کد خبر: 358535
۰
PNAZAR
نسخه چاپی
معاون امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی:

قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی قبل از سال زراعی اعلام شد

به گزارش ایرنا، «محمد قربانی» امروز (دوشنبه- پانزدهم آذرماه) در نشست خبری خود درباره تشریح اهم اقدامات و برنامه‌های ۱۰۰روزه وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم افزود: قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی قبل از سال زراعی اعلام شد این به معنای ایجاد آرامش برای تولیدکنندگان و بازار است که باعث تعدیل قیمت ها شد.

وی اظهارداشت: در حوزه قیمت تضمینی گندم از پنج هزار تومان سال زراعی گذشته به ۷هزار و ۵۰۰ تومان رسیدیم که اکنون با قیمت های جهانی برابری می کند؛ بنابراین تکلیف کشاورزان برای کشت گندم یا سایر محصولات کشاورزی مشخص است.

معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: همچنین نرخ دانه های روغنی به نحوی تعیین شده که با سیاست های وزیر جهاد کشاورزی، اسناد بالادستی و اقتصادی مقاومتی هم همخوانی و همسویی لازم را داشته باشد.

وی اضافه کرد: طی این مدت درباره سیاست های حمایتی و الگوی کشت ورود خوبی صورت گرفت برای اولین بار الگوی کشت و کشاورزی قراردادی با یکدیگر ترکیب شدند زیرا برای عملیاتی کردن الگوی کشت هیچ راهی به جز رویکرد کشاورزی قراردادی نداریم.

قربانی با بیان اینکه برای ارتقای بخش کشاورزی نیازمند توجه به ۶ مولفه هستیم، گفت: یکی از این مولفه ها مدیریت تصمیم ها و سیاست هاست. این امر بدان معناست که تصمیم ها درست و به هنگام گرفته شود؛ به طور مثال به موقع در بازار ورود و به موقع خارج شویم، مداخله نداشته باشیم و ورود ما حمایتی باشد.

۶ مولفه ارتقای بخش کشاورزی از برنامه های دولت سیزدهم

وی تامین مالی و سرمایه گذاری را از دیگر مولفه ها دانست و افزود: برای دستیابی به جهش تولید کشاورزی و امنیت غذایی پایدار باید جایگاه برتری در بخش کشاورزی داشته باشیم که این امر نیازمند سرمایه گذاری کلان در این بخش است به طوری که باید در کنار تولید خُرد به مگاپروژه ها هم توجه ویژه داشته باشیم.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: مدیریت زنجیره های تامین و ارزش کشاورزی نیز مولفه دیگر است که در آن نگاه راهبردی و محوری تمام برنامه ها و حمایت ها متوجه زنجیره ها خواهد بود، همچنین استفاده از ظرفیت فعالان بخش کشاورزی نیز در این بخش اهمیت دارد.

وی براین باور است که اگر به دنبال تحولی در بخش کشاورزی هستیم باید فعالان بخش کشاورزی، تشکل ها و اتحادیه ها حضور فعال داشته باشند.

قربانی با بیان اینکه هوشمندسازی نیز از مولفه های دیگر دستیابی به اقتدار در بخش کشاورزی است، گفت: طی روزهای اخیر شاهد اجرای بخش های کوچکی از هوشمندسازی در زنجیره توزیع همانند توزیع اینترنتی مرغ، تخم مرغ، برنج و شکر هستیم و قرار است این هوشمندسازی برای بیشتر محصولات اجرایی شود.

وی با بیان اینکه تحقیقات باید در خدمت بخش کشاورزی باشد، افزود: تحقق اهداف کشاورزی باید از مسیر تحقیقات با تجاری سازی یافته ها صورت گیرد.

عبور از چالش های بخش کشاورزی نیازمند همکاری همه دستگاه ها است

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای عبور از چالش های بخش کشاورزی، همه دستگاه ها باید همکاری کنند زیرا وزارت جهاد به تنهایی قادر به مدیریت کل فعالیت های کشاورزی نیست. اگر قرار است تحول اساسی رخ دهد نیاز به همکاری همه بخش ها داریم.

وی اضافه کرد: تجربه سه ماهه فعالیت وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم نشان می دهد که می توانیم با هم بر مشکلات این بخش غلبه کنیم.

قربانی ادامه داد: محور تمام اقدامات صورت گرفته با نگاه به منافع تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و فعالان زنجیره بوده که تا چهار سال آینده تداوم خواهد داشت و امیدواریم نقشه راه آینده بخش کشاورزی کشور باشد.

معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی درباره اقدامات بخش کشاورزی در صورت حذف ارز ترجیحی گفت: بررسی ها نشان می دهد که در صورت حذف ارز ترجیحی، باید برای سه ماه ذخایر راهبردی و همچنین برای سه ماه ارز برای ثبت سفارش داشته باشیم.

قربانی اظهارداشت: با توجه به اختلالی که ممکن است بر اثر تغییر نرخ ارز در بخش کشاورزی رخ دهد، باید نقدینگی واردکنندگان در حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تامین شود تا بخش تولید مورد حمایت قرار گیرد.

به گفته وی، به نظر می رسد ۷۲ هزار میلیارد تومان نقدینگی در این بخش نیاز است.

نهاده های دام و طیور مورد نیاز تامین است

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور اقتصادی توزیع نهاده ها را مشکل اصلی تولیدکنندگان دانست و افزود: با تلاش های دولت سیزدهم با تخصیص ارز مورد نیاز توسط بانک مرکزی نهاده های مورد نیاز واحدهای مرغداری تامین شده و ذخایر نیز تکمیل است اما در بخش توزیع نهاده ها با مشکل روبرو هستیم.

وی اضافه کرد: اکنون حجم زیادی نهاده وارد بنادر می شود که حمل و نقل و انتقال آنها به استان ها زمان بر است.

قربانی گفت: تاکنون بیش از ۱۲ میلیون تن نهاده در سامانه بازارگاه بارگذاری شده، در حالی که کل نهاده هایی که سال گذشته در این سامانه قرار گرفت؛ به همین میزان بوده است.

افزایش ذخایر کالاهای اساسی از دو ماه به چهار ماه و تشدید نظارت ها

این مقام مسوول در وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: با اقدامات دولت سیزدهم افزایش ذخایر راهبردی کالاهای اساسی از دو ماه به چهار ماه رسید. افزایش ۱۳۰ درصدی ذخایر گوشت قرمز و ۱۴۰ درصدی مرغ منجمد از دستاوردهای این وزارتخانه بوده است.

به گفته وی، همچنین از سوی دیگر مسوولیت تنظیم بازار و نظارت و بازرسی به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده و این وزارتخانه تنها متولی بخش کشاورزی است.

کاهش ۱۸ درصدی تولید برنج در سالجاری

معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی درباره وضعیت تولید و قیمت برنج در بازار گفت: طبق آمارها امسال تولید برنج به یک میلیون و ۸۰۰ هزارتن رسیده که نسبت به سال گذشته ۱۸درصد کاهش تولید را نشان می دهد که تلاش داریم قیمت تمام شده محصول کاهش یابد.

وی با بیان اینکه از ابتدای ورود دولت سیزدهم تاکنون شرکت بازرگانی دولتی ایران در چند مرحله اقدام به توزیع برنج در بازار کرده تا کمبودی بوجود نیاید افزود: از سوی دیگر برنامه هایی در دستور کار داریم که قیمت برنج وارداتی در بازار برای مصرف کنندگان تعدیل شود.

قربانی تصریح کرد: همچنین مجوز واردات برنج به شرط ذخایر داده شده است.

افزایش قیمت خرید تضمینی در حمایت از تولیدکننده داخلی

این مقام مسوول در وزارت جهاد کشاورزی گفت: حمایت از تولید دانه های روغنی، افزایش قیمت گندم از پنج هزار تومان به ۷هزار و ۵۰۰ تومان، کلزا از ۷هزار و ۸۰۰ تومان به ۱۵ هزار تومان (افزایش ۹۲ درصدی)، رشد ۳۷ درصدی نرخ چغندرقند، افزایش ۲۳ درصدی جوجه ریزی، اجرای الگوی کشت در سایه کشت قراردادی، جهش تولید دو میلیون و ۳۰۰ هزار هکتاری کشت دیم در ۱۵ استان کشور از دیگر اقدامات وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم در این ۱۰۰ روز بوده است.

افزایش سهم ۳۰ درصدی مرغ لاین آرین در بازار

قربانی برنامه افزایش سهم ۳۰ درصدی مرغ لاین آرین در بازار، تامین نهاده های دام و طیور و محصولات دامی، اجرای الگوی کشت، تامین ارز برای واردات، پیگیری تامین ارز برای کالاهای اساسی، پیگیری جبران خسارات بیمه کشاورزان، برنامه ریزی برای تامین مرغ و تخم مرغ، واردات تخم مرغ نطفه دار و تشویق تولیدکنندگان به افزایش تولید جوجه ریزی، واردات و توزیع همزمان مرغ منجمد و ایجاد قرارگاه امنیت غذایی برای رصد پایش کالاهای اساسی را از اقدامات این وزارتخانه در دولت سیزدهم برشمرد.

ارزش افزوده سیب های صنعتی و منافع آن برای تولیدکنندگان

معاون امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، به خرید تضمینی خرما، سیب صنعتی و زعفران اشاره کرد و گفت: ورود ما امسال به سیب صنعتی باعث شد که از کاهش منافع تولیدکنندگان جلوگیری شود و تمام سیب های خریداری شده بدون ضایعات فرآوری و با ارزش افزوده بالا وارد چرخه مصرف شود.

به گفته وی، وزارت جهاد کشاورزی در خرید و صادرات دام عشایر و روستایی نیز ورود کرده و علاوه بر خرید تضمینی دام توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور، صادرات نیز انجام می شود که منافع آن به عشایر و روستاییان می رسد.

تعدیل قیمت های کودهای فسفاته و پتاسه

معاون وزیر جهاد کشاورزی به تامین کود مورد نیاز کشاورزان اشاره کرد و گفت: قیمت کودهای فسفاته و پتاسه هفت برابر شده بود و ارقام به گونه ای بود که تولیدکنندگان امکان استفاده از این کودها را نداشتند. به همین دلیل مقرر شد کشاورزان کودهای مورد نیاز خود را دریافت کنند و وجه آن را در فصل برداشت از محصول بازگردانند.

وی همچنین به کشت فراسرزمینی در ۶ کشور پیشرو، تدوین دستورالعمل اجرایی آن و واردات آب مجازی نیز اشاره کرد.

اصلاح تبصره های بخش کشاورزی در بودجه ۱۴۰۱

به گفته قربانی، در بودجه ۱۴۰۱ برخی تبصره هایی مرتبط با جهاد کشاورزی اصلاح و تبصره های جدیدی نیز اضافه شده است که بخشی از آن ها مورد تصویب قرار گرفته است.

توزیع اینترنتی محصولات کشاورزی در قالب زنجیره تامین کشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور اقتصادی اظهار امیدواری کرد که تا سال آینده بحث هوشمندسازی «زنجیره تامین کشاورزی» را داشته باشیم که اگر عملیاتی شود به طور حتم انقلابی در بخش کشاورزی رخ می دهد و به طور حتم این سیستم مورد پایش و نظارت جدی قرار خواهد گرفت.

تحویل پنج میلیون دز واکسن به وزارت بهداشت

وی اظهارداشت با اقدامات موسسه واکسن و سرم سازی رازی از زیرمجموعه های وزارت جهاد کشاورزی، طی مدت ۱۰۰ روز پنج میلیون دز واکسن به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحویل داده شده است.

اراضی کشاورزی تا ۴ سال آینده سند دار می شود

معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: طبق برنامه ریزی و تاکید وزیر جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم سند دار شدن اراضی کشاورزی تا ۴ سال آینده انجام می شود.

تامین و پرداخت ۷۰۰ میلیارد تومان غرامت بیمه خشکسالی

قربانی افزود: ۷۰۰ میلیارد تومان غرامت بیمه محصولات کشاورزی سال زراعی گذشته که توسط دولت قبل پرداخت نشده بود از دیگر اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در ۱۰۰ روز فعالیت دولت سیزدهم است.

وی پیش ‎بینی کرد: تا پایان سال بخش عمده مطالبات مربوط به خسارت محصولات کشاورزی بیمه‎ شدگان پرداخت شود.

به گزارش ایرنا، در پایان شهریورماه امسال در حکمی از سوی وزیر جهاد کشاورزی، «محمد قربانی» به عنوان سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی منصوب شده بود. پیش از این «احمدعلی کیخا» معاونت برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی دولت دوازدهم فعالیت داشت.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس