرکل دفتر هماهنگی اقتصادی استانداری قم نیز با اشاره به طرح‌های اقتصاد مقاومتی سال جاری استان در بخش‌های جهاد کشاورزی و همچنین صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: هشت طرح توسط جهاد کشاورزی و ۱۰ طرح نیز از سوی صمت در دست اجرا است.

سید احمد وحیدی میانگین پیشرفت فیزیکی طرح‌های کشاورزی را ۳۹ درصد و طرح‌های صنعت را نیز ۶۴.۴ درصد برشمرد، و افزود: طرح‌های کشاورزی ۵۷۷ تَن و طرح‌های صنعت نیز ۸۵۱ تَن اشتغال ایجاد می‌کند.

مدیر فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی قم نیز با بیان اینکه ۱۸ طرح اقتصاد مقاومتی در حوزه عمرانی و زیربنایی استان فعال است، افزود: ۱۰ دستگاه اجرایی متولی این تعداد طرح هستند.

علیرضا جواهر در بیان فراوانی این طرح‌ها، گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، اداره کل راه آهن، سازمان بسیج سازندگی، شرکت شهرک‌های صنعتی، شرکت گاز و اداره کل اقتصاد و امور دارایی هر کدام مسئولیت یک طرح را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب ۲ طرح و اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز ۴ و ۳ طرح را عهده‌دار می‌باشند./

۴۰۶ تخت به ظرفیت اماکن اقامتی قم اضافه می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم نیز در این جلسه با اشاره به طرح توسعه زیرساخت‌های گردشگری به عنوان یکی از سه طرح اقتصاد مقاومتی در حوزه گردشکری استان، گفت: تا پایان سال جاری ۴۰۶ تخت به مجموع تخت‌های اقامتی استان اضافه خواهد شد.

علیرضا ارجمندی افزود: زیرساخت‌های گردشگری قم نیز به میزان ۱۵ هزار و ۱۹۳ مترمربع افزایش پیدا می‌کند، که البته بیش از این خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به طرح ایجاد بازار صنایع دستی در بازار کهنه قم، یادآور شد: در این خصوص با اداره کل راه و شهرسازی توافق کردیم که مبلغی را از ستاد بازآفرینی شهری بگیریم.

این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال به عنوان اولین تخصیص آمده است، گفت: هفته آینده با جلسه مشترکی که با هیات امنای بازار کهنه به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تشکیل می‌دهیم، نخستین قدم را در مورد این طرح بر می‌داریم.

وی ادامه داد: به همت بخش خصوصی یک طرح خیلی خوبی نیز با معماری سنتی ابتدای بازار کهنه انجام شده که در آستانه افتتاح است، امیدواریم در آینده نزدیک یک بازار پرنشاطی برای گردشگران مهیا شود.

مدیرکل میراث فرهنگی قم همچنین با اشاره به اقدام‌های صورت گرفته برای ایجاد بازارچه صنایع دستی در بازار شمسه قم، خاطرنشان کرد: بانک شهر به این طرح ورود پیدا کرده و در نشستی که با حضور نماینده کمیته شهر ملی انگشتر، مسئولان استانی و بخش خصوصی برگزار شد، به نتایج خوبی دست پیدا کردیم.

وی با بیان اینکه ۳۰۴ هنرمند فعال در حوزه صنایع دستی استان متقاضی خرید مغازه‌های این بازار هستند، گفت: با انعطاف‌هایی که از سوی بانک شهر صورت گرفت، مقرر شد جهت تامین هزینه خرید این مغازه‌ها، تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد به متقاضیان داده شود، و دوره بازپرداخت آن نیز از پنج سال به هشت سال افزایش پیدا کند، از این رو برای اختصاص طبقه منفی ۲ این بازار به صنایع دستی افق روشنی پیش روی ما قرار دارد.

۵۴ محدوده معدنی در قم تعطیل است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز در این جلسه با اشاره به تعطیلی ۵۴ محدوده معدنی در استان، گفت: برای واگذاری معدن به بخش خصوصی فقط باید از طریق مزایده اقدام شود.

محمود سیجانی با بیان اینکه برای واگذاری این تعداد محدوده معدنی تعطیل مجوزی را دریافت کردیم، گفت: در ایام پایانی دولت قبل و با توجه به دستور دادستانی کل کشور، همه مزایده‌های بخش معدن متوقف شد، ولی سه هفته قبل، این مشکل برطرف، و اکنون مرحله نهایی مزایده نیز تمام شده و متقاضیان روال اداری را انجام می دهند.

رئیس صمت قم با بیان ما به غیر از این مزایده‌ها، تعداد هفت معدن را نیز خارج از مشکل‌های اداری فعال کردیم، بیان داشت: با این مزایده‌ها بیش از ۲۰ معدن توسط سرمایه‌گذاران جدید فعال شد، چرا که سرمایه‌گذاران قدیم به دلیل عدم توانایی مالی و فنی و همچنین مشکل‌هایی که به علت ورثه‌ای شدن ایجاد شده بود، امکان این کار را نداشتند./

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید