کد خبر: 363305
۰
PNAZAR
نسخه چاپی
میرجلیلی:

تعمیق معنویت و پهلوانی لازمه ورزش ایران است

به گزارش ایرنا، روزهای منتهی به دهه فجر می‌تواند زمان مناسبی برای بازخوانی تفکر انقلاب اسلامی باشد، تفکری که تئورسین‌های آن توانستند با تکیه بر روح ایثارگری، ظلم ستیزی و حمایت از مظلومان، کشور را از بحران‌ها عبور داده و ایران را به یکی از قدرت‌های منطقه در بخش‌های مختلف تبدیل کنند. هر چند که برخی با طرح شکاف نسلی به دنبال جدایی نوجوانان و جوانان از انقلاب هستند، اما اقدام ورزشکاران ایران در سطح جهان و المپیک نه تنها خط بطلانی بر پیش‌فرض‌های آنان است بلکه باور ورزشکاران ایران به ظلم‌ستیزی و دفاع از مظلوم موجب شده تا بسیاری از ورزشکاران کشورهای اسلامی نیز از جوانان ایرانی الگو گیرند.

«مهدی میرجلیلی» رییس سازمان بسیج ورزشکاران روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ورزشکاران سفیر ایران در میادین بزرگ هستند اظهار داشت: اگر روحیه ظلم ستیزی در ورزشکار ایرانی نهادینه شود بدون شک قهرمانان ملی ما سبک زندگی پهلوانی را انتخاب خواهند کرد، سبکی که شهدای ورزشکار با استناد به آن از سکوی جهانی و آسیایی چشم‌پوشی کردند تا در میدان بزرگتری آزموده شوند.

متن کامل مصاحبه خبرنگار ایرنا با مهدی میرجلیلی رییس سازمان بسیج ورزشکاران را در زیر می‌خوانیم:

ظلم‌ستیزی از ارکان تفکر انقلابی است

لازمه رواج تفکر پهلوانی در ورزش ایران ترویج ظلم‌ستیزی است. ورزشکاران ما باید با واقعیت‌های بسیاری از جنایت‌ها علیه مردم مظلوم کشورهای اسلامی به ویژه فلسطین آشنا شوند. بسیج ورزشکاران در این زمینه وظیفه مهمی دارد و باید هدف‌گذاری لازم را انجام دهد. در این هدف‌گذاری تعمیق معنویت و ترویج سبک زندگی پهلوانی در ورزش مورد توجه جدی قرار خواهد گرفت. برای این کار باید یک سری برنامه و راهبرد داشته باشیم زیرا جامعه هدف ما مشخص است. در این راهبرد نخست برای مربیان پایه و استعدادیاب‌ها دوره‌های بصیرت‌افزایی و پهلوانی خواهیم گذاشت تا آنان از ابتدایی‌ترین سن، تفکرات ناب انقلاب اسلامی را در ورزشکاران نهادینه کنند. همچنین برنامه حلقه صالحین در دستور کار است و در این زمینه جزوه، سی‌دی و دستورالعمل‌ها را برای ترویج اخلاق و منش پهلوانی را در دستور کار قرار خواهیم داد. با این کار طرح پهلوان پروری در ورزش کشور به یک هدف تبدیل خواهد شد.

راهیان نور کلاس عملی بصیرت‌افزایی

یکی از مهمترین راهکارها برای پهلوان‌پروری آشنایی ورزشکاران و قهرمانان جوان ما با رشادت‌های شهدا است. در این زمینه هن یادواره‌های شهدا برگزار می‌شود و هم اردو راهیان نور برای قهرمانان در دستور کار قرار دارد. اردو راهیان نور کلاس عملی دوره بصیرت‌افزایی است. قهرمانان ما از نزدیک با خط مقدم جبهه‌ها آشنا می‌شوند. آنان در این دوره‌ها می‌آموزند که چگونه ۵ هزار و ۱۳۱ قهرمان ورزشی ما چگونه برای انقلاب و تفکر آن از سکوی جهانی و آسیایی چشم‌پوشی کردن و در نهایت به کاروان شهدا پیوستند. امنیت و آرامش امروز ما مدیون همان شهدا است. نسل جدید باید بیش از پیش با رشادت‌های این قهرمانان آشنا شود.

ضرورت ترویج ویژگی شاخص شهدا در رشته‌های ورزشی

ورزشکاران شهید ما تمام شاخصه‌های لازم انقلابی‌گری را داشتند و با تکیه بر این باورها بود که از تمام آرزوهای دنیوی چشم پوشیدند. باید بررسی کنیم و شاخص‌های برجسته هر شهید ورزشکار را در رشته مربوطه ترویج دهیم. مردم‌داری شهید «مهدی رضایی‌مجد» قابلیت ترویج در فوتبال ایران را دارد. شهید «اسماعیل اعلمی» قهرمان وزنه‌برداری آسیا نماد بصیرت بود. زمانی که خدمت سربازی او تمام شد برای رفتن به جبهه پیشقدم شد و گفت خدمت واقعی اکنون است و باید از کشور و آرمان‌های انقلاب دفاع کنم. این معنای عملی بصیرت است. شهید ابراهیم هادی کشتی‌گیر و معلم ورزش بود چرا از همه آرزوهای دنیوی چشم پوشید. این ویژگی‌ها باید در ورزش ایران برجسته شود. این شاخصه‌ها با بخشنامه و دستور در ورزش ترویج پیدا نمی‌کنند بلکه باید به گونه‌ای فرهنگ سازی شود که ورزشکار به صورت دلی این کار انجام دهد: همه باید از شجاعت‌های شهید قوچانی درس بگیرند. خوشبختانه امروز در فدراسیون کشتی «علیرضا دبیر» اقدامات خوبی را انجام داده است. چه ایرادی دارد که تیم‌های ورزشی قبل اعزام به رقابت‌های بزرگ جهانی و المپیک به زیارت قبور شهدا بروند؟ کار محمدرضا گرایی بعد از کسب مدال طلای کشتی جهان بسیار زیبا بود.

کنگره شهدای ورزشکار باید باشکوه برگزار شود

نخستین کنگره شهدای ورزشکار برگزار شده و به دنبال برگزاری دومین کنگره در اسفندماه سال جاری هستیم. در این چند سال در حدود ۴۰ جلد کتاب در زمینه شهدای ورزشکار تالیف و حدود ۶۰ یادواره برگزار کردیم. در ایامی که ویروس کرونا در کشور گسترش پیدا کرد بسیج ورزشکاران با کمک فدراسیون‌های ورزشی برنامه‌های زیادی داشت که کمک مومنانه در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری بخشی از آن بود و این کارها را در راستای فعالیت‌های خدمات محور انجام دادیم. همچنین بعد از ۲ سال بررسی یادواره ۷۳ معلم شهید ورزش برگزار شد و قرار است یادواره ۳۱۳ مربی ورزش که شهید شدند برگزار کنیم. بازدید از بیت شهدای ورزش بسیار مهم است که همچنان در جریان است.

کار زیبای کمیته ملی پارالمپیک قابل ترویج در ورزش است

انتخاب سرپرست معنوی برای کاروان‌های اعزامی ایران به آوردگاه‌های بزرگ از اقدامات خوب «محمود خسروی‌وفا» در کمیته ملی پارالمپیک است. این کار نباید تنها به ورزش پارالمپیکی منتهی شود بلکه قابلیت گسترش در تمام ورزش ایران را دارد. همه دیدند که حضور خانم یامامورا مادر شهید بابایی چه تاثیری در کاوران اعزامی ایران به توکیو داشت. ورزشکاران چه احترام خاصی برای او قائل شدند. این مصداق وصیت نامه سپهبد شهید سردار قاسم سلیمانی است که گفتند در کنار صوت قرآن، همنشینی با والدین شهدا به من آرامش می‌دهد. مادران شهدا از چه کسی الگو گرفتند که عزیزترین فرزندان خود را عازم خط مقدم جبهه کردند. الگوی آنان حضرت زینب (س) بود. خواهری که بعد از شهادت برادر و فرزندانش در مقابل طعنه و طنز دشمن کفتند: ما رایت الا جمیلا.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس