کد خبر: 357195
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

انکار و عادی‌انگاری کرونا؛ عامل خیز ششم

اقدام مناسب دولت سیزدهم در واردات و تزریق سریع واکسیناسیون در سایه تلاش‌های ستاد ملی مقابله با کرونا سبب شد کرونا از اوج فرونشیند، اما این مسیر هنوز به اتمام نرسیده و هشدارهای کارشناسی حاکی از آن است که خیز دیگری از کرونا در راه است.

در واقع اگر بخواهیم میزان آسیب‌پذیری در برابر موج ششم کرونا را درمقایسه با موج‌های قبلی بیماری کووید ۱۹ بررسی کنیم، نمی‌توان از اقدام و عمل در زمینه واکسیناسیون به سادگی عبور کرد. فرآیندی که از ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ در کشور آغاز شد و با واردات گسترده واکسن کرونا در شهریور و مهر ۱۴۰۰ سرعت گرفت.

فرآیند واکسیناسیون کرونا به شکلی پیش رفته که می‌توان میزان آسیب‌پذیری جامعه در موج ششم را کمتر از موج‌های قبلی پیش‌بینی کرد، اما نکته بسیار مهم این‌که همین واکسیناسیون، منهای تشویق برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، منجر به عادی‌انگاری اسفباری در جامعه شده و در عمل، استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری در میدان مقابله با کرونا به گوشه رینگ رانده می‌شود.

نکته هشدار دهنده این است که به گواه کارشناسان، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح جامعه همچنان کمتر از ۵۰ درصد باقی مانده و افرادی که یک یا دو دز واکسن کرونا تزریق کرده‌اند، استفاده از ماسک را کمتر کرده‌اند، اتفاقی که می‌تواند زنگ خطری برای جامعه باشد و نباید ساده از کنار آن گذشت.

بیش از ۱۹ درصد جامعه هنوز یک دز واکسن نزدند

بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اگر جمعیت هدف واکسیناسیون برای بالای ۱۲ سال به انضمام جمعیت اتباع خارجی را ۶۷ میلیون و ۸۰۰ هزار و ۸۴۸ نفر در نظر بگیریم، تا ۱۴ آبان ۱۴۰۰ بیش از ۸۰.۷ درصد از این جامعه هدف، یعنی ۵۴ میلیون و ۷۶۴ هزار و ۷۱ نفر، دز اول واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. بنابراین ۱۳ میلیون و ۳۶ هزار و ۷۷۷ نفر از جامعه هدف که نزدیک به ۱۹.۳ درصد می‌شود، هنوز یک دز واکسن کرونا را هم تزریق نکرده‌اند.

همچنین تا روز ۱۴ آبان ۱۴۰۰ از آن جمعیت هدف واکسیناسیون، ۵۵.۷ درصد که شامل ۳۷ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۵۴۲ نفر می‌شود، دز دوم واکسن را هم تزریق کرده‌اند.


اگر قرار باشد فقط به واکسیناسیون بسنده کرد و از فرهنگ‌سازی برای سبک زندگی کرونایی غفلت کنیم، عادی‌انگاری حاصل از این اخبار به بطن جامعه نفوذ کرده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری فراموش می‌شود.موج ششم با تمهیدات مناسب مهار می‌شود

نکته قابل تامل در آستانه وقوع موج ششم کرونا در کشور این است که باید همه تمهیدات لازم برای پیشگیری و مقابله با این موج به کارگرفته شود و صرفا به اظهار امیدواری در این زمینه بسنده نشود. هرچند فرآیند واکسیناسیون به سرعت در حال پیشرفت است و آمارها نشان می‌دهد که واردات سریع در دولت سیزدهم، تزریق واکسن با آمار روزانه بیش از یک میلیون دز ادامه دارد و حتی تزریق دز سوم نیز آغاز شده است.

اما اگر قرار باشد فقط به واکسیناسیون بسنده کرد و از فرهنگ سازی برای سبک زندگی کرونایی غفلت کنیم، عادی انگاری حاصل از این اخبار به بطن جامعه نفوذ کرده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری فراموش می‌شود.

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت روز ۱۳ آبان ۱۴۰۰ در حاشیه بازدید از بیمارستان ولایت دامغان گفت: وضعیت کرونا از نظر ابتلا، بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و فوت بیماران در کشور در چند هفته اخیر، تغییر محسوس و قابل توجهی نداشته، اما لازم است که پروتکل‌ها همچنان از سوی مردم رعایت شود.

وی افزود: برخی از کشورهای همسایه از جمله ترکیه و برخی از کشورهای دنیا مانند آمریکا و روسیه، وضعیت مناسبی از نظر کرونا ندارند و میزان مرگ و میر بیماران در این کشورها بالا است و رعایت پروتکل‌ها، فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک در کنار واکسیناسیون می‌تواند نقش مهمی در کنترل کرونا داشته باشد و مردم فکر نکنند با تزریق واکسن، کار تمام شده است.

وزیر بهداشت اظهار کرد: با سرعت مناسب واکسیناسیون در کشور امیدواریم شاهد مرگ و میر بالا مانند موج پنجم نباشیم. هنوز آثاری از موج ششم بیماری را نمی‌بینیم و میزان بستری و مرگ و میر بیماران در هفته‌های گذشته ثابت مانده، اما تمام نیروها در حالت آماده‌باش قرار دارند و از نظر دارو و کشیک نیروها نیز وضعیت مناسبی داریم و امیدواریم دیگر شاهد تکرار موج پنجم نباشیم.

سویه دلتا مرتفع ترین موج کرونا در کشور بود

وقتی درباره خیز کرونا صحبت می‌کنیم، باید به همه شواهد و پیام‌های پیش از وقوع آن نیز توجه کنیم. مهم‌ترین پیام خیزهای کرونا این است که اولا شیب صعودی خیز به چه صورت است و ارتفاع و دامنه آن به چه شکل خواهد بود. متاسفانه غیر از فاصله بین خیز سوم و چهارم، اکثر خیزهای کرونا در زمان کوتاه رخ داد و خیز پنجم که به علت سویه دلتا اتفاق افتاد، مرتفع‌ترین موج کرونا در کشور بود.

حمید سوری، اپیدمیولوژیست و رییس کارگروه پیشگیری و بهداشت ستاد ملی مقابله با کرونا در کلاب‌هاوس در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره خیز ششم کرونا گفت: در شروع خیز بعدی کرونا، نشانه‌ها و شاخص‌هایی وجود دارد. باید ببینیم که طی دو هفته میانگین رخداد پیامدها نسبت به آن چیزی که داریم به چه شکل است و آیا نوسان دارد یا واقعا وارد خیز شده‌ایم. مشخصات نشان می‌دهد که احتمالا وارد خیز ششم کرونا شده‌ایم. زیرا درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کمتر از ۵۰ درصد رسیده و از طرفی مراسم و برنامه‌هایی داشتیم. بنابراین مجموعه‌ای از عوامل ما را به این سمت هدایت می‌کند که متوجه شویم آیا واقعا خیز ششم شروع شده یا خیز قبلی خاتمه پیدا کرده است یا خیر.

رییس کارگروه پیشگیری و بهداشت ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: متاسفانه بلافاصله بعد از خیز پنجم، وارد خیز ششم کرونا شدیم. اگر تمهیدات لازم را اتخاذ نکنیم، این روند همچنان ادامه پیدا می‌کند و نیاز به کار اساسی داریم. اقدامات مورد نیاز هم کاملا مشخص است.

کرونا مهار شده،از بین نرفته است

ماجرای دیگر در پایان هر موج کرونا، صحبت‌های عجیب درباره جشن پایان کرونا است. کرونایی که همچنان در سایر کشورها با وجود واکسیناسیون گسترده مشغول اوج گرفتن است و هیچ منطقی نمی‌تواند این را بپذیرد که از پایان آن صحبت کنیم.

عاطفه عابدینی، رییس کارگروه درمان و بازتوانی قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا پیش از این در همین رابطه به خبرنگار ایرنا گفته بود: احتمال وقوع خیز ششم کرونا در کشور وجود دارد، زیرا در کشورهایی مانند انگلستان، علاوه بر این‌که تجربه شیوع سویه دلتا را داشت، سویه دلتا پلاس نیز شایع شده است. افراد پرخطر در کشور ما ابتدا واکسینه شدند و برای دز یادآور چندان سخت گرفته نشده است و باید به این نکته نیز توجه کرد.

وی ادامه داد: همچنین برخی صحبت‌ها مبنی بر جشن گرفتن برای پایان کرونا یا راحت کردن خیال مردم به دلیل واکسینه شدن، نادرست است. به طور مثال در انگلستان درباره دلایل شکست، گفته شده که از واکسن آسترازنکا بیش از حد استفاده کردند یا رعایت پروتکل‌های بهداشتی را خیلی زود کنار گذاشتند و همه سبد واکسن را از یک نوع واکسن استفاده کردند.

عابدینی اظهار کرد: نکته مهم دیگر این‌که حتی از خیز پنجم به طور کامل خارج نشدیم و شروع خیز ششم در حال ادغام با خیز پنجم است و اگر مدیریت سریع نداشته باشیم، اتفاقات خوبی رخ نمی‌دهد.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس