کد خبر: 362267
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

فخرفروشی با تولد گرفتن برای حیوان خانگی!

باشگاه خبرنگاران جوان - به‌تازگی ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده که مربوط به جشن تولد یک سگ‌خانگی است! در این ویدئو، زوج جوان برای سگ خانگی‌شان کیک تولد خریده‌اند، میزی پر از بادکنک، خوراکی و ... در یک باغ تقریبا مجلل چیده‌اند و آهنگ «تولدت مبارک» را پخش و شمع تولد سگ‌شان را به جای او فوت می‌کنند! این ویدئو که با شکلک ناراحتی و نوشتن این جمله: «اینا برای سگشون تولد گرفتن!» پربازدید شده، بهانه‌ای شد از عوامل روانی تمایل به فخرفروشی با بدعت‌های آسیب‌زا بگوییم و البته پیامد‌های منفی‌اش که در جامعه بروز خواهد کرد.

یکی از آسیب‌زاترین انواع تجمل‌گرایی

ما انسان‌ها ژن تجمل‌گرایی نداریم، اما وقتی تمایل به جلب‌توجه و دیده‌شدن با تقلید کورکورانه از فرهنگ‌های دیگر ترکیب شوند، یکی از آسیب‌زاترین انواع تجمل‌گرایی در ما به وجود خواهد آمد. در قدم اول، می‌توان با آگاهی و آموزش‌دادن به افراد برای استفاده صحیح از شبکه‌های اجتماعی و انتشار چنین محتواهایی، این نوع از تقلید را تا حدودی کم کرد. اگر بتوانیم خودآگاهی فرد را بالا ببریم تا باور و نگاه منطقی جایگزین باور و نگاه هیجانی‌اش شود و در واقع آموزش دهیم تا افراد خود را در مقام قیاس با دیگران قرار ندهند، این مشکل تا حدودی قابل رفع خواهد شد.

عقده حقارت و تجمل گرایی

برای رسیدن به آگاهی مطرح شده و دیدن آموزش‌های کافی و لازم به ویژه در حیطه مشکلات شخصیتی و طرحواره‌ای باید از روان‌شناسان و درمانگران سلامت‌روان کمک گرفته شود تا به صورت ریشه‌ای گره تجمل‌گرایی باز شود. «آدلر» درباره دلایل روان‌شناسانه تمایل به تجمل‌گرایی از واژه‌هایی، چون احساس حقارت، جبران و عقده حقارت صحبت کرده است و احساس حقارت را منبع تلاش انسان در این زمینه معرفی می‌کند. این احساس حقارت می‌تواند واقعی یا تخیلی باشد و انسان باید برای غلبه بر آن و رسیدن به رشد و پیشرفت، برنامه‌ریزی داشته باشد. حال اگر انسان نتواند این احساس حقارت را جبرات کند و برآن چیره شود، عقده حقارت شکل می‌گیرد و همین مسئله می‌تواند باعث شود تا برای جبران این خود کم‌بینی، روش جبرانی نامناسبی مثل تجمل‌گرایی انتخاب شود.

تلاش برای تحول در تجملات!

در تجمل‌گرایی فرد تلاش می‌کند تا تمام حس‌های بی‌ارزشی، ناکافی بودن، کوچک بودن و دیده نشدن خود را از طریق به نمایش گذاشتن دارایی‌ها و چیز‌هایی مثل خانه، خودرو، لباس و ... کمرنگ یا محو کند، اما چون تمامی این حس‌ها درونی شده‌اند، از طریق نماد‌های بیرونی محو نخواهند شد. به همین دلیل افراد تجمل‌گرا، مدام در تکاپوی تغییر و تحول در تجملات خود هستند. ویدئوی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی با موضوع جشن تولد برای سگ، دقیقا مصداق همین ادعاست.

ریشه‌های دست‌زدن به هرکاری برای دیده‌شدن

اولین حس بعد از ابتلا به عقده حقارت در افراد، نارضایتی از ظاهرشان است. از ظاهر شخصی خود تا ظاهر زندگی خود. افرادی که درگیر با عقده حقارت هستند، معمولاً دچار بی‌هویتی، وابستگی زیاد، اعتماد به نفس پایین و اتکا نداشتن به خود هستند. عده‌ای دچار کبر، نخوت و خود برتربینی می‌شوند و سعی بر این دارند که خود را در ظاهر خلاف آن چه هستند، نشان دهند و به همین دلیل دست به هر کاری می‌زنند تا خود را مطرح کنند. افراد تجمل گرایی که دچار عقده حقارت هستند، معمولا در بستر خانواده‌ای با والدین مقایسه‌گر یا سرزنش‌گر یا کمال گرا و سختگیر بزرگ شده‌اند.

عده دیگری از افراد که ممکن است دچار تجمل‌گرایی شوند، افراد مبتلا به مشکلات شخصیتی، چون خودشیفتگی هستند. خودشیفته‌ها برخلاف ظاهرشان که خود را با اعتمادبه‌نفس بالا نشان می‌دهند، همچون طبل توخالی هستند و اعتماد به نفس‌شان کاذب است. پایین‌بودن اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس در آن‌ها چیزی است که باعث می‌شود به سمت تجمل‌گرایی کشیده شوند.

از ایجاد حسادت تا اضطراب در جامعه

پیامد‌های بدعت‌های نامناسب و عجیب مانند گرفتن جشن تولد برای سگ خانگی، فقط شخص و خانواده‌اش را درگیر نمی‌کند بلکه برای جامعه هم آسیب‌زاست. در شرایط اقتصادی فعلی که همه ما با مشکلات آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، انتشار چنین ویدئو‌هایی باعث فشار روانی روی افراد می‌شود. شاید اگر این افراد را با پیامد‌های منفی تجمل‌گرایی مثل تباهی سرمایه‌های ملی و به‌وجود آمدن فقر، شکل‌گیری خصوصیات رفتاری منفی مانند حسادت، طمع، ناامیدی و از بین رفتن آرامش و ایجاد استرس و اضطراب در افراد جامعه آشنا کنیم، هیچ‌وقت دست به چنین کاری نزنند.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس