کد خبر: 358472
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

راه و مسکن ریل‌گذاری ۶۴ کیلومتر مسیر جدید ریلی در دولت سیزدهم

به گزارش خبرنگار ایرنا، همزمان با گذشت صد روز از آغاز به کار دولت سیزدهم بخش حمل‌و نقل ریلی در بخش زیر ساخت با ۶۴ کیلومتر ریل‌گذاری و ۵۷ کیلومتر زیرسازی در مسیر جدید و هم‌چنین افزایش بار ترانزیتی به کشور از مرزهای ریلی، خود را در مسیر تحقق شعار ریلی قرار داد.

بر اساس اعلام معاونت حمل‌و نقل وزارت راه و شهرسازی، عملکرد شرکت ساخت‌و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در سه ماه گذشته منجر به ساخت۶۴ کیلومتر مسیر ریلی جدید شده است.

برنامه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و نقل کشور در سال ۱۴۰۰ تکمیل ریل گذاری طرح‌های مهم عمرانی در بخش راه آهن است که با توجه به تاکید دولت در خصوص تغییر در وضعیت شبکه ریلی اعم از تحول در بخش زیرساخت، خدمات مسافری، سرعت قطارها و رونق ترانزیت چشم انداز روشنی از سیر تحولات در بخش حمل و نقل ریلی را به نمایش می گذارد.

بر اساس این گزارش دولت تصمیم دارد ۲۵۰ کیلومتر راه‌آهن را در سال ۱۴۰۰ به شبکه ریلی کشور اضافه کند.

شعار دولت سیزدهم تحول بخش ریلی است و بنا بر اعتقاد دولت امروز مزیت کشور دیگر تولید نفت خام نیست، بلکه در کنار نفت و گاز و پتروشیمی، بخش معدن و حمل‌و نقل به‌ویژه حوزه ریلی، مزیت‌های بسیار و آورده بالایی برای کشور دارد.

بر اساس اعلام معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در سه ماهه گذشته ۵۷ کیلومتر زیرسازی، ۶۴ کیلومتر ریل‌گذاری و احداث ۴ هزار و ۵۴۵ متر مربع ایستگاه انجام شده است.

اکنون انجام زیرسازی ۲۲ کیلومتر از طرح اتصال چابهار به شبکه ریلی کشور به عنوان یک طرح بزرگ و تاثیرگذار در ۱۰۰ روز گذشته انجام شده است.

عملیات زیرسازی ۵ کیلومتر از طرح اتصال سبزوار به شبکه ریلی، ۱۰.۵ کیلومتر از طرح اتصال سراب به شبکه ریلی، حدود ۲کیلومتر از طرح ریلی جوین- اسفراین و کمتر از یک کیلومتر از زیرسازی طرح اراک - اصفهان نیز انجام شده است.

۱.۷ کیلومتر زیرسازی مسیر ریلی اصفهان به ازنا، حدود یک کیلومتر از طرح زاهدان- بیرجند، ۱۱.۵ کیلومتر از طرح شیراز- بوشهر، هم‌چنین ۷ کیلومتر از طرح گل‌گهر- شیراز و آنتنی داراب- زادمحمود، نیز در تابلوی وضعیت پیشرفت فیزیکی روسازی طرح‌های عمرانی به ثبت رسیده است.

یک کیلومتر از زیرسازی طرح اتصال فردوس به شبکه ریلی و ۱.۴ کیلومتر از طرح همدان- ملایر در سه ماه گذشته انجام شده است.

هم چنین شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل توانسته در این مدت ریل گذاری طرح‌های مهمی را نیز ادامه دهد.

میانگین ریل گذاری سالانه در کشور ۱۵۰ کیلومتر است ولی در صد روز گذشته ریل گذاری ۶۴ کیلومتر مسیر در چندین استان کشور انجام شده است.

ریل‌گذاری حدود ۱۷ کیلومتر از طرح میانه- اردبیل، ۳.۱۵ کیلومتر از طرح بستان‌آباد-خاوران، ۸.۲۶ کیلومتر از طرح یزد-اقلید، ۱۵.۸۰ کیلومتر از طرح چابهار-زاهدان، ۵.۲۰ کیلومتر از طرح همدان-سنندج و حدود ۱کیلومتر از طرح ملایر- کرمانشاه در این مدت انجام شده است.

وزارت راه و شهرسازی تصمیم دارد با اتمام ریل گذاری طرح بزرگ همدان- سنندج در نزدیک ترین زمان تردد مسافران در ایستگاه سنندج را رقم بزند.

دولت هم چنین تصمیم دارد از طریق فاینانس خارجی برنامه تامین مالی طرح‌های احداث راه‌آهن را رو به جلو برد. همزمان مذاکرات ببین المللی با هدف افزایش بار ورودی ریلی از کشور نیز در دستور کار است.

۱۰ روز پیش و در آستانه برگزاری اجلاس اکو، تفاهم‌نامه سه جانبه ریلی بین سه کشور جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان و قزاقستان (KTI) به منظور افزایش بار ورودی ریلی از کشور قزاقستان به ترکمنستان و از آنجا به ایران منعقد شد که بخشی از برنامه دولت برای درآمدزایی از کریدورهای ریلی نیمه فعال در کشور بود.

گفته می‌شود حجم صادرات کالا از مرز ریلی سرخس در شمال خراسان رضوی به ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی ظرف هشت ماه گذشته امسال به میزان ۱۰۲ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است که بخشی از آن مربوط به انعقاد تفاهمات جدید با همسایگان در سه ماه گذشته در بخش حمل و نقل و ترانزیت است.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس