کد خبر: 363269
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

دولت از فرصت قانونی برای ساخت مسکن جلوتر است

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، بنا به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی برخی واحدهای نهضت ملی مسکن که از قبل شروع شده، طی ماه‌های آینده قابلیت بهره‌برداری و تحویل به متقاضیان را خواهد داشت.

بر اساس تکلیف وزیر راه و شهرسازی به دستگاه‌های مجری طرح، باید به زودی عملیات اجرایی پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید و سایر شهرهای کشور با محوریت شرکت عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن آغاز شود.

«محمود محمودزاده» معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به موضوع مذکور گفته است: از پروژه‌های (نهضت ملی مسکن) که قبلاً شروع شدند و عملیات اجرایی آنها در حال انجام است بخشی طی ماه‌های آتی قابلیت بهره‌برداری و تحویل به متقاضیان را خواهند داشت که با پیشرفت زمان جزئیات آن اعلام خواهد شد.

برنامه دولت سیزدهم این است تا سهم سنگین مسکن در سبد خانوار را کاهش دهد و استراتژی خود را هم مشارکت و ایفای نقش همه دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه در اجرایی شدن پروژه نهضت ملی مسکن قرار داده است.

به اذعان رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، امروز بزرگترین سهم در سبد معیشت مردم را مسکن به خود اختصاص داده است؛ سهم مسکن به ۴۸ درصد در سبد هزینه خانوار رسیده که این رقم در تهران بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد است که تأمین این هزینه برای مستاجران که از دهک‌های اول تا پنجم هستند آسان نیست.

هشت سال بیکاری معاونت مسکن دولت یازدهم و دوازدهم

کسری ساخت‌وساز که در پی هشت سال بیکاری معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به وجود آمد، اکنون روی بازار اجاره هم تأثیر گذاشته و صف مستاجران را طولانی کرده است.

پیچیده شدن بازار اجاره به آنجا کشید که جلسه اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، سه موضوع مهم و تعیین‌کننده در اقتصاد کشور را مورد بررسی قرار داد که یکی از آنها موضوع افزایش اجاره‌بها ناشی از کمبود عرضه مسکن بود. در این جلسه گزارش مرکز آمار ایران در مورد تورم دی‌ماه و اجاره مسکن در سبد هزینه خانوار مطرح و پس از بررسی مقرر شد ستاد هماهنگی اقتصادی سیاست حمایتی در این زمینه را با هدف کنترل رشد اجاره‌بها و حمایت از اجاره‌نشینان تدوین و ارائه کند.

دولت یازدهم در چهار سال ابتدایی فعالیت خود، ساخت مسکن را به جلسات تحلیل و چرایی ساخت «مسکن مهر» گذارند که از آن دوران جمله معروف «مسکن مهر مزخرف است» به یادگار ماند. پروژه‌های مسکن مهر معطل تصمیم وزیر راه و شهرسازی ماند و حتی در شهر پرند بسیاری از واحدها تا حدود سه سال حتی یک درصد پیشرفت فیزیکی هم نداشت. با تغییر مدیران معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی هم‌زمان با تغییر عباس آخوندی در سا ل 1397، برنامه ساخت مسکن ملی وارد فاز اجرایی شد و با ثبت‌نام بیش از ۲ میلیون نفر ساخت مسکن ملی آغاز شد، اما به دلیل عدم پشتوانه قانونی به کندی پیش رفت و در پایان دولت فقط ۱۵ درصد پیشرفت برای این طرح اعلام شد.

این در حالی است که اکنون ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در سراسر کشور به ۸۰۰ هزار واحد رسیده است.

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی به تفکیک استان و شهر، اکنون ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در مراحل ساخت است. برای مثال در منطقه شهریار در استان تهران، ۵۰۴ واحد نهضت ملی مسکن در ۹ طبقه با متراژهای ۸۰ تا ۹۵ متری با پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصد با روش‌های نوین ساخت در حال تکمیل و تحویل تا ۲ سال آینده است. در شهرهای جدید پرند، هشتگرد و ایوانکی نیز زمین نهضت ملی مسکن مشخص و برنامه ساخت در حال پیشرفت است.

شهرهای جدید در پروژه نهضت ملی مسکن بار اصلی را به دوش می‌کشند و تأمین زمین نهضت ملی مسکن نیز در شهرهای جدید و در صورت کمبود زمین، در شهرهای مجاور است. برای تأمین زمین اقدامات مهمی انجام شده است و با ایجاد «بانک زمین» در سه ماه گذشته اطلاعات یک‌هزار و ۳۰۰ شهر در این بانک تکمیل شده و اکنون مشخص است زمین‌ها کجا قرار دارد و نوع کاربری آنها چیست.

در ابرطرح‌هایی مثل نهضت ملی مسکن، موضوع اصلی تأمین زمین است. در سال‌های گذشته به دلیل عدم شفافیت قانون، زمین‌های دولتی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار نگرفت اما اکنون زمین ۷۶۰ هزار واحد مسکونی در حال بارگذاری در بانک زمین است. همچنین زمین برای ساخت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی نیز در دست بررسی قرار دارد و قرار است تا پایان سال زمین ِ ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد آماده بارگذاری در بانک زمین شود.

آخرین وضعیت ثبت‌نام و پالایش طرح نهضت ملی مسکن

۲ میلیون و ۵۰۶ هزار و ۶۳ نفر از ابتدای ثبت‌نام نهضت ملی مسکن در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند.

ثبت‌نام نهضت ملی مسکن در ابتدا برای ۶۴۰ شهر باز بود که بعد از تأمین زمین به مرور تعداد شهرها افزایش یافت و ثبت‌نام انجام شد.

برای شهرهایی که از ۲۸ مهرماه ثبت‌نام در آنها آغاز شد مهلت نام‌نویسی پایان یافته است اما هر شهری که بعد از آن تاریخ به تناوب باز شد تا ظرف زمانی ۲ ماه ثبت‌نام در آن ادامه دارد.

بعد از ثبت‌نام ۲ میلیون نفر در طرح نهضت ملی مسکن در پاییز امسال، پیرو مصوبه شورای عالی مسکن و بررسی‌های حقوقی وزارت راه و شهرسازی در خصوص ورود افراد مجرد در طرح جهش تولید و تأمین مسکن از ساعت ۱۲ روز ۲۰ دی‌ماه ۱۴۰۰ ثبت‌نام از مردان مجرد بالای ۲۳ سال در سامانه این طرح به نشانی saman.mrud.ir آغاز شد و هم‌زمان امکان نام‌نویسی در ۶۶۰ شهر دیگر نیز فراهم شد.

از آنجایی که این واحدها توسط بخش خصوصی احداث می‌شود و دولت سازنده آنها نیست، چنانچه آورده متقاضیان و منابع ساخت که شامل تسهیلات بانکی و آورده متقاضی است در موعد مقرر واریز شود به‌طور حتم این پروژه‌ها می‌تواند در زمان کوتاه‌تری تحویل بشود.

پیش‌بینی وزارت راه و شهرسازی برای تحویل واحدها حداقل یک سال و نیم تا ۲ سال است.

بر اساس اعلام مدیرعامل بانک مسکن تاکنون در طرح نهضت ملی مسکن ۶ هزار و ۲۴۳ میلیارد تومان از محل آورده متقاضیان و ۹۴۸ میلیارد تومان از محل تسهیلات به حساب سازندگان پرداخت شده است.

عدم استفاده از تسهیلات یارانه‌ای دولتی در بخش مسکن و سبز بودن فرم «ج»، فقدان مالکیت خصوصی و سابقه دست‌کم پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا سه شرط اصلی ثبت‌نام نهضت ملی مسکن است.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس