کد خبر: 362334
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

عمده اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی در دوره ریاست همتی رخ داد

«سعید قاضی پور» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا تاکید کرد: بدهی دولت فعلی به بانک مرکزی نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه کاهش پیداکرده است اما آقای همتی با یک مقایسه آماری نادرست، این موضوع را به دولت فعلی نسبت داده است تا بانک‌های خصوصی را سفید جلوه دهد، در حالی که عمده بدهی به بانک مرکزی و اضافه برداشت در دولت قبل و توسط بانک‌های خصوصی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: تا انتهای آبان ۱۴۰۰ بانک‌ها حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان اضافه برداشت کرده‌اند. حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان نیز بانک مرکزی اقدام به خرید اوراق بانک‌ها کرده که موجب افزایش پایه پولی شده است که بهتر بود بانک مرکزی به جای خرید اوراق از بانک‌ها، آنها را ملزم به فروش اموال می کرد چرا که این بانک ها سرمایه دارند اما حاضر نیستند که از اموال خود بگذرند تا اوراق منتشر شده را خریداری کنند.

این پژوهشگر اقتصادی یادآور شد: اینکه گفته شود از محل بدهی‌های نظام بانکی به تسهیلات تکلیفی و خرید اوراق، ۱۸۰ هزار میلیارد تومان پایه پولی خلق شده، این صرفاً یک مقایسه آماری نادرست است و تا زمانی که خود آقای همتی رئیس بانک مرکزی بودند و آقای روحانی دولت را تحویل داد، اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی حدود ۱۲۵ هزار میلیارد تومان بود؛ بنابراین وقتی اضافه برداشت در دوره مدیریت آقای همتی و دولت قبل رخ داده نباید با یک مقایسه آماری نادرست، این موضوع را به دولت فعلی نسبت دداد.

دروغ بزرگ

وی تاکید کرد: اینکه بگوییم بانک‌ها به دولت کمک کردند، گفته درستی نیست چراکه بانک‌ها خودشان باری روی دوش دولت و مردم بودند؛ اصلاً خود آقای همتی و طیف اقتصادی دولت آقای روحانی معتقدند که بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی ناشی از بدهی تکلیفی است که یک دروغ بزرگ است و واقعیت این است که بانک‌های دولتی که بیشترین کمک را در اختیار دولت قرار دادند، کمترین کمک را از بانک مرکزی داشته‌اند؛ مثلاً بدهی بخش دولتی در سال ۹۸ حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان بوده و همین بانک‌ها ۸۵ هزار میلیارد تومان نیز به دولت کمک کرده بودند در حالی که فقط ۴ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی اضافه برداشت کرده بودند.

وی افزود: اما بانک‌های خصوصی ۶.۸ میلیارد تومان در سال ۹۸ به دولت کمک کردند و از آن طرف، ۷۸ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کردند.

همتی می‌خواهد بانک‌های خصوصی را سفید کند

این کارشناس حوزه بانکی یادآور شد: آقای همتی در حالی مشکل اضافه برداشت از بانک مرکزی را به گردن دولت سیزدهم می‌اندازد که و بانک خصوصی را سفید جلوه می‌دهد که بخش عمده بدهی به بانک مرکزی و اضافه برداشت در دولت آقای روحانی اتفاق افتاده و عامل اصلی آن همین بانک‌های خصوصی هستند.

وی ادامه داد: بیشترین اضافه برداشت‌ها مربوط به بانک‌های آینده، سرمایه و پارسیان بوده و همه می‌دانیم که بانک آینده این اضافه برداشت را به دولت کمک نکرده و صرف بنگاهداری کرده یا وام‌هایی داده که برنگشته است.

«عبدالناصر همتی» رئیس سابق بانک مرکزی روز دوشنبه ۲۸ دی‌ماه درمورد بیانات رئیس‌جمهوری توییت جدیدی منتشر کرد و نوشت: رئیس‌جمهور نکات خوبی به بانک‌ها ابلاغ کردند که اجرای آن‌ها مفید است؛ اما دغدغه اصلی، توقف فشار به بانک‌ها برای تأمین مالی دولت و اعطای تسهیلات تکلیفی به شرکت‌های دولتی است که با اضافه برداشت بانک‌ها و خرید اوراق دولتی از بانک‌ها در ماه‌های اخیر جمعاً ۱۸۰ همت پایه پولی خلق کرده است.

در واکنش به سخنان همتی و حامیان دولت قبل، برخی کارشناسان هم در این باره عنوان کردند که در مهرماه ۹۹ (یعنی زمان ریاست همتی بر بانک مرکزی) برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی (اضافه برداشت) حدود۱۰۴هزار میلیارد تومان بود؛ اقدامی بی‌سابقه که تاثیر زیادی در افزایش نقدینگی داشت.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس