کد خبر: 355621
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

نفت و انرژی عقب‌نشینی صف‌های طولانی با از سرگیری عرضه بنزین در جایگاه‌های سوخت

به گزارش میدانی روز سه‌شنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، افرادی که حدود ساعت ۱۱ امروز به پمپ‌بنزین‌ها مراجعه کردند، با اختلال در سامانه هوشمند سوخت مواجه شدند. کم‌کم صف خودروها از پمپ‌بنزین‌ها فراتر رفت و ازدحام جمعیت در اطراف جایگاه‌های سوخت بیشتر شد.

اگرچه در ابتدا شایعه شد که این اختلال، پیش زمینه‌ای برای افزایش قیمت بنزین است اما این موضوع از سوی وزیر کشور تکذیب و مشخص شد مشکل فنی در سامانه سوخت که علت آن مشخص نیست، علت این اختلال بوده است.

عقب‌نشینی صف‌های طولانی با از سرگیری عرضه بنزین در جایگاه‌های سوخت

حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت

اگرچه در ابتدا احتمال حمله سایبری به سامانه هوشمند رد شد اما در ادامه مشخص شد که اختلال ایجاد شده در سامانه سوخت‌گیری در پمپ‌بنزین‌ها که از ساعاتی قبل موجب بروز مشکل در روند سوخت‌گیری خودروها شده، ناشی از حمله سایبری بوده است.

خبرنگار ایرنا کسب اطلاع کرد اختلال ایجاد شده در سامانه سوخت‌گیری در پمپ‌بنزین‌ها که از ساعاتی قبل موجب بروز مشکل در روند سوخت‌گیری خودروها شده ناشی از حمله سایبری بوده است که جزییات این حمله سایبری و منشا آن در دست بررسی است و اطلاعات تکمیلی پس از جمع‌بندی نهایی، منتشر خواهد شد.

عقب‌نشینی صف‌های طولانی با از سرگیری عرضه بنزین در جایگاه‌های سوخت

صف‌های بی‌سرانجام

مشاهدات میدانی ایرنا حکایت از آن دارد که در زمان این اختلال، صف‌های طولانی در جلوی برخی از پمپ‌بنزین‌ها تشکیل شد اما داخل پمپ‌بنزین‌ها خالی بود و حتی متصدیان هر سکو نیز در محل کار خود حاضر نبودند و خودروهایی که ته مانده بنزین در باک خود داشتند بعد از چند دقیقه معطلی، رفتن را به ماندن ترجیح می‌دادند تا در زمانی که مشکل و اختلال رفع شد دوباره برای دریافت بنزین مراجعه کنند.

موتورسیکلت‌هایی که در کنار پمپ‌بنزین‌ها منتظر بازگشایی بودند، البته بسیار بیشتر از خودروها بود.

عقب‌نشینی صف‌های طولانی با از سرگیری عرضه بنزین در جایگاه‌های سوخت

گالن‌هایی که تقاضای بنزین داشتند

نکته قابل توجه، اما افراد «گالن» و «دبه» به دستی بود که از دریافت بنزین در پمپ‌بنزین‌ها ناامید شده بودند و از خودروهای عبوری تقاضای چند لیتر بنزین می‌کردند تا شاید به مقصد برسند.

در این میان، وزارت نفت از مردم خواست تا زمانی که شرایط عادی می‌شود به پمپ‌بنزین‌ها مراجعه نکرده و از ازدحام در جایگاه‌های سوخت خودداری کنند.

البته این اطمینان داده شد که سامانه هوشمند سوخت متوقف شده و نگرانی برای سهمیه بنزین ذخیره شده در کارت‌ها وجود ندارد.

از سرگیری تدریجی فعالیت جایگاه‌های سوخت

همچنین اعلام شد که تا ساعاتی دیگر امکان دریافت بنزین به نرخ آزاد در جایگاه‌ها وجود دارد. اینکار با خارج کردن سیستم هوشمند سوخت به صورت دستی از مدار انجام شد تا سرانجام مشکلی که از پیش از ظهر آغاز شده بود، در ساعات بعد از ظهر به سمت حل شدن برود.

تا آنجا که سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به ایرنا در ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه اعلام کرد که ۴۰ درصد از جایگاه‌های سوخت به مدار بازگشته و مردم می‌توانند با نرخ دوم بنزین بزنند.

با بازگشایی تدریجی جایگاه‌ها، ازدحامی که اطراف پمپ‌بنزین‌ها شکل گرفته بود به تدریج در حال فروکش کردن است و انتظار می‌رود فروش بنزین به نرخ آزاد امروز در تمامی جایگاه‌های سوخت عادی شود.

اگرچه به نظر می‌رسد مشکل فروش بنزین به نرخ آزاد در جایگاه‌های سوخت در حال رفع است اما هنوز مشخص نیست که سامانه هوشمند سوخت و امکان استفاده از سهمیه سوخت چه زمانی محقق خواهد شد.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس