کد خبر: 355683
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

اهداف و پیام‌های نشست همسایگان افغانستان در تهران

امروز نمایندگان کشورهای همسایه افغانستان در تهران گرد هم جمع شدند تا همچنان که سخنگوی وزارت امور خارجه اشاره کرد در خصوص مفاد یک بیانیه مشترک به نتیجه برسند. به گفته وی پیام نشست تهران تا الان مشارکت و همکاری همه کشورهای منطقه به جای واگرایی و رقابت بوده و تا الان این هدف محقق شده است.

نشست تهران همچنین گویای این واقعیت است که این ملت و همسایگان افغانستان هستند که از گسترش ناامنی یا برقراری امنیت در این کشور متاثر می‌شوند و از این رو همکاری میان همسایگان ضرورت خود را می‌نمایاند. همچنان که وزیر امور خارجه در این نشست بیان داشت : بحرانی که امروز همه ما را نگران کرده است میراث دخالت‌های نابجای قدرت‌های زورگو در منطقه ماست. آمریکا بیست سال پیش با دستاویز قرار دادن مبارزه با تروریسم، به افغانستان حمله کرد و با ادامه حضور نظامی خود موجب استمرار و بازتولید بی‌ثباتی، جنگ و ناامنی در آن کشور شد.

به گفته «حسین امیرعبداللهیان» استمرار توسعه‌نیافتگی در افغانستان هیچ پیامدی جز استمرار سربازگیری گروه‌های تروریستی و تبهکار از مردم افغانستان و به‌تبع آن گسترش تروریسم و تبهکاری در این کشور، کشورهای همسایه و کل منطقه آسیای جنوبی و مرکزی نخواهد داشت.

وی با اشاره به اهداف نشست دومین وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان اظهار داشت: یکی از اهداف برگزاری این اجلاس در شرایط کنونی مرور نگرانی‌های موجود از وضعیت افغانستان و مشورت و رایزنی با دوستان منطقه‌ای درباره راه‌های برون‌رفت از وضعیت شکننده کنونی است.

و اما درباره واقعیات افغانستان امروز که کشورهای همسایه را به چاره جویی و تکاپو واداشته باید گفت از زمانی که که طالبان قدرت را در افغانستان به دست گرفته است؛ بیش از دو ماه می گذرد و طی این مدت طالبان آن طور که باید و شاید موفق به اعمال قدرت در کلیت جغرافیایی افغانستان و مهم تر از همه در برقراری ثبات ملی در این کشور نشده است.

منتقدان طالبان می‌گویند که این جریان بینش مدیریت صحیح و مبتنی بر تحولات جدید جهانی ندارد و با نگاه انحصارگرایانه به دنبال اعمال روش های سنتی در جامعه تحول یافته افغانستان است. در واقع دلیل اصلی شکل گیری حلقه های مقاومت در جامعه امروز افغانستان اعم از زنان، طبقات تحصیل کرده و سایر گروه های قومی در این است که این جریان های قدرت حاضر به پذیرش روش و مرام حکومت داری طالبان نیستند. همین امر باعث شده که طالبان بخش مهمی از ظرفیتش صرف مهار گروه های مقاومت و مطیع ساختن آنها باشد که این امر خود باعث غفلت از کارکردهای اصلی دولت مداری نظیر ثبات و نظم داخلی شده است. دو انفجار تروریستی در مساجد شیعیان در ولایت قندرها و قندوز نشان از این واقعیت دارد که گروه های تروریستی از خلا قدرت پیش آمده در افغانستان به نحو موثری در شبکه سازی نیروهایشان استفاده کرده اند.
افزایش بی ثباتی در وهله اول تهدیدی برای جریان قدرت در طالبان است که توانایی اعمال ثبات و نظم در داخل افغانستان ندارند. بی دلیل نیست که همه قدرت های مهم دنیا تشکیل دولت فراگیر را شرط اصلی شناسایی طالبان اعلام کرده است.

کنفرانس اخیر در مسکو همچنین تهران این موضوع را به اثبات رساند که تا زمانی که طالبان در صحنه عمل به سمت تشکیل دولت فراگیر ملی حرکت نکند، احتمال پذیرش به عنوان نماینده قانونی مردم افغانستان را بسیار کم رنگ و دور از انتظار است. در این میان باید قدرت های منطقه ای و ذی نفع در بحران افغانستان با ایفای نقش فعال و موثر زمینه را برای تشکیل دولت فراگیر با حضور همه جریان های قدرت در افغانستان فراهم سازند. نظاره گری منفعلانه نسبت به بحران افغانستان مساوی است با موج جدید آوارگی و رخنه بیشتر گروههای تررویستی که آسیب اصلیش متوجه منطقه است.
طبق آخرین گزارش سازمان ملل متحد هم اکنون نزدیک به یک میلیون افغانستانی آماده مهاجرت به به خارج از قلمرو این کشور هستند. این موضوع در کنار تهدیدات ناشی از توسعه فعالیت گروه تروریستی داعش و القاعده می‌گوید بی تفاوتی و رها شدگی بحران افغانستان تبعات منفی امنیتی برای کل منطقه خواهد داشت.

ابتکار عمل قدرت های منطقه ای به خصوص جمهوری اسلامی ایران با راه اندازی کنفرانس تهران با حضور وزرای خارجه پاکستان، ترکمنستان و چین با هدف بازگرداندن ثبات و امنیت سرزمینی به افغانستان است. نگرانی ها به خصوص بعد از دو انفجار تروریستی در مسجد شیعیان در افتادن کشور افغانستان به سیکل خشونت و بی ثباتی و هدف قرار گرفتن گروه های اقلیت بیشتر شده است. عطف به همین نگرانی امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفت وگو با «شاه محمود قریشی» همتای پاکستانی اش با بیان سیاست های اصلی کشورمان در تحولات افغانستان، اعلام کرد: شکل گیری دولت فراگیر با مشارکت همه گروه های قومی در افغانستان رویکرد اصلی جمهوری اسلامی ایران است که تحقق این امر تضمین بخش امنیت و منافع همه کشورهای منطقه ای هم است. در همین گفت و گو وزیر خارجه پاکستان با ملاحظه استراتژی ثبات بخش جمهوری اسلامی ایران در افغانستان اعلام کرد که مردم افغانستان لیاقت و شایستگی صلح و آرامش را دارند.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس