کد خبر: 355696
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

فصل جدیدی از روابط اقتصادی بین ایران و ترکمنستان آغار می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «رستم قاسمی» در اختتامیه شانزدهمین اجلاس کمیسیون اقتصادی مشترک بین ایران و ترکمنستان در خصوص نتیجه دو روز مذاکره بین دو کشور افزود: پروتکلی در پایان این جلسه به امضای دو کشور رسید که به نفع مردم دو کشور است.

وی با اشاره به فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر اینکه ترکمنستان همسایه و خویشاوند ما است، گفت: متاسفانه در دو سال گذشته سطح روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور پایین آمده بود اما نتیجه دو روز مذاکره امضای یک پروتکل همکاری مشترک است که فصل جدیدی از روابط اقتصادی را بین دو کشور آغاز خواهد کرد.

قاسمی با بیان اینکه همکاری مشترک ایران و ترکمنستان ذیل این توافقنامه در موضوعات مختلف بخش انرژی، حمل و نقل و همکاری در بخش رسانه به امضا رسید، خاطرنشان کرد: امیدواریم مرحله جدیدی مناسبات که بین دو کشور آغاز شده است ادامه دار باشد.

وی تصریح کرد: در بخش حمل و نقل قرار شد افزایش تردد ناوگان در مرزها، افزایش ساعت کاری پایانه‌های مرزی، گسترش همکاری حمل و نقل دریایی و ریلی در گمرک، اجرایی کردن سند همکاری گمرکی رخ دهد و در بخش تجاری نیز توافقنامه در خصوص ایجاد تجارت مطابق قوانین دو کشور و آماده سازی زمینه برای همکاری‌های تجارت ترجیحی داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی به توافق در زمینه همکاری در توسعه روابط میان مناطق آزاد دو کشور بویژه در منطقه آزاد سرخس اشاره کرد و گفت: از ظرفیت مناطق آزاد برای برگزاری نمایشگاه‌های عرضه کالا استفاده خواهیم کرد.

وی گفت: همچنین توافق همکاری بین استانی و توافق در زمینه صادرات ۴ دستگاه اتوبوس در راستای اجرای توافقنامه چهار جانبه امضا کردیم. آمادگی شرکت‌های ایران برای مشارکت در پروژه‌های عمرانی از جمله پل، راه و مسکن سازی، همکاری بخش‌های پژوهشی، مراکز علمی و تحقیقاتی، توافق برگزاری دوره‌های کوتاه مدت آموزش نیروهای درمانی، استفاده از تحقیقات انستیتوپاستور، همکاری‌های ورزشی و گردشگری، استفاده از تجربیات هواشناسی مورد توافق قرار گرفت.

قاسمی به توافق‌های فرهنگی نیز اشاره کرد و گفت: تبادل اساتید به زبان فارسی برای دانشجویان دانشگاه‌های ترکمنستان و امضای یادداشت تفاهم برای بخش‌های تکنولوژی رسانه‌ای و بازگشایی دفتر ایرنا در عشق آباد به امضا رسید ضمن اینکه امروز یک توافقنامه میان شرکت‌های راه آهن میان ایران و ترکمنستان امضا می‌شود.

مذاکرات ارزنده تهران-عشق‌آباد در بخش حمل‌ونقل، انرژی و رسانه

«رشید مردف» وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز در اختتامیه این نشست در جمع خبرنگاران، گفت: طی این دو روز مجموعه وسیعی از موضوعات مورد علاقه دو کشور به بحث و بررسی گذاشته شد.

وی گفت: مذاکرات مهم و ارزنده برای آغاز همکاری ها در بخش حمل و نقل، انرژی و رسانه صورت گرفت.

به گفته وزیر امور خارجه ترکمنستان، توافق به دست آمده منجر به تهیه یک پروتکل مشترک شد که به امضای دو کشور درآمد.

وی توصیح داد: این پروتکل سندی است فی مابین دو دولت که به عنوان نقشه راه در جهت گسترش همکاری ها شناخته می شود.

مردف اظهار داشت: گسترش همکاری ها در بخش انرژی برق، ترانزیت و رسانه در این سند گنجانده شده است، همچنین گروهی برای نظارت بر چگونگی اجرای این پروتکل انتخاب شدند و ملاقات ها به صورت مستمر در ماه‌های آینده ادامه خواهد داشت.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس