کد خبر: 361747
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

بررسی ایجاد پیمان پولی دوجانبه میان ایران و روسیه

«کامبیز میرکریمی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: سفر رئیس‌جمهوری به روسیه بسیار مهم است زیرا مذاکرات در این سطح از قدرت می‌تواند در پیشبرد اهداف دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی مؤثر واقع شود.

وی افزود: در کشورهایی که دولت‌ها نقش اساسی در توسعه دارند، مذاکرات دوجانبه روسای جمهوری، گسترش روابط را در پی دارد که یکی از مزایای آن افزایش صادرات و واردات خواهد بود.

میرکریمی با بیان اینکه ایران با روسیه موقعیت جغرافیایی مناسبی به عنوان همسایه دارد، تصریح کرد: این کشور با وسعت بسیار، بازار بزرگی را در اختیار دارد اما طی سال‌های گذشته به لحاظ تجاری و افزایش سهم صادراتی برای ایران مغفول مانده است.

وی با اشاره به توافقنامه تجارت ترجیحی ایران با اوراسیا، خاطرنشان کرد: کاهش تعرفه‌های گمرکی و صفر کردن برخی از آنها از مواردی است که به افزایش صادرات و واردات کشور بسیار کمک کرد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه تاکید کرد: برای این موافقت‌نامه امتیازات بر اساس مزیت‌سنجی میان دو کشور ایجاد شد که برای توسعه تجارت دو کشور مناسب بود اما نیاز به گسترش بیشتر و حل مشکلات زیرساختی نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه تک‌نرخی شدن ارز و رفع موانع بانکی موجود از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند روابط تجاری دو کشور را در مسیر صعودی قرار دهد، تصریح کرد: در حال حاضر سهم ما از بازار روسیه در بخش لبنیات از مهم‌ترین اقلام صادراتی کشور محسوب می‌شود در بیشترین میزان به چهار درصد می‌رسد که بسیار اندک است.

میرکریمی همچنین در خصوص پیمان پولی میان دو کشور، اظهار داشت: در حال حاضر با وجود اینکه قراردادهای تجاری بر اساس دلار یا یورو امضا می‌شود اما در بسیاری موارد مبادلات با پول ملی دو کشور انجام می‌شود.

وی افزود: به دلیل نوسانات نرخ پول ملی ایران و روسیه برای اجرای پیمان پولی نیاز به ایجاد صندوقی جهت پوشش ریسک‌های تجاری وجود دارد و از سوی دیگر در تراز قرار گرفتن حجم تجارت، خدمات و سرمایه‌گذاری دو کشور به انجام این توافق کمک خواهد کرد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: اتحادیه اوراسیا به گستردگی اتحادیه اروپا شده است که با توجه به اینکه در همسایگی ایران قرار دارد می‌تواند سهم بسیاری از بازارهای این کشورها را در اختیار ایران قرار دهد.

به گزارش ایرنا، پیش از این اعلام شده است که آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در پایان دی‌ماه سفری به روسیه خواهد داشت تا با همتای خود در این کشور دیدار کند.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس