سطح پروتکل‌های بهداشتی نگران‌کننده است/ فعال‌تر شدن قرنطینه‌های مرزی

کمال حیدری روز یکشنبه در حاشیه همایش ملی رهاورد خدمت (۱۰۰ روز توفیق خدمت، ۱۰۰ میلیون دز تزریق سلامت) در جمع خبرنگاران افزود: رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور وضعیت خوبی ندارد و آمار در این زمینه به ۴۷.۶ درصد رسیده که نگران کننده است.

وی با یادآوری اینکه در حال حاضر کمتر از نیمی از مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند، اظهار داشت: میزان استفاده از ماسک در جامعه کاهش یافته است و بخشی از جامعه ماسک استفاده نمی کنند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت ادامه داد: این اتفاق در کشورهای اروپایی هم افتاده است، این کشورها درصد بالاتری از واکسیناسیون را نسبت به ایران دارند و با این باور که مشکل برطرف شده است، اقدام به بازگشایی مجموعه هایی مانند ورزشگاه ها، مراکز تفریحی ، مدارس و دانشگاه ها کردند که این اقدام سبب بروز موج دیگری شده است.

حیدری تاکید کرد: ما تاکنون موج ششم را تجربه نکرده ایم اما اگر فعالیت ها مدیریت نشود، وضعیت فعلی می تواند تغییر پیدا کند.

وی به نقش مردم در خودمراقبتی اشاره کرد و گفت: مردم همچنان باید شیوه نامه ها بهداشتی را رعایت کنند.

معاون وزیر بهداشت به آغاز تزریق دز سوم به سالمندان اشاره و خاطرنشان کرد: هموطنان بالای ۶۰ سال و بیماران خاص که چهار ماه از تزریق دوم آنها گذشته است، حتما برای دز سوم واکسن کرونا مراجعه کنند.

حیدری ادامه داد: وزارت بهداشت از دانشگاه‌های علوم پزشکی خواست برای اطلاع رسانی به مردم در این زمینه برنامه ریزی کنند که توزیع واکسن‌ها مشخص باشد.

وی تعداد مراکز واکسیناسیون در کشور را هزار و ۳۲۲ مرکز عنوان کرد و گفت: سهمیه‌های واکسن این مراکز متفاوت است و دانشگاه‌ ها برای جلوگیری از ازدحام باید اطلاع رسانی صحیح انجام دهند. در حال حاضر همه انواع واکسن در کشور موجود است و ذخیره ۵۰ روز آینده را هم داریم.

قرنطینه های مرزی فعال تر شده اند

معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: با توجه به بروز جهش جدید ویروس کرونا در آفریقای جنوبی قرنطینه های مرزی فعال تر شده تا با مراقبت های لازم از ورود افراد آلوده جلوگیری شود.

حیدری افزود: دستورالعملی با همکاری وزارت امور خارجه و راه و ترابری تهیه شده است تا جلوی مراوده افرادی که در کشورهای آلوده به ویروس اومیکرون بودند، گرفته و مراقبت های مرزی تقویت شود.

وی، یکی از شرایط ورود به کشور داشتن کارت واکسن دانست و گفت: در ورود به ایران روی کشورهای آلوده به این نوع جهش یافه حساسیت بیشتری انجام می شود و پروازی که از کشورهای آلوده انجام شود، بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

معاون وزیر بهداشت یاداور شد: اگر افرادی علایم داشتند وزارت راه و ترابری در پایانه ها و فرودگاه ها مکانی را برای قرنطینه ۱۰ روزه این افراد فراهم کرده است.

حیدری افزود: کمبود نیروی انسانی به خصوص در پایانه های مرزی یکی از دغدغه های اصلی است و روز گذشته در ستاد ملی مقابله با کرونا، این موضوع مطرح و مقرر شد جلسه ای برای تقویت نیروهای مرزی با وزارت کشور، راه و ترابری برگزار شود.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت علاوه بر فرودگاه بین المللی امام (ره) تمرکز بیشتری در ۸۲ مرکز و پایگاه مرزی درجه اول می کند.

تزریق واکسن به حدود ۸۴ درصد جمعیت هدف رسید

معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۸۴ درصد جمعیت گروه هدف (بالای ۱۲ سال) واکسن کرونا را دریافت کرده اند و با این مقدار تزریق واکسن، پایه ایمنی تقدیم مردم شده است.

حیدری افزود: این مقدار تزریق می تواند از عوارض بیماری مانند بستری و فوت را به شدت پایین می آورد.

وی خاطرنشان کرد: هرچند واکسن همه مشکلات را برطرف نمی کند اما در حال حاضر بهترین راهبرد برای مقابله با ویروس کرونا است. در کنار این موضوع، مواردی که بسیار اهمیت دارد، رعایت دستورالعمل ها است.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: تعداد افراد معدودی که هنوز واکسن کرونا را نزده اند در معرض خطر هستند و نگران آنان هستیم.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید