کد خبر: 357759
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

حركت به سمت یكسانی نرخ ارز با عرضه در شبكه بانكی/ دلارهای خانگی راهی بانك ها می شود

عباس آرگون روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: بر اساس دستورالعمل بانك مركزی، شبكه بانكی كشور مجاز شده است ارز آزاد را خرید و فروش كند و از این طریق، صادر كننده ها می توانند ارز خود را به بانك ها عرضه و یا در شبكه بانكی سپرده گذاری كنند.
بانك مركزی سه روز گذشته (یكشنبه هفته جاری) دستورالعمل خرید و فروش ارز به نرخ بازار آزاد را به شبكه بانكی كشور ابلاغ كرد.
وی با اشاره به اینكه این امر در راستای تك نرخی شدن ارز در دستور كار قرار گرفته است، گفت: نرخ ارز یكی از مهمترین متغیرهای اقتصادی، نشان دهنده وضعیت اقتصادی هر كشور، شاخص مقایسه هر اقتصاد با اقتصاد دیگر دنیا است و تاثیر زیادی بر متغیرهای دیگر مثل اشتغال، تورم، واردات و صادرات دارد.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می گوید، پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) و با افزایش صادرات نفت و كالاهای غیرنفتی، ورود منابع ارزی به كشور، ایجاد ثبات و آرامش در بازار ارز و همچنین كاهش جذابیت سفته بازی در این حوزه، امكان افزایش عرضه ارز در كشور فراهم شده است.

** جلوگیری از ویژه خواری با یكسان سازی نرخ ارز
آرگون افزود: یكسان سازی نرخ ارز موجب افزایش شفافیت در نظام اقتصادی كشور خواهد شد و موجب می شود بی انضباطی های مالی كاهش پیدا كند. اگر ارز با یك نرخ منطقی تك نرخی و هر سال متناسب با نرخ تورم تعدیل شود، می تواند زمینه را برای افزایش صادرات و امكان رقابت كالاهای صادراتی با كالاهای وارداتی مهیا كند و همچنین از قاچاق كالا به كشور جلوگیری كند.
این فعال بخش خصوصی معتقد است، مدیریت نرخ ارز می تواند به توسعه صادرات كشور كمك كند و از این طریق تولیدكنندگان داخلی را مورد حمایت قرار دهد. ارز دو نرخی یا مبادله ای از ریشه های فساد اقتصادی در كشور است و یكسان سازی نرخ آن از ویژه خواری های اقتصادی پیش گیری و به واقعی شدن قیمت ها كمك می كند.

** ورود دلارهای خانگی به شبكه بانكی
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران معتقد است، با توجه به ثبات و آرامشی كه در فضای اقتصادی كشور ایجاد شده، شرایط برای انتقال دلارهای خانگی به سیستم بانكی فراهم شده است.
آرگون می گوید، رقم قابل توجهی ارز در منازل نگهداری می شود كه با عرضه ارز در شبكه بانكی شرایط برای سپرده گذاری این منابع در بانك های كشور مهیا شده است و این امر می تواند به كنترل بازار ارز و تسهیل در عرضه ارز كمك كند.

**زمینه راه اندازی بازار مشتقه ارز فراهم شده است
این فعال اقتصادی در بخش دیگری از این گفت و گو افزود: هم اكنون شرایط برای راه اندازی بازار مشتقه ارزی نیز فراهم شده است.
آرگون افزود: در بنگاه های اقتصادی، یكی از ریسك های مهم ریسك ناشی از نرخ ارز است كه می تواند جریان مالی بنگاه های اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد و این از جمله دغدغه های فعالان بخش اقتصادی، سرمایه گذاران، دریافت كنندگان وام های ارزی، تولیدكنندگان و سایر اشخاص فعال در حوزه واردات و صادرات به شمار می رود.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران اضافه كرد: با توجه به نوسانات نرخ ارز در سال های گذشته ، مدیریت ریسك ارز اهمیت بسیار بالایی پیدا كرده است و فعالان اقتصادی در شرایط كنونی به ابزاری نیاز دارند كه بتواند ریسك ناشی از نوسانات نرخ ارز را پوشش دهد.
آرگون گفت: بازار مشتقه ارزی محلی برای پوشش نرخ ارز است و می تواند كمك زیادی برای مدیریت ریسك آتی نرخ ارز داشته باشد و با شفاف تر كردن معاملات ارزی، موجب برطرف كردن دغدغه فعالان اقتصادی در ارتباط با نوسانات نرخ ارز شود.

** نرخ كنونی ارز بازار آزاد، نرخ متعادلی است
آرگون نرخ كنونی ارز در بازار آزاد را نرخ معقول و متعادلی دانست و افزود: اگر بخواهیم نرخ پایین تری برای ارز مشخص كنیم، تقاضا برای ارز بیشتر می شود و اگر رقمی بالاتر از قیمت كنونی مشخص كنیم، متغیرهای دیگر اقتصادی مثل نرخ تورم از این تصمیم متاثر می شود.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در مورد زمان اجرای تك نرخی شدن ارز گفت: در شرایط كنونی، به نظر می رسد یكسان سازی نرخ ارز در ابتدای نیمه دوم امسال امكانپذیر است.
به گزارش ایرنا، بانك مركزی سه روز گذشته (یكشنبه هفته جاری) دستورالعمل خرید و فروش ارز به نرخ بازار آزاد را به شبكه بانكی كشور ابلاغ كرد.
بر اساس گزارش بانك مركزی، این دستورالعمل درصدد است عملیات ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی را به كانال بانكی هدایت و ریسك عملیاتی فعّالان اقتصادی را كاهش دهد.
براساس این بخشنامه، بانك ها می توانند درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی اشخاص حقیقی و حقوقی و ارز ورودی به كشور از طریق نمایندگی های دیپلماتیك مقیم ایران و سرمایه گذاران خارجی را به نرخ آزاد خریداری كنند.
ولی الله سیف رییس كل بانك مركزی نیز پنجشنبه گذشته در شهر مشهد در نشست كارگروه تسهیل و رفع موانع تولید خراسان رضوی، خرید و فروش ارز در بانك ها بر اساس نرخ آزاد را گامی برای تحقق پیش نیازهای یكسان سازی نرخ ارز اعلام كرده بود.
وی در عین حال تاكید كرده بود نرخ ارز تا پایان سال یكسان سازی می شود.
اقتصام**9189**1561

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس