کد خبر: 358456
۰
۰
نسخه چاپی

عصر جدید مسلمانان بعد از شکل گیری انقلاب اسلامی ایران آغاز شد

به گزارش قم پرس به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام سید سجاد کاراکوش، رئیس اتحادیه علمای شیعه ترکیه (جابر) و هیأت همراه در جریان سفر به کشورمان ضمن حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس این سازمان دیدار کردند.

حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور در سخنانی، با تأکید بر شکل گیری همدلی و وحدت در میان تمام مسلمانان گفت: در هر ملتی وحدت و همبستگی مردم موجد تلاش مشترک برای دستیابی به اهداف ملی و مانع وقوع طغیان‌ها و کینه‌توزی‌ها می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به سابقه تمدنی ترکیه در تاریخ اسلام و اقدامات اثربخش مسجد زینبیه استانبول اظهار کرد: فعالیت‌های اجتماعی زینبیه که بر محور مسجد انجام می‌شود، نقش تأثیرگذاری در توسعه فرهنگ و تمدن اسلامی دارد که تحسین برانگیز است.

وی مسجدسازی را سرمایه ارزشمند جهان اسلام خواند و گفت: یکی دیگر از اقدامات شایسته و حرکت هوشمندانه مسجد زینبیه استانبول، مسجدسازی است که باید نسبت به آن سرمایه‌گذاری بیشتری شود.

مهارت افزایی دانشجویان و نخبگان دانشگاهی

محمدمهدی ایمانی‌پور با تأکید بر تبیین و انتقال فرهنگ دینی با ادبیات امروزی به نسل جوان گفت: ارائه دانش و ادبیات روز به جوانان و نخبگان علمی ترکیه، آنان را در اتخاذ گام‌های بلند و اساسی به سوی آینده یاری خواهد کرد. پس باید سعی شود با علم، دانش و ادبیات روز حرکت کرد.

وی همچنین، با اشاره به نقش فضای مجازی در جذب جوانان و ایجاد ارتباط و تعامل جدی با کاربران و مخاطبان تأکید کرد: رسانه و فضای مجازی نقش تعیین کننده‌ای در فرهنگ سازی در سطح جوامع به ویژه نسل جوان دارد که لازم است مسجد زینبیه استانبول در استفاه از آن با نگاه دینی، عنایت جدی داشته باشد و با ارتقای مهارت‌های اجتماعی و دانش روز، فاصله خود را با جوانان کمتر کند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه سخنانش، انقلاب اسلامی را یک جریان زنده و پویا برشمرد و گفت: انقلاب اسلامی خصوصیات منحصر به فردی دارد که آن را از دیگر انقلاب‌های جهان، ممتاز می‌سازد. در واقع، یک ضرورت بود برای اسلام، یک نیاز بود برای مسلمانان و سنت الهی بود برای حفظ دین.

وی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی متعلق به همه آزاد اندیشان جهان است، مطرح کرد: عصر جدید مسلمانان بعد از شکل گیری انقلاب اسلامی آغاز شد و به تعبیر مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب هستیم که تفاوتش با گام اول این است که باید هوشمندانه‌تر گام برداریم چراکه زمینه ساز تحقق شکل جدیدی از تمدن اسلامی است.

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور بر مهارت افزایی دانشجویان و نخبگان دانشگاهی تأکید کرد و گفت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی زمینه ساز خودسازی قشر جوان به ویژه دانشجویان و نخبگان دانشگاهی است و ما با هم فکری می‌توانیم در این مسیر، نقش بسزایی داشته باشیم.

وی با تأکید بر توسعه و تقویت همکاری‌های دانشگاهی بین دو کشور، آمادگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را برای همکاری در برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی ویژه دانشجویان و جامعه علمی ترکیه به خصوص جوانان زینبیه اعلام کرد.

عصر جدید مسلمانان بعد از شکل گیری انقلاب اسلامی ایران آغاز شد

تأکید بر معرفی فرهنگ و ادب ایرانی اسلامی به جهانیان

حجت‌الاسلام سید سجاد کاراکوش، رئیس اتحادیه علمای شیعه ترکیه (جابر) نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از فعالیت این اتحادیه، گفت: حدود ۱۰ سال پیش این اتحادیه توسط جمعی از علمای شیعه ترکیه به صورت انجمن تشکیل شد. این اتحادیه با جدیت خود، مساجد بسیاری پیروان اهل بیت (ع) ساخته است که تعداد آن در شهرهای مختلف ترکیه به ۵۰ مسجد می‌رسد.

وی افزود: اجرای فعالیت‌های علمی، آموزشی، دینی، قرآنی، پژوهشی و تبلیغی و همچنین، ترجمه و نشر و تألیف کتب در ترکیه از جمله فعالیت‌های این اتحادیه به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام کاراکوش با اشاره به رویکرد مسجد زینبیه استانبول گفت: تأسیس مسجد زینبیه استانبول با آن گستره و وسعت بزرگی، با امکانات مردمی دنبال شده است. فعالیت‌های دینی، فرهنگی و کمک‌های خیریه‌ای علمای ترکیه بر محور مسجد دنبال می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین مرادی‌دولت‌آبادی، معاون پذیرش و بین‌الملل مرکز آموزش‌های کوتاه مدت جامعةالمصطفی (ص) العالمیه به بیان گزارشی از فعالیت مسجد زینبیه استانبول و فعالیت‌های دینی، فرهنگی و کمک‌های خیریه‌ای علما، حوزه نشر و ترجمه و تألیف پرداخت.

وی همچنین، خواستار همکاری و هم افزایی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای برگزاری دوره‌های کوتاه مدت آموزشی برای معرفی هرچه بیشتر فرهنگ و ادب ایرانی اسلامی به جهانیان به صورت حضوری و غیرحضوری با مشارکت رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور شد.

در ادامه این دیدار، ابوالحسن خلج منفرد، سرپرست معاونت توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نکاتی را در خصوص راه‌های گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های علمی و دانشگاهی، رسانه‌ای، اعطای بورس تحصیلی و تولیدات سینمایی بیان کرد.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید