کد خبر: 363195
۰
۰
نسخه چاپی

ابوالفضل خاکی در مراسم روز ملی صادرات که روز پنجشنبه مورخ 7 بهمن ماه برگزار شد

ابوالفضل خاکی در مراسم روز ملی صادرات که روز پنجشنبه مورخ 7 بهمن ماه با حضور رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ، معاونت اتاق بازرگانی ایران و همچنین استاندار و مدیران دستگاه های دولتی و خصوصی در محل سالن جلسات اتاق بازرگانی قم برگزار شد ضمن خوش آمدگویی، به صاحبان صنایع و معادن، مولدان بخش کشاورزی و خدمات و بویژه صادرکنندگان این روز مهم را تبریک گفت.

ابوالفضل خاکی در مراسم روز ملی صادرات  که روز پنجشنبه مورخ 7 بهمن ماه برگزار شد

به گزارش قم پرس: در این مراسم با نگاهی به عملکرد تیم اجرایی صادرکنندگان بیان داشت: بر اساس گزارش کمیته اجرایی تعیین صادرکنندگان برتر استان از زمان دریافت دستورالعمل انتخاب نمونه ها در مرداد ماه سال جاری، فراخوان ثبت نام از سوی سازمان محترم صمت و اتاق بازرگانی بصورت فراگیر انجام و پذیرش کاندیداها بر اساس شاخص های تعیین شده در شیوه نامه تعیین نمونه ها آغاز گردید. معیارهای امسال برای تعیین صادرکنندگان برتر عبارتند بوده اند از درآمد ارزی حاصل از صادرات، حفظ و پایداری بازارهای هدف، مهارت فنی و تخصصی شرکتها در امر صادرات، عضویت در تشکلهای مردم نهاد و تخصصی اقتصادی، عدم بدهی تعیین تکلیف نشده در سیستم بانکی ، تسویه حساب ارزی واحدها و همچنین رفع تعهدات مالیاتی بنگاه ها

او اظهار داشت: در کمیته منتخب نمونه ها از سازمانهای مرتبط با تعیین صادرکنندگان برتر پس از بررسیهای کارشناسی و دقیق از اطلاعات تجمیع شده ، لیست اولیه در گروههای کالایی متنوع و با تعداد 17 نفر برگزیده و در آخرین جلسه کمیته توسعه صادرات که با حضور ارزشمند جناب آقای شاهچراغی استاندار محترم در دیماه سالجاری تشکیل گردید مطرح و به تصویب رسید.

او تصریح کرد: علاوه بر آن در راستای توجه به واحدهای دانش بنیان، تکریم پیشکسوتان صادراتی و انتخاب جوانتری صادرکننده و صادرکننده برتر در حزه بانوان، از هریک از این بخشها انتخاب اصلح صورت گرفته است که امروز در محضر مدیران ارشد ملی و استانی از آنها تجلیل بعمل خواهد آمد.

خاکی بیان داشت: امسال خوشبختانه در چرخه انتخاب صادرکننده ملی دو انتخاب از استان قم وجود داشت که علیرغم کوچک بودن استان یک افتخار مهم تلقی می شود. برادر عزیزمان جناب آقای مقدم مدیر عامل محترم شرکت کیمیا پلی استر قم برای بار دوم در صحنه ملی افتخار آفرین شدند و جناب آقای محمد زاج کانی ها مدیر عامل محترم شرکت در سلف شیمی منتخب دوم در سطح ملی بود که امروز تندیس افتخار را توسط سروران محترم دریافت خواهند نمود.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی قم ادامه داد: در خصوص مباحث کلی اتاق قم لازم میدانم از توجهات استاندار جدید استان در راستای تعامل سازنده و عملیاتی و بدون تشریفات و تبلیغات ایشان با کارآفرینان اقتصادی تشکر نماییم بطوریکه در بدو و ابتدای انتصاب به این مسئولیت ما شاهد جلسات مکرری از سوی ایشان با فعالان اقتصادی و هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق بوده ایم که در پنج محور مباحث دسته بندی گردید و مقرر شد بصورت ادواری جلسات مستمر داشته و راهکارهای در سطح ملی و استانی را تجزیه و تحلیل و پیگیری نمائیم. خاکی با اشاره به مباحث امور مالیاتی، امور بانکی، امور بیمه ای، تشکلهای صنعتی و تخصصی بویژه فرش دستبافت و اتحادیه صادرکنندگان و همچنین مسائل زیر ساختها و شهرکهای صنعتی ابراز امیدواری کرد نتایج خوبی برای کار آفرینان استان فراهم گردد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: چند نکته مهم در خصوص انتظارات اتاق قم از مسئولین کشوری و بویژه دو میهمان بزرگوار که در جلسه شرف حضور دارند به استحضار میرسانم هر چند مهم ترین مباحث حوزه تخصصی اتاق در نشست سه روز قبل با حضور هیات نمایندگان اتاق و ریاست محترم اتاق ایران جناب آقای شافعی و جمعبندی توسط جناب آقای دکتر علیخانی مطرح گردید اما نکات لازم به صورت مختصر عبارتند از :

1- اینک که سیاست "مالیات جایگزین نفت " در دستور کار اقتصاد ملی است ضرورت اعتماد بیشتر به فعالان اقتصادی در راستای بازگشت ارز به کشور که به طور معمول و اجتناب ناپذیر صورت میگیرد وجود دارد و درخواست میگردد با بخشنامه های شدید و غلیظ بانک مرکزی و بعضا بخشنامه های متضاد و غیر کارشناسی موجبات آزردگی فعالان اقتصاددی را فراهم نسازد و سیاست جهانی "واردات در قبال صادرات خود " را به رسمیت بشناسد و پدیده " پیمان سپاری ارزی " یا شبیه آن را به طور کلی در ادبیات اقتصاد صادراتی کشور حذف نمایید . ضمن آنکه بانک مرکزی در استانها فاقد نمایندگی است و پاسخگویی مسئولانه وجود ندارد

2- فرآیند تعلیق یا ابطال کارتهای بازرگانی بویژه برای واحدهای خوشنام صادراتی دارای بار منفی است بویژه اگر از سوی سیستم دولتی اعمال گردد. شاید در روز جشن ملی صادرات این انتظار موجهی باشد که تولید کنندگان و بازرگانان از سیستمهای حاکمیتی داشته باشند و به این حمایت ها دلگرم گردند.

3- در شرایطی که شاهد شیب نزولی کرونا در کشور هستیم ورود به تورنمنت ها و نمایشگاههای خارج از کشور با جهش قابل توجهی به منظور جبران سه سال اخیر که لاجرم کرونا ما را از این امتیاز محروم ساخت حائز اهمیت است سازمان توسعه تجارت حمایت های معنا دار و محرکهای مالی مناسبی را برای حضور فعالان اقتصادی بویژه در استانهای کوچک مقیاس بعمل آورد و بعنوان مثال برای تقویت تورهای تجاری و پشتیبانی از آنها پیشنهاد میشود کمک هزینه در حد 10 میلیارد ریال برای هر استان را منظور نمایید.

4- در استان قم سایت نمایشگاههای بین المللی با وسعت کم نظیر نسبت به سایر استانها یعنی حدود 75 هزار متر مربع زیر بنا و 1500 میلیارد ریال سرمایه گذاری کاملاً خصوصی در حال تکمیل و نهایی شده است و در یک ماه آینده اولین نمایشگاه توانمندیهای استان با مشارکت اتاق بازرگانی و سازمان صمت و تحت مدیریت استاندار محترم انجام خواهد شد . ضمن تشکر از کمک مالی محدود قبلی که توسط سازمان محترم توسعه تجارت انجام شد انتظار میرود برای برپایی نمایشگاههای اکسپو قم و تجهیزات لازم کمک مالی جدید صورت پذیرد.

5- سازمان امورمالیاتی کشور درخصوص حذف جرایم مالیاتی برای مودیانی که اصل بدهی خود را پرداخت و به دلیل مشکلات کرونا و سقف کم اعتبارات بانکی تامین سرمایه در گردش و نقدینگی آنها با چالش روبرو بوده است ، اختیارات لازم را به مدیران کل امور مالیاتی استان ها تفویض نموده و الزام اجرای آنها را تضمین نمایند

6- سقف اعتبارات بانکی استانها بویژه در تامین سرمایه در گردش برای اشخاص حقیقی یا حقوقی مشابه سقف اعتبارات بانکهای شعب تهران انجام پذیرد تا واحدهای صنعتی و تولیدی بتوانند در استانها فرایند های درخواست تسهیلات را از صفر تا صد انجام دهند و نیازی به شعب تهران نباشد.پایان خبر/

ابوالفضل خاکی در مراسم روز ملی صادرات  که روز پنجشنبه مورخ 7 بهمن ماه برگزار شد

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید