شناسایی یک مکانیزم ایمنی جدید در برابر کووید ۱۹

به گزارش روز چهارشنبه گروه آموزش ایرنا از ساینس، در این تحقیقات که در یک دوره پنج ماهه در سال ۲۰۲۰ میلادی و با کمک ۱۸ کودک و نوجوان بیمار انجام گرفت، محققان مایع مغزی نخاعی بیماران را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و مشخص شد دو نفر از این کودکان که دارای سابقه افسردگی و اضطراب بودند، پادتن‌هایی دارند که نشان می‌دهد ویروس SARS-CoV-۲ به سیستم عصبی مرکزی آن‌ها حمله کرده است.

مایع مغزی و نخاعی این بیماران که دارای علایم خفیف کووید ۱۹ بودند، حاوی پادتن‌های ضدعصبی بود که با رنگ‌آمیزی بافت مغزی شناسایی شدند. وجود این پادتن‌ها نشان می‌دهد که سیستم ایمنی در هنگام مقابله با ویروس، بافت مغز را به جای ویروس‌ها هدف قرار داده است.

علاوه بر این محققان با همکاری محققان دانشگاه ییل در تحقیقات دیگری توانستند مقادیر زیادی از پادتن‌های مشابه را در مغز بیماران بالغ مبتلا به علایم عصبی مانند تشنج، سردرد و از دست دادن بویایی شناسایی کنند.

با مقایسه نتایج این دو تحقیق، محققان به این نتیجه رسیدند که کووید ۱۹ یک محرک مشترک برای تولید پادتن‌های خودایمنی است و حتی ممکن است یک محرک مشترک برای ابتلا به علایم و بیماری‌های عصبی از جمله افکار خودکشی، ترس‌های شبه پارانویا، هذیان و مه مغزی باشد اما برای اطمینان از این موضوع، انجام تحقیقات بیشتر ضروری است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه JAMA Neurology منتشر شده است.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید