شناسایی ۲ مورد ابتلا به امیکرون در ساوه

مجتبی ذکانی گفت: با شناسایی اولین مبتلا به امیکرون در کشور، دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز موارد مشکوک را شناسایی و نمونه گیری های مختلف با کمک پاستور و دانشگاه علوم پزشکی مرکز استان صورت گرفت‌.

وی ادامه از شناسایی ۲ مورد ابتلاء به امیکرون در ساوه خبر داد و گفت: این دو نفر مردی ۳۵ ساله و دختری ۱۴ ساله هستند که مسافرت، دورهمی و شرکت در جشن تولد را علت ابتلاء خود عنوان کرده‌اند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه تصریح کرد: با توجه به سرعت بالا انتقال امیکرون، توان مقابله با این سویه جدید با یک ماسک پایین است و تاکید ما استفاده از ۲ ماسک است. عدم حضور در تجمعات، تهویه مناسب در منزل و محل کار، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تزریق کامل سه دوز واکسن راه مقابله با خانواده ویروس کرونا است.

ذکانی گفت: موارد مبتلا نشان می‌دهد امیکرون در کل کشور شیوع پیدا کرده و قطعاً خانواده این دو فرد مبتلا هم درگیر شده‌اند. بنابراین نمونه گیری از اعضا خانواده صورت گرفته است و در حال رصد هستیم. متأسفانه فوتی‌های هفته گذشته افرادی بودند یا واکسن تزریق نکرده‌اند و یا سه دز به صورت کامل را دریافت نکرده بودند.

وی افزود: همه پروتکل‌ها در برابر کرونا یکسان است واکسن، بهداشت و تهویه مناسب راه مقابله با سویه های مختلف کرونا ویروس است. با توجه به اینکه احتمال درگیری با امیکرون در تمام رده‌های سنی وجود دارد قطعاً جمعیت بالایی را درگیر می‌کند و این جمعیت بالا سالمند، سنین پایین و افراد آسیب پذیر را شامل می‌شود در صورتی که درگیری در افراد آسیب پذیر بیشتر باشد احتمال افزایش مرگ و میر هم وجود خواهد داشت.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه تصریح کرد: علیرغم رایگان بودن خدمات، فعالیت ۱۵ پایگاه بهداشتی در دو شیفت صبح و بعدازظهر ،۲ مرکز تجمیعی، دو مرکز سیار و استقرار کانکس در مرکز شهر و همچنین پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت در روستاها استقبال مردم برای دز سوم بسیار پایین است.

ذکانی گفت: بدون محدودیت سنی همه افراد بالای ۱۸ سال با صرف زمان حداکثر ۵ دقیقه بدون هیچ گونه هزینه‌ای با مراجعه به مراکز تزریق واکسن سلامت خود و اطرافیان را در مقابل سویه های مختلف کرونا ویروس تضمین کنند.

وی افزود: علائم در سویه ها یکسان است بنابراین براساس علائم نمی‌توانیم نوع ویروسی که فرد مبتلا شده را تشخیص داد براساس معیارهایی از سوی متخصص که معمولاً ۹ شاخصه هستند و آزمایش cpr که مثبت اعلام می‌شود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه تصریح کرد: معمولاً افرادی که در فاصله کمتر از ۴۵ الی ۹۰ روز از ابتلای قبلی مبتلا می‌شوند و افرادی که سفر خارج از کشور داشته‌اند احتمال بیشتری برای ابتلاء به امیکرون دارند.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید