کد خبر: 363197
۰
PNAZAR
نسخه چاپی
جواد پیروزی کارگردان نمایش سی‌و‌سه:

در نمایش سی‌و‌سه به دنبال نگاهی متفاوت به واژه‌های ایثار و شجاعت هستیم

نمایش سی‌و‌سه که از 28 دی ماه 1400 در پلاتو ماه حوزه هنری قم روی صحنه رفته است، با نگاه متفاوت به موضوعاتی چون ایثار و فداکاری می‌پردازد. گفتگویی با محمد جواد پیروزی کارگردان این اثر، درباره اجرای این نمایش که تا 15 بهمن روی صحنه خواهد بود، داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش قم پرس:

ایده این نمایش از کجا آمد و کار چشور شکل گرفت و آماده اجرا شد؟

ایده نمایش سی‌و‌سه چند سال پیش در ذهن من شکل گرفت و در مشورت با حمید لاجوردی و محمد حاج بابایی از دوستان خوش فکر تئاتریم و همراهی مصطفی کولیوندی قرار شد به صورت کارگاهی متن را تمرین کنیم و در این راه اساتیدی مثل احمد سلیمانی و رضا آزاد عزیز با راهنمایی‌هایشان ما را کمک کردند تا به یک اجرای مطلوب برسیم.

در نمایش سی‌و‌سه به دنبال نگاهی متفاوت به واژه‌های ایثار و شجاعت هستیم

در نمایش ‌سی‌و‌سه باچه چیز مواجه می‌شویم؟

نمایش سی‌و‌سه قصه جوانی است که در جشن تولد ۳۳ سالگی‌اش به جنگ فراخوانده می‌شود و هر چه تلاش می‌کند که به جنگ و خط مقدم نرود، بی فایده‌ است و بالاخره در موقعیت خط مقدم قرار می‌گیرد. در همین موقعیت هم تلاش می‌کند به پشت جبهه برگردد اما مواجهه با سربازان و اشخاص شجاعی که در جنگ وظیفه‌شان را به نحو احسن انجام می‌دهند، نطفه عطفی در شخصیت او می‌شود تا شجاعت، رشادت و فداکاری در وجود او جان بگیرد و در نهایت کاری می‌کند کارستان...

برای دوری از نگاه شعاری به این مفاهیم چه کردید؟

ما در این نمایش از مفاهیمی مثل ایثار، شجاعت و فداکاری را که تصور می‌کنیم با آنها آشنا هستیم، آشنایی‌زدایی کردیم. قضاوت و برداشت راجع به این مفاهیم را کنار گذاشتیم و به مفهوم اصلی آن واژه می‌پردازیم. ما سعی کردیم نگاه سطحی به این واژه‌ها را تغییر دهیم تا مخاطب را با عمق و معنای حقیقی آن روبرو کنیم. در این مورد هم برای دوری از برخورد شعاری روش تاکیدگذاری و زبان طنز را انتخاب کردیم.

چرا زبان طنز را انتخاب کردید؟

معتقدم که بر خلاف کارهای احساسی که احساس را درگیر می‌کند در جهان کمدی و طنز بیشتر عقل درگیر می‌شود و تماشاگر به مفاهیم بیشتر توجه می‌کند و با آن ارتباط می‌گیرد.

در نمایش سی‌و‌سه به دنبال نگاهی متفاوت به واژه‌های ایثار و شجاعت هستیم