کد خبر: 358195
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

دیوید هاکنی گرانترین هنرمند زنده جهان باقی ماند

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی هفته‌نامه بارونز (Barron's)، موسسه تحقیقاتی هورون این هفته فهرست گرانترین هنرمندان زنده جهان را منتشر کرد و دیوید هاکنی، با مجموع ۱۳۲ میلیون دلار فروش در حراج‌های عمومی سال ۲۰۲۰ برای دومین سال متوالی در صدر این فهرست ابقا شد. این فهرست هر ساله ۵۰ هنرمند زنده جهان را براساس میزان فروش آثارشان در ۱۲ ماه تقویم رتبه‌بندی می‌کند.

در سال ۲۰۲۰ که جدیدترین سال مورد تجزیه و تحلیل بود، در مجموع ۵۱۱ اثر از هاکنی ۸۴ ساله به فروش رسید. گرانترین این آثار تابلوی منظره نیکولز کانیون (Nichols Canyon) بود که در حراجی هنر معاصر و قرن بیستم حراج خانه فیلیپس در ماه دسامبر (آذر- دی ۹۹) ۴۱ میلیون دلار چکش خورد. همچنین تابلوی پرتره سر دیوید وبستر (Portrait of Sir David Webster) از او نیز در ماه اکتبر (مهر- آبان ۹۹) به قیمت ۱۷ میلیون دلار فروش رفت.

رتبه دوم این فهرست به یک هنرمند ۷۷ ساله چینی به نام کوی روژو (Cui Ruzhuo) رسید که آثارش در حراج‌های سال ۲۰۲۰ در مجموع ۱۱۳ میلیون دلار فروش کرده بودند. گرانترین اثر این هنرمند تابلوی منظره (۲۰۱۷) از او بود که در حراجی یونگل ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار چکش خورد.

گرهارد ریشتر هنرمند ۸۹ ساله آلمانی با مجموع درآمد ۱۰۲ میلیون دلار از حراج‌های سال ۲۰۲۰ در رتبه سوم این فهرست ایستاد. سال گذشته در مجموع ۲۸۵ اثر از ریشتر به فروش رسید و یک نقاشی آبستره از این هنرمند در حراجی ساتبیز هنگ کنگ به قیمت استثنایی ۲۸ میلیون دلار فروخته شد.

در مجموع، آمریکا با ۱۵ هنرمند پیشتاز این فهرست است و پس از آن چین با ۱۲، انگلیس با ۷، ژاپن با ۴ و آلمان با ۳ هنرمند در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار دارند. ۹ کشور دیگر هم هستند که هرکدام تنها یک نماینده در این فهرست دارند.

روپرت هوگورف رئیس و محقق ارشد هورون با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی گفت: غول‌های سنتی دنیای هنر مثل فرانسه در این فهرست تنها یک هنرمند داشتند و ایتالیا هیچ نماینده‌ای نداشت. احتمالا یک دلیل این امر آن است که حراج‌های خانه‌های مهم هنری در نیویورک، لندن، هنگ‌کنگ و پکن قرار دارند.

مجموع فروش آثار ۵۰ هنرمند حاضر در این لیست، در مقایسه با سال پیش از ۲۰۲۰، با کاهش ۲۴ درصدی به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید.

بررسی‌های بیشتر فهرست گرانترین هنرمندان زنده جهان نشان می‌دهد میانگین سنی این ۵۰ هنرمند مثل سال ۲۰۱۹، ۶۸ سال است. از بین ۱۲ چهره جدیدی که به این فهرست راه یافتند چهار نفر از چین و سه نفر از آمریکا بودند. یایو کوسامای ۹۲ ساله تنها هنرمند زن در جمع ۱۰ هنرمند برتر فهرست است که با دو پله صعود نسبت به سال گذشته در جایگاه پنجم قرار گرفت. جوانترین هنرمند موجود در این فهرست بنکسی ۴۷ ساله است که با مجموع فروش ۶۴ میلیون دلار در جایگاه ششم قرار گرفت.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس